- 5918 Okunma
- 27 Yorum
- 1 Beğeni
HAKKINIZI HELAL EDİN
Sokakta kalacak ölümüz bizim, başımıza bela dölümüz bizim.
Âşık Ruhsati
Güzel yurdumun güzel insanları:
Kıyafeti düzgün olmasa da yaşlı teyzemin kolunda kalın bir bilezik vardır. Bu yörelere göre değişir Trabzon. Akıtma, burgu diye adlandırılır. Ağır ve para yönünden de bayağı pahalıdır.
“Oooo bak sen teyzeme” diye takılırken hemen:
“Oğlum süs ve gösteriş için değil bu benim kefenliğim bununla cenazem ortada kalmasın kimseye yük olmayayım diye dişimden tırnağımdan artırarak bozdurdum der”
Yaşarken öleceğini bilen tek canlı insanoğludur.
Zamanımızda belediyelerin bu hassas konuya derinlemesine eğildiklerini görüyoruz sebep olanlardan Allah razı olsun. Eskiden defin işlemlerinden büyük rant sağlayanlar şimdi avuçlarını yalıyorlar.
1979 yılı Babam ağır hasta tüm aile Sivas’ta baş ucundayız. Zaman, zaman araladığı gözlerini bizlere dikerken bakışlarıyla hepimize öğüt veriyordu. Sesi duyulmuyor, dudakları kıpırdıyordu.
“Sakın samimiyetinizi bozmayın, birbirinizi sevin, sayın ben ölünce mal kavgası yapmayın ananızı hoş tutun”.
Altı kardeş her dediğini onaylıyor.
Başımızla tamam baba sen rahat ol der gibi tasdikli yorduk.
Sabaha karşı vefat etti.
Ev figan, taziyeye gelen dostlar akrabalarla cenazesini kaldırdık.
Ev dolup, dolup taşıyor.
Bizim ellerin has adetleridir.
Babamın her daim gittiği yerleri öğrendik üç oğul Taş han çarşının arkasındaki kara dayının kahvehane sindeyiz.
Bize yakınlık gösterdiler. Oturup çay içiyoruz ailenin sözcüsü olarak ben Karadayı ile konuşuyorum. Tüm kahvedekiler pür dikkat dinlemede:
“Bak amca bizler Necmettin beyin oğullarıyız.
Öğrendik ki babam hep buraya gelirmiş.
Acaba herhangi birisine borcu var mı varsa ödemeye geldik. Birde haklarının helal etmesini duymak istiyoruz.
Lafımı bitirmeden
“ Ne diyorsun oğul ne borcu rahmetlinin ben dahil herkesten alacağı var”
“Öyleyse siz helallik alın aldığınız borcunuzu ödeyin.
Bakalım içinizden kaç kişi vicdanının sesini duyacak.”
Etraf buz gibi, bize bakan yüzler gerilmiş, duyamadığımız mırıltılar başlamıştı.
Ağabeyim müsaade istedi alil acele kahvehaneyi terk ettik.
“Tacettin konuya biraz sert girdin. Bence çok gereksizdi.”
“Abi tamamda haksız mıyım babam hepsine para vermiş.
Biz varsa borcunu ödemeye gidiyoruz.
Onlardan hiçbir ses yok.”
Akşam eve taziyeye gelenler arasında bir tek kahvehanenin garsonu vardı. Elinde tutuğu zarfı bana verirken:
“Amcama borcumu getirdim. Siz oradayken henüz yevmiyemi almamıştım. Şimdi aldım lütfen kabul edin.”
Zarfı açıp içindekileri saydım. Seksen beş lira vardı. Cebimden elli lira çıkarıp verdiği paraya ekleyerek kendisine geri verdim. Almamak için direndi ısrarla cebine koydum.
Garsona hepimiz hayran kalmıştık.
Mal kavgası olmadı. Altı kardeş anamıza çok iyi baktık. Anam her yıl çocuklarında ikişer ay kaldı. Herkes imkanlarını içten sundu. En mutlu anında bile keşke herifim sağ olsaydı da bana yine kızsaydı der babamıza hasretini dile getirirdi.
Ne zaman bir cenazeye gitsem kendime hep şunu sorarım? Hocanın ikazı ile merhuma hakkımızı helal ediyoruz da merhum da içimizdeki birinden alacağı varsa acaba helal ediyor mu?
YORUMLAR
tacettin yıldırım
Yine ders veren harika bir yazıya imza atmışsınız komutanım üstelikte yaşanmış bir anıyla .
İnsan her şey den herkesten kaçabilir ama vicdanından asla ..
Vicdanlı ve dürüst olmak,
hesaplı olmaktan iyidir.
Hesap insanı makam sahibi yapar da,
vicdan daha önemli bir işe yarar,
insanı insan yapar....
Üç beş kuruş için insanlığından ödün verenlerin toplumdaki itibarı da o kadar olur .
Allah kimseyi itibarsız durumlara düşecek kadar küçültmesin .
Yüreğine sağlık ömrüne bereket selam ve saygılar vicdanın efendisi komutanıma .
tacettin yıldırım
tacettin yıldırım
Sayın komutanım, alacaklarım borçlarımdan fazladır, o nedenle yırtar mıyım ki? Ben parasal alışverişi pek sevmezdim, çok yakınım olanlar hariç borç istemezdim. Borcuma da sadıktım. Ama kredi taksitini ödediğim çok kişi oldu...Benden yana her kuruşu helal hoş olsun, bu saatten sonra... Güzel, keyifli bir yazıydı. Yüreğinize sağlık. Saygıyla
tacettin yıldırım
İnsani ilişkilerin çokta önemsenmediği çağımzda selam veren çok yaşasın diyeceğimiz bir durum ya da Selam verdiğinize bile pişaman olunacak haller !
Kaldı ki edebiyete göç eden birinin arkasından hellalik istemek ya da helal etme durumalrı tehlikeye düşüecek gibi.
Keşke birazdaha dikkaktli ola bilsek incitmeden önce..
tebrikler selamar..
Sevgilerimle..
tacettin yıldırım
tacettin yıldırım
işte insanlık ve dürüstlüğün. Tarifi bu yazıda. Anlatılmış
eyvallah kul hakkını düşünebilenlere.
Diyorum selam ve dua ile
tacettin yıldırım
Yazının başlığı beni ürküttü Yüreğimi hoplattı Çoktan beri sizi buralarda göremiyorduk.
Baştan sona kadar bir solukta okudum.
Allah rahmet eylesin mekanı cennet olsun.Aslında çok yerinde bir konuyu vurgulamışsınız.
Sizin yazılarınız her zaman yaşam gerçeklerini yansıtır.Çok da güzel dile getirmişsiniz.
Allah size sağlık afiyet versin.Selam saygılar efendim
tacettin yıldırım
Kıymetli Tacettin Abim yazının başlığını görünce hepimizin önce bi’ panikledik neyse ki yazının konusu farklı bir olayı anlatıyormuş.
Acaba bana mı öyle geliyor bilemiyorum ama sanki eskiden insanlar şu helallik konusun daha bir hassastı galiba, günümüzde bu konular eskisi kadar önemsenmiyor gibi geçmişte ticari ilişkilerim olan biri, ani bir trafik kazası sonucu vefat etti. Şahsın işten kaynakla şahsıma bir miktar borcu vardı üstelik bu borç karşılıklı hesap takip defterlerimizde yazılıydı ve aynı sektörden olan abisi de bu borcu biliyordu ama maalesef gelip kardeşinin borcunu ödemedi bir süre sonra da sektörden ayrılıp memleketine döndü o ödemeyince doğrusu bende peşine düşmedim kendimce helal edip hesabı kapattım. Yani şunu söylemek istiyorum gerçekten de bu konularda hassas olmak gerekir bundan dolayı sizin duyarlılığınızı gönülden kutlarım.
Farklı ve önemli bir konuyu işlemişsiniz kaleminize emeğinize sağlık
Bu vesileyle vefat eden babanıza ‘’ALLAH’’rahmet eylesin NUR içinde yatsın yeri mekanı cennet olsun.
Saygı ve sevgilerimle.
tacettin yıldırım
bir an korktum başlığı görünce
uzun süredir yazı ve şiirlerini de göremez olmuştum
Allah gani gani rahmet eylesin cümle geçmişlerimize
garsonu takdir ettim, kaldı mı böyle insanlar
paylaşıma teşekkürler Tacettin ağabey
saygı ve hürmetler
tacettin yıldırım
Bildirilerde yazının adını görünce şöyle içim birr cızzz etti bir veda yazısı mı okuyacağım korkusuyla geldim inanın...
Allah gani gani rahmet eylesin babanıza.
O garson çocuğun alnından öpmeli.
Helal olsun delikanlıya
Şimdilerde herkes alacağının peşinde, borcunu hiç önemsemiyor.
Kul hakkı bir mü'minin en büyük ayıbı imiş. Bu ayıptan arınmış olarak göçelim inşallah hepimiz...
Ders verici, harika bir yazıydı...
Tekrar hoş geldiniz diyor saygıyla selamlıyorum sizi...
tacettin yıldırım
Sevgili Taceddin,
Yazılarındaki ustalık, konu bulmadaki becerine herzaman hayran olmuşumdur. Bu yazında da işlediğin konu ile hatırlattıkların çok doğru.. Gerçekten hocanın söylediği ''Hakkınızı helal ediyormusunuz '' sorusuna ''Merhuma borçlarınızı ödediniz mi ? '' yi eklemek lazım. Garson gibi insanlar kaldımı acaba...
Usta kalem, 68'lilerin gururusun sen, tebrikler, sevgi ve saygılarımla kucaklıyorum.
tacettin yıldırım
tacettin yıldırım
Hoş geldiniz Tacettin komutanımız, özlendiniz efendim.Boşluğunuz hissediliyor bunu biliniz.
Evet değerli dost, ölüm kaçınılmaz bir gerçek. Helallik konusu kul hakkı, paranın dışında çok kapsamlı derin bir konu. Kutsal kitabımızda kul hakkından sakının der. Güzel bir hatırlatma olmuş, teşekkür ederiz.Babanızın ruhu şad olsun.Sevgi ve selamlarımla...
Saygılarımı bıraktım...
tacettin yıldırım
Oya gedik
Değerli Abim.
Uzun bir süre sitede ya da face bookta görünmedin. Hatta bu gün Bedri abiye dile getirdim bu durumu. Şimdi de sayfanda '' Hakkınızı helal edin'' Başlıklı bir yazı görünce işin doğrusu yüreğim ağzıma geldi. Neyse ki farklı bir konuymuş.
Öncelikle babana Allah'tan rahmet diliyorum.
Her canlı bir gün ölecek. Öte alemde de haklar tek tek sorulacak. Allah cümlemizi kul hakkıyla gitmekten muhafaza eylesin.
Selam ve sevgilerimle.
Not: Kendini özletme bir daha.
tacettin yıldırım
Çok manidardı hocam ders alana, hakça bir yazıydı keşke dediğiniz gibi olsa.
yıl 1987 memleketten yeni gelmişiz şu andaki ikamet ettiğimiz şehre,yaşlı olan kayın babamı aynı sene kaybettik ve cenazesini bu şehrin tarihi ve ünlü camisinden kaldıracağız, ahali toplanmış cenaze musalla taşına konmuş 2-3 imam başına dikilmiş biz bu meftanın ıskatına oturmadan cenaze namazını kılamayız derler.. eşim, kuran ve din ,tarih kitapları okuduğu için az çok bilgisi vardır..hemen itiraz etmiş oda ne oluyor diye..imamlar belli bir miktar para karşısında babanızın günahını af ettireceğiz ..yani öbür dünya ya günahsız gidecek..))) eşim çok hiddetlenip parlayacak ama babası ölmüş el alem ne der, hemen büyük abisinin 10 yıllık ev sahibi olan ve kayın babamı iyi tanıyan İsmail amcaya ,İsmail amca; beşe , beş katan camiden çıkmayan kendisi de mevlitlerde kuran okuyan alim kişidir.
eşim: "bunlar ne diyor İsmail amca, babamı sen tanırdın, Kuranın neresinde var bu dedikleri haşa Allah mı sanıyor bunlar kendilerini, babam yolda bulduğu parayı getirmeyip duvar üstüne koyan, hatta 65 yaş maaşını, öksüz oğlan ,dul kadın hakkı diye almayan bir adamdı, nasıl bir kişiliği olduğunu sen bizden iyi biliyorsun" der.
İsmail amca,orada ki imamlara bu adam günahkar sa bizlerin yatacak yeri yok der ve imamlara çok kızar.. yani halka kızmamak lazım..siz anladınız demek istediğim değerli komutanım saygı ve selamlarımla..
tacettin yıldırım
Allah diger tarafa her türlü borctan arinarak gitmeyi nasip etsin bizlere... degilse zor..
Ben de cenazelerde hep şunu sorarim kendime, "acaba agiz ucuyla söylenen bir "helal olsun" sözü ne derece geçerlidir. " Allah bilir elbette..
Icten ve düşündürücü bir yaziydi.
tacettin yıldırım
küsss
Bu arada yazmayi unutmuşum, Allah rahmet eylesin babaniza ve dahi tüm ugurladiklarimiza.. saygilar..