Taze Yaprak Sarmasından yemedin mi?
Taze taze yapraklar koparılmayı bekler,
Gelin beni sarma yapmak için koparın,
Yaprak sarması yoksa yenir mi yemekler.
Zeytinyağı katarak güzelce yaprağı sarın.
Taze yaprak yoksa tadı mı olur sarmanın,
Sarma var ise tam zamanıdır tat almanın.
Lezzetini sormaya gerek var mı dolmanın.
Farkı burada çıkar Anadolu’daki mutfağın.
Yaprak sarması sofralara ayrı bir tat verir.
İnsanlar yaprak sarması duyduğunda erir.
Zeytinyağlı sarmayı yiyince canlanır, dirilir.
Anadolu mutfağı; mutfağımız çok sevilir…
....................................................
....................................................
....................................................
Yapanların eline sağlık, yiyenlere afiyet olsun.
Tüm kullar sofrayı lezzetli ve bereketli bulsun.
Nimetlerin değerini bilecek şükredecek kulsun.
Başta besmele, ortada zikir, sonda şükür sun…
Sormaya gerek var mı? insan sevmez olur mu yaprak sarmasını…Hele bu yapraklar taze ise sorma gitsin. Ağzınız hemen sulanmaya başladı değil mi? Zeytinyağını baharatını unutmadık ha…
…
Ülkemiz her yönden;insan,iklim,kültür,konum…nasıl bulunmaz eşsiz bir ülke ise yemek kültürü alanında da en önde. Anadolu mutfağı dendiğinde durmak, tat almak gerekir. Ülkemizin her yöresinde değişik tatta,hoş güzellikte ve farklı özelliklerde yemekler yapılmaktadır.
Tadı damağımda kaldı sözü de bu yüzden yemeklerimiz için söylenmiş bir sözdür. Taze yaprak sarması deyince de daha tadına bakmadan; yemeden sadece ismini söylemek, düşünmek bile tadı damağımızda kaldı sözünü akıllara getiriyor.
…
Yaşadığımız bölge olan Akdeniz bölgesinin yemek konusunda tartışılmaz ayrı bir yeri vardır. Bulunduğumuz yer olan Hatay’ın Hassa ilçesinden doğuya, ovalara doğru baktığımızda yemyeşil olan bağlar ayaklarımızın altına serilmiş gibidir.
…
Yemeklerin hepsi sevilir;sevilmeyen, yenmeyen nimet yoktur. Ama yaprak (asma,yeşil-beyaz lahana)sarması lise ve üniversiteye gittiğim yıllarda en sevdiğim yemek çeşidiydi. Üniversiteyi yakın yerde okuduğumdan her hafta sonu ailemin yanına giderdim.Ellerine sağlık annem her hafta Cuma günleri geleceğimi bildiği için ben gelmeden yaprak (asma,yeşil-beyaz lahana) sarmasını hazırlar akşam yemeğinde soframıza sunardı. İşte o yıllardan beri zeytinyağlı taze yaprak sarmasının hayranıyım.
…
Yaprakların kartlaşmaya başladığı bu günlerde on gün önce taze yaprak koparmak için bağlara gittik. Asma köklerinin dallarının uçlarında öyle güzel taze yapraklar olmuş ki…Bu yapraklar yüzünüze gülerek bakıyor, güneşin vurması ile yüzlere gülücükler saçıyor. İnsanın bu yaprakları gördüğünde hayran kalmaması, sarma yapmak için koparmaması elinde değil.
Nisan ayının ortasından sonra koparılmaya başlayan taze yapraklar Mayıs ayı sonuna kadar koparılmayı bekler.Bu zaman aralığında yaprağı 5 ve 10 kiloluk bidonlara basarak taze yaprağın olmadığı zamanlarda sarma yapmak için hazırlık yapmaktadırlar.Bu yıl da bu hazırlığımızı tamamladık…
…
Yaprak toplamaya gittiğimizde en üzücü ve canımızın sıkıldığı olay; kimi yaprak toplayanların asma dallarının çöpünü çıkarırcasına bütün yapraklarını koparmaları adeta dalını sıyırmalarıdır. Meyveye durmuş üzüm salkımlarına, üzümün yetmemiş haline goruklara çok zarar vermeleridir. Ne olur yaprakları toplarken yaprakları koparırken asmaya zarar vermeden toplayın.
…
Eşimin ellerine sağlık, her yemeği ayrı tat ve güzellikte yapar. Komşularla topladığımız bu taze yapraklardan; öyle güzel zeytinyağlı yaprak sarması yaptı ki ancak tadına bakmakla ve yemekle tadı anlatılır. Hele yanındaki buz gibi ayran da sarmaya ayrı bir tat veriyor, insanın yedikçe yiyesi geliyor.
…
Sarmanın içini güzelce hazırlaması, baharatlaması, ekşimsi tat vermesi ayrı bir özellik…Yapılan bu özellikler taze sarmaya eşsiz tat katıyor.
…
Tabi ki bizlere de afiyetle yemek yapanlara da elinize sağlık yine yapmanızı bekleriz demek düşüyor.
…
Sizlere de ekşimsi taze yaprak sarmasından yemenizi tavsiye eder,afiyetler olsun derim…
Çünkü taze yaprak sarmasının tam zamanı. Elinizi çabuk tutun yapraklar kartlaşmaya başladı, geçmek üzere bile…
25.05.2016
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-Yazar
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.