- 582 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ayrıcalık Vaat
Ayrıcalık Vaat
Bir konu irdelendiğinde kaynağa bakmak, en kestirme yoldur!
“Seçilmiş ırk” ve “Vaat edilmiş toprak” konusunda kaynağa bakmak, ilk insana “Adem” bakmak gerekir! Seçilmiş ırk, “İnsan” yani Adem; “Vaat edilmiş toprak”, Dünya! İnsanlar arasında bu söylemler esasta bunu temsil eder. Ya da ben oradan bakarak bir şeyler çıkarmaya çalışacağım.
Efsaneyi hatırlayalım; “Adem” seçilmiş ırk yani “İnsan”, ırkını temsilen kendisine vaat edilen toprak yani Dünya üzerinde yaşamaya başlıyor! Kendisi seçilmiş olduğundan iki evladından birini seçiyor! Bu seçimi şöyle yapıyor; Habil ve Kabil adlarında iki oğlundan Tanrıya hediye sunmalarını istiyor ve küçük oğul Habil’in hediyesinin, kabul edildiğini diğerinin (Büyüğün) hediyesinin reddedildiğini söylüyor! Bu ilk seçimin sonucu acı oluyor! Seçilmiş olanın ayrıcalıklı olacağı anlaşıldığı için diğeri seçilmiş olana düşman oluyor ve kardeşini öldürüyor! Seçim olmasaydı başka nedenlerle “Ölüm” sonucu gelir-gelmez o konuda bir şey söylemek gerekmez! Babanın yaptığı seçim ve seçilene gelecekteki vaadi, kıskançlık ve cinayet olarak yansıyor!
Ayrıcalık ve vaat, insan ırkında her döneme damgasını vuruyor! “Seçilmiş ırk” söyleminde ve arkasından gelen “Vaat edilmiş toprak” söyleminde de ilk insanın tercihi genetik olarak yatıyor! Tüm ayrıcalıklı işlerde, ilk insanın ilk ayrıcalığı ve onun sonucu yatıyor! Toplumsal alanda “Seçilmiş ırk” söylemi o ırka karşı soykırım netice veriyor! Tarihsel süreçte çok örnek olduğundan ayrıntıyı oraya havale ediyorum. Seçilmiş ırka vaat edilen toprak konusunda da tüm toprak kavgaları bir fikir verebilir!
Irk, soy, “Erkek egemenliği” de doğuruyor; temsil ediyor! Yukarıdaki “Adem” hikayesinde kızların seçime, oyuna girmediği açık! Bu “Erkek egemen” yapı, günümüze dek gelmiş. Soy konusundaki seçim ve vaatler, günümüzde de “Erkek” üzerinden yapılır! Yine ayrıntıya gelenek ve görenekler üzerinden bakılabilir! Eski ve yeni örnekler çoktur! Hanedanlıklarda taht, babadan oğula geçer! Miras, kısmen kızlara da var ama asıl baba pay, erkeğe biçilir! Tüm bu kabullerde, ilk seçilmiş olmak ve ilk vaat arasında gen bağı vardır! Tüm kavgaların ve düşmanlıkların içinde de buna benzer nedenler saklıdır! “Ayrıcalıklı olmak ve vaadi kapmak!”, bunu tüm yaşam alanında izlemek mümkün! Kahramanlıklar, fedakarlıklar, zaferler, zulümler, bu esastan beslenir veya bu esaslara dayandırılır! Toprak ve soy için savaş, kutsanır! Soykırımlar da buna karşıt olarak gelişir! Kısır döngü devam eder!
“Seçilmiş ırk” iddiası, diğerlerini adeta o seçildiğini iddia edene karşı düşman olmaya zorlar! Çünkü “Seçilmiş olmak” iddiası fiili durum yaratır! Seçilmiş olanların dışındakiler, onların eşyası (Kölesi) hükmünde olacağından eşya konumunda kalanlar, savunmaya geçecektir! Başka bir çözüm sunulmadığı için yani “Tamam kabul, siz seçilmişsiniz biz de sizin köleniz olarak size severek itaat ederiz!” demeyenler için kavga kaçınılmaz olacaktır! Soy ve vaat kavgalarının ardında, perde arkasında yatan budur!
“Seçilmiş ırk” ardına, erkek-dişi kavgası da saklanabilir! “Soy erkeklerden devam eder!” inancına dayanarak kadınlar ikinci plana atılabilir ki tarihsel süreç, bunu fazlasıyla destekler! Miras, oğula bırakılır (İlk insan hikayesindeki durum) veya öyle umulur; beklenti öyle oluşturulur! Hayaller ona göre şekillenir! Kavgalar ve mücadele ona göre kurgulanır!
Son tahlilde; insanlık çok aşamalardan geçti-geçiyor! Temeldeki ilk davranışlar, sorgulanır hale geldi-gelmek zorunda kaldı! Yanlışlar sırıtıyor ve “Mızrak çuvala sığmıyor!”; gereksiz kavgaların nedenleri ve olumsuz sonuçları artık gün yüzüne çıkmaya başladı! Atalardan kalan tüm yaşamsal davranış mirası, masaya yatırıyor veya zoraki yatıyor! Hayatın her aşamasındaki yerleşik yanlışlar sırıtıyor; ister görmezden gelinsin ister görülsün bunlar işliyor-işleyecek! Arif olan, tüm geleneksel yanlışları tekrar ederek kendini o döngüye hapsetmez!
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.