İNSANI ANLAMAK
Farkında mısınız bilmem insanı anlamak bir fiziksel durumla çok alâkalı.Bir masayı sildiğimizi düşünelim: Masanın tüm tozlarının alınıp alınmadığı tepeden bakılarak görülmez.Masayla aynı hizaya gelmek , onunla aynı hizaya konumlanarak bakmak lazım..Aynı hizada durmak aynı konuma gelmek demektir ki göstersin tozlarını masa sana ....Çocuklar bile kafalarını dikip bakmak zorunda kaldıkları büyüklerinin boynuna sarılmak isteseler de çocukla çocuk olamayan o büyükler yüzünden şefkati doyasıya tadamazlar...onlar kendi boylarınca diz çöküp ,gözlerinin içine bakarak konuşan büyüklere açarlar kollarını..
Empati diyorlar epeydir başkasının yerine kendini koymaya....çok yüzeysel geliyor bu empati lafı bana yabancı kökenli olduğundan mı nedir bilmem sindiremedim bir türlü içime. Empati, sempati olsa olsa bir çocuk oyunu adı olur kanımca, insanı anlamanın adı olamaz.
İnsanı anlamak için onunla tıpkı masadaki gibi aynı hizaya gelmek gerekir.Bu insan ister çok parayla azan, ister sarhos olup sızan , isterse de yokluğa yoksulluğa kızan olsun. Bu durumun herhangi birisini yaşamadan ahkâm kesmeye hakkımız yok..Bunlara söylediğimiz, yapıp ettiğimiz her şey yüzeysellikten ibarettir, gerçeği yansıtmadığı gibi muhatabının yarasına da merhem olmaz. Kolaydır sosyeteye mâl olmuş, orda itibar bulmuş birinin ardından atıp tutmak, azgınlığını kınamak..Soruyorum size; biz olsaydık onun yerinde, bize verilseydi o imkanlar istikâmette kalabilir miydik acaba? Ya da candan sevdiğimizin yokluğu can evimizi vururken, gönül köşkü hiç tarümâr olmamış biri sizi anlayabilir mi? Kırık gönlünüze merhem olabilir mi? Çok şükür, olmaya çalışan hassas yüreklere sahibiz toplum olarak. Teselli sözcükleri kimden gelirse gelsin elbet yaramızın bir tarafını kapatır kapatmasına ama tüm yarayı kapatmaya kimin gücü yeter ki? İste tam bu esnada Allah’ la kesişir yollar. Yaraları kapatan tek tılsım O’ nun elindeyken kul ne yapabilir ki?
ACİZİM ACİZ OLANI İSTEMEM,
GÜÇSÜZÜM GÜÇSÜZ OLANI İSTEMEM
ELBET VARDIR HERKESİN BİR HESABI
MERHEM O’ NDA GAYRISINI İSTEMEM.
Ülkü KARA
12/05/2016
YORUMLAR
yazınız içerik ve üslup olarak çok güzel. kutlarım usta kaleminizi. sadece empati kelimesine takıldığınıza hak veremedim. kendimizi karşımızdakinin yerine koyma. bu güzel bir durum değil mi* kendimize yapılmasını istemediğimiz bir davranışı başkasına da yapmama algısını çağrıştırmıyor mu takıldığınız kelime.
saygıyla.