Kaşif
İnsanoğlu ne vakit sakin bir şuurla hareket etmeyi bıraksa hemen başına büyük sıkıntıları hatta musibetleri de toplar. Bazen yaşadığı kötü bir buhranı atlatmak için aynı derecede daha vahim kararlar verir. Bu nahoş kararlar zaten kötü olan durumu daha da büyük bir girdaba sokar. Mesela bir adam hesabını kitabını bilmediği için borç batağına saplandığında bu borçtan kurtulmak için daha büyük borçlar altına girer. En yakın banka veya iki ayaklısı olan tefecilere imzalı ve gönüllü esarete talip olur. Bu da zaten kötü olan durumu daha da kötü hale getirmekten başka işe yaramaz. İşine kızıp aşından da olanı, ferde küsüp toplumla bağlarını koparanı , İnama huylanıp camiiyi terk edeni, vefasız insanlardan intikam almak için masum insanları kurban edenler gibi misaller çok.
Ateşle ateşi söndürmek mümkün değildir tıpkı bir acıyı bastırmak için başka acıyı tatmak gibi. Bu yüzden sorunların çözümü başka sorunları çözmek değil mantıkla hareket edip doğru kararlar alabilmektir. Tabi bu aşamada olmazsa olmaz denilebilecek bir dost eli ya da en azından bir dost sesi gerek.
Her insan bilgi ve birikimi ile arar durur o eli veya sesi. Kimisi pek uzaklarda arar; çünkü elemine bir çare bulamasa da en azından o eleme müptela olduğu diyardan uzak olmak bir nebze ferahlatır. Bir başkası durmaksızın şekva ettiği için çare aramaya pek fırsat ve zaman dahi olmaz. Bazısı ise elemini seviyor; derdim dermanımdır, diyerek bazen kabellenme hatta benimsemenin bir erdem olduğunu idrak ediyor.
Yaratılmış her şeyde bir zıtlık ve bu zıtlaklardaki muazzam ahengi tasavvur edersek hayatın ölümle, varlığın yoklukla , Cennetin Cehennemle, dermanın dertle haşir neşir olduğunu görmek yeter. Görmek diyorum; çünkü bakmakla olmuyor. Tabii görmek için şuurlu ve tutarlı bir bakışın olması da mühim bir şart.
Bir vakitler simetri ilmine merak salmıştım. Orda uzmanlaşmış kişilerin " Kâinatta her şey zıddıyla var olduğu gibi her şey aynı zamanda simetriktir. Şeker pancarının tersi kanguru suretiyle, kelebeklerin her iki kanatındaki aynı şekiller renk ve desen bakımından kaplan,aslan suretiyle benzerdir. " Bu bilgiler bize alternatif bir güneşin, dünyanın, ayın olabileceğine de delildir.
İster dertlere çare aramada isterse de hayatı manidar yaşayıp aynı zamanda insanın ulvi görevi olan hayatına güzellik katmada bize keşfetmek düşer. Keşfetmek idrak yoluyla bize sunulmuş bir hüsün, ne mutlu kaşif olabilene.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.