- 434 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Lokal mi, genel mi?
Lokal mi, genel mi?
Anestezi sözcüğünü duymayan yoktur. Lokal anesteziyi dişçiler sık uygular. Burnumdaki kemiği almak için lokal anestezi uygulanarak yapılan ameliyatı şuurum açık, acı hissetmeksizin izledim.
Bir de dokunmaya hassas olanlar var, bir nevi tik; dokunma/tik insanlar var. Böğrüne dokununca gayri ihtiyari küfredenler, “hıyyy” şeklinde ses çıkaranlar…Bazılarında bu hal o kadar ilerlemiş ki dokunmaya gerek yok uzaktan işaret etmekle de aynı tepkiyi gösteriyor.Televizyonu uzaktan kumanda ile kontrol eder gibi…
Toplumsal davranışlar da lokal ve genel olarak açığa çıkıyor. Bu davranışlar toplum yapısını yansıttığı için etki ve tepki oluşturmak açısından önem arz eder.
Bir dönem ciddi olarak toplumda etki-tepki oluşturan (Sahtekar tarikat şeyhi ve onun güya kandırdığı “masum” sevgilileri) olayların düzmece olduğu haberini televizyonda izlerken; gözden kaçan asıl meseleye dikkat çekmek istedim. Böyle bir olayın etkisi hangi toplumda ne şekilde olur? Yani lokal mi olur, genel mi? İnanın ileri toplumlarda bu tip olayların hiçbir etkisi olmaz, tepki de gösterilmez. Bizim toplumumuzda bu tür etkilerin tepki ile sonuçlanmasını nasıl izah ederiz? Daha da açayım “Bu olaylar düzmeceymiş, görün kimler etki yapıp tepki oluşturmuş” diyenler de şunu bilmeli. Bizim toplumumuzun geneli ileri görüşe sahip olsaydı, etkiciler tepki oluşturmak için böyle bir tezgah kurma gereği görmeyecekti. Çünkü netice alamayacakları işlere yatırım yapmak istemeyeceklerdi. Hadi şeyh ve sevgilileri düzmece, binlerce mürit ve cemaat de mi düzmece?!...
Böğrüne dokununca tepki gösterenler gibi etkiye açık ve rasgele tepki gösteriyor ise vay haline o toplumun. Bu hallerini değiştirmedikçe birilerinin etki oluşturmak için yapacağı her şeye tepki gösterecek , olduğu yerde sayacak ve asla ilerleyemeyecektir.
Kapınızı kilitleyin, hırsızı da günaha sokmayın.
Dolandırıcıya sormuşlar neden bırakmıyorsun bu işi, ömrün boyu yetecek para dolandırdın?
Cevap
–Etrafta o kadar çok enayi var ki, dayanamıyorum.
Saygılar.
YORUMLAR
Tepki karşı etki, her etki bir tepkiyle karşılanır, bu tepki yeni bir etkidir diyor sözlüğüm ...
Örneğin suların buharlaşması nedeni yağmur sonucunu doğurur diyor birileri oysa yağmur sonucunu yeni bir buharlaşmanın ve yeni yağmurların nedeni olarak bir karşılıklı etki ilşkisi içinde ele almak gerekir diye düşünüyorum ...
Sonuçta etkileyen etki bir neden olduğu gibi etkileme sonucunda elde edilen etki de bir sonuçtur diyor yine benim sözlüğüm ve bundan yola çıkarsak şayet hırsızın neden bir daha soygunculuk yaptığını sanırım daha kolay anlarız gibime geliyor ama bu hırsızın haklı olduğunu göstermiyor ...
Sevgilerimle Ahmet, güzel bir yazıydı ...