- 161 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Kerim’ce Güzellemeler -61–
Kerim’ce Güzellemeler -61–
01-07 Nisan tarihleri arasında kutlanan Kanser Haftası nedeniyle, Adıyaman İl Halk Sağlığı Müdürlüğü tarafından Adıyaman Demokrasi Parkında sergilenen tümörlü akciğer (koca ciğer) maketi, farkındalık olması bakımından, insanların ilgisinin yoğunlaşmasına sebep oldu. Sigara içmenin Akciğerleri nasıl zehirlediğini, nasıl kanseri tetiklediğini ve Akciğer (KOAH) üzerinde oluşan kanser tümörlerinin belirgin bir şekilde zarar görmüş hali sergilenen görüntüsü, gerçekten üzerinde düşünülmesi gereken çok önemli bir konu olduğunu gösterdi. Hele bu maketin sırasıyla okullarda gezdirilerek, kanserin tanınması ve farkındalık oluşturulması bakımından, özellikle gençlerimizi sigara içme alışkanlığının önlenmesi ve korunması bakımından, çok büyük bir önem arz etmektedir. Ciğer maketinin sergilenmesiyle, özellikle sigara ve akciğer ilişkisinin birebir ilişkili olduğunu görenler, güzel bir uygulama olduğunu, eğitimi-öğretimiyle ilgili olarak, çok faydalı olduğu konusunda hemfikirdiler.
***
Birçok evde huzursuzluk olabiliyor.
İlginç olan da bu huzursuzlukların çok basit şeyler yüzünden ortaya çıktığıdır.
Kimi zaman bu boş ve anlamsız tartışmalar yüzünden iş boşanmalara kadar gidebiliyor.
İşin ehemmiyeti sonradan farkına varılmış olsa da artık iş işten geçmiş oluyor.
***
Bazı boşboğaz, bağnaz, kendini bilmez, yavan... insanlar var ki bırakın varlığından, gölgesinden bile rahatsız, huzursuz ve mutsuz olabiliyor insan!
***
Şehir esnafı, kaldırımları ve yaya yollarını işgal ediyor. Marketler, Bakkallar, Manavlar, Kahveciler, Lokantalar… Belediyelere ve vatandaşa ayrılmış yollarda ticaretle iştigal ediyorlar. Yaya yollarından geçemeyen vatandaşlar, araçlara tahsis olan yolları kullandıklarında da trafik tehlikesiyle karşı karşıya kalmaktadır ve kazalar kaçınılmaz olmaktadır.
***
Alnında yazmaz, bak bu teröristtir diye,
İman varsa azmaz, soran var mıdır niye,
Allah’a kul, Peygambere ümmet hediye,
İnançtan yoksun yaşam, ne büyük bir kayıp!
***
Olanlar hakkında kime sorarsanız sorun, herkes şikâyetçi; ama iş çözüm bulmaya, sorun gidermeye gelince, kimse birlik ve beraberliğe yanaşmıyor. Hep tartışma, hep kavga, hep problem... Üst akıl/akıla sahip olanlar böyle yaparsa, gariban vatandaş ne yapacak!
***
İnsan, her gün, gün boyunca, yüzlerce insanla karşılaşır. Farklı tipler, farklı tiplemeler, farklı karakterler, farklı özellikleri olan insanlardan kimini tanır, tanımaya çalışır, kimisinde, yanılırken, kimisinde de hedefi tutturur, tabiri caizse tam on ikiden vurur.
***
Bazen insanların kişilik tespitlerini duyduğumuzda, gizliden gizliye bir hayranlık duyarız. Gıpta ile bakarız “helal olsun vallahi, tam bir insan sarrafı!” diyerek takdir ederiz. Özellikleri meslekleri, işleri gereği sürekli insanlarla karşı karşıya olan bazı insanlar, kişiyi ilk gördüklerinde hemen nasıl biri olduğu hakkında karar verebiliyorlar. Onlarla alışveriş yapmaktan bile bazı zamanlar imtina edebiliyorlar. Borç para ve ya borca iş yapmaktan vazgeçer, çeşitli bahanelerle karşı karşıya gelmekten alıkoyarlar kendilerini. Karşısındakinin yüzüne, tipine ve konuşmasına, muhabbetine, özellikle gözlerine bakanlar, o kişi hakkında, bir anlık verdikleri kararla; çoğu zaman isabetli kararlar verebiliyorlar. Tabi yanıldıkları zamanlar da elbet oluyor. Genel kanı yanılmadıkları şeklindedir.
***
Bazı insan sarrafı olduklarını söyleyenler veya bilinenler;
Bire bir, yüz yüze konuşmalarında…
Birisinin başka birisiyle konuşmalarına şahit olduklarında…
Birisin telefondaki konuşma adabında, şeklinde ve üslubunda…
Birisinin araca binmesinde, inmesinde ve araç içerisindeki davranış biçimlerinde…
Bir esnafta ki alışveriş şekillerinde…
Birisine selam verirken veya aldığı zamanlarda ki davranış biçiminde…
Birisine yaptığı iş hakkında bilgilendirmede bulunması sırasındaki hitap ve üslubunda…
… gibi birçok yer, zaman ve mekanda, insanlar hakkında isabetli olacak kararlar verilebilmektedir.
Kerim BAYDAK
[email protected]
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.