AKIL ve PARA
Adana.25.07.2008
Çilingir Sofrası Hikayeleri
AKIL ve PARA
Bunaltıcı sıcakların hüküm sürdüğü günlerdeyiz.Uzun süre,tüm tehlike uyarılarına karşın,çarşıda dolaştık.Kredi kartları,su,elektrik faturaların ödemelerini yaptıktan sonra kendimizi zor bela klimalı
Bir yere atabildik.
İçeceğimizi,mezelerimizi söylerken….Metin’e aşırıya kaçmamamızın gerektiğini,ödemelerden sonra…cebimizde az para kaldığını anlatmaya başlamıştım ki….
_Tamam ..abi…tamam..dedi..dişlerinin arasında . Kızdığını.başını sağa-sola çevirip,kendi kendine
Konuşmasından anladım.
_Ne oldu Metin.Niye kızdın yine.?
_Ah be abi…dedi.Cebinde bir adet 5 ytl çıkararak.
_Şu kağıt parçasını görüyor musun.?İnsanı dinden,imandan da eder…dindar da eder.Varlığı da dert yokluğu da….
_Yokluğunu anladık…varlığı niye dert olsun ki….?
_Abi benim gibi orta direk adamlara varlığı da dert olur.
Düşün…Diyelim ki şans oyunundan..şuradan buradan bol miktarda para geçti eline.Ne yaparsın.?
Şu an da ,senin..benim yüzümüze bakmayan..Allahın selamını bile tenezzül edip almayan..bir sürü insan….etrafında ,peşinde dolaşıp durur…pervane olurlar.
Sonra..acaba faize mi yatırsam..borsa ya mi girsem…gayrimenkul mu alsam…? Diye düşünüp duracaksın.
Gece yarıları uykundan uyanacaksın…hanım bir yandan…çocuklar öte yandan ekstra bir şeyler isteyecek. Yok dersen…hanım sırtını dönecek…çocuklar surat asıp küsecek,tamam dersen arkası kesilmeyecek….
Ben istemem arkadaş çok parayı.Standart bir geçimim olsun yeter.
_Haksızsın diyemem doğrusu. Bu da bir bakış açısı.Neyse,zaten yok paramız,düşünmene gerek yok.
_Peki abi..ben sana bir şey sorayım. Bu zenginler, çok akıllı oldukları için mi paraları var.?
Veya..Acaba biz,çok aptalız da ,onun için mi çok paramız yok.?
_Nereden çıkarıyorsun böyle konular,Allahını seversen .?
_Geçmişte bir vatandaşla bu konuda tartışmıştık.Aklıma geldi,sana sorayım dedim.
_Niye tartışmıştınız.?
Bir muhasebeciydi.Çalıştığım yerin işlerine bakıyordu.Sonradan mali müşavir oldu.
_Eee…
_Ben işten ayrıldıktan sonra,hakkımı istedim.Bin bir türlü dalavereyle hakkımı vermek istemediler.
En son,bu muhasebeciye gittim.Kıdem tazminatımı hesaplamasının istedim.Adam asgari ücret üzerinde hesaplayarak,çok cüzi bir miktar çıkardı Halbuki benim maaşım asgari ücretin üstündeydi.
Meğer resmiyette asgari ücret üzerinden göstermişler.
Neyse.ben itiraz ettikçe muhasebeci patronun tarafını tutmaya başlamaz mı..Tartışmamız gittikçe kızışmaya başladı. Bir ara bana dönüp….
_Zaten sizin gibiler parası olan akıllı insanları hiç çekemez….dedi
_Ne yani….adamın parası var diye akıllı mı oluyor.?
_Evet.Sen de akıllı olsaydın senin de paran olurdu…demezmi.
Sinirimden çıldırıyorum.Adamın yazıhanesindeyiz.On-On beş çalışanı var.Bağırsam…küfretsem hepsi üstüme çullanacak gibi….
Biraz sakinleşerek
_Peki,demek ki patronun parası var..akıllı,sende akıllısın ki o’nun tarafını tutuyorsun…Söyle bakalım o zaman.Ben asgari ücret ile mi çalışıyordum…ki benim tazminatımı öyle hesaplıyorsun.?
Ayrıca….yıllık izinlerim…hafta sonu çalışmalarım…mesaiye kalmalarım…..onları niye hesaplamıyorsun.?
Sen! Benim haklarımı gasp et zengin ol…üstüne bir de akıllıyım diye hava at..Oh ne ala memleket.
Senin bu mantığınla yola çıkarsak
Yakalanmayan hırsız…hortumcu…sahtekar…bilumum insanlık dışı…ahlak dışı dalaverelerle
Para sahibi olanlar akıllı….
……………….
Baktım adam kem-küm ediyor,üstüne iyice gitmeye başladım.O zaman Manukyan yaşıyordu.Üstelik bir sene önce vergi rekortmeni olmuştu.Aklıma o geldi.
_Söyle o zaman..Manukyan,memleketin en akıllı insanı demek ki senin mantığına göre…Baksana vergi rekortmeni oldu geçen sene ….Ne iş yapıyor.? Genelev patroniçesi
…………
Sus pus oldu.Bir kelime çıkmıyor ağzından.Üstüne iyice gitmeye başladım.
_Eğer..bu konuda bana yardıncı olmayacaksan,seni de patronu da mahkemeye veririm …dedim.
_Benim ne suçum var ki.?dedi
_Ben anlamam arkadaş..dedim.Sigorta primlerimi bile eksik yatırmışsınız
***********************
***********************
İşte böyle abiciğim.Daha sonra anlaştık.Hakkımı tam olmasa da aldım.
…………..Ben bu , akıl ve para arasındaki ilişkiyi çözemedim
Şimdi sen söyle bakalım..
AKILLI OLAN MI PARALI OLUR….
PARASI OLAN MI AKILLI………...???????????????????????????
kutbo
YORUMLAR
Benim okuduğum bir kitap vardı Arno Gruen'in adı Normalliğin Deliliği--Hastalık olarak Gerçeklik:İnsandaki Yıkıcılık Üzerine Bir Kuram ve kitapta yazar çok güzel ifade ediyor insandaki işte bu anormallikleri ve dolayısıyle yıkıcılığı , yanıltıcı bir iktidardan pay alma uğruna kişinin kendisine ihanet etmesinden kaynaklanır der yani parayı elinde tutanların aslında normal davranmadıklarını ve paranın insan yaşamındaki geksizliğini anlatır ve paranın ne türlü katliamlara yol açtığınıda ve nasıl oluyor da '' normal '' insan bu kadar yıkıcı olabiliyor ve ekler canlılar arasında yıkmak için yıkan tek canlı insandır diye ...
Bizim halkın arasında dönen ilginç laflar vardır mesela '' eee akıllı adam bak nasıl da fabrika sahibi olmuş '' , yani fabrika sahibi olup binlerce işçiyi karın tokluğuna çalıştırıp ceplerini parayla doldururken AKILLI ve benim o güzelim emekçi insanım sabahtan akşama kadar çalışıp iki kuruşa talim edince DELİ oluyor öyle mi ??
İşte toplumdaki yargı böyle olabiliyor ...
Deli mi akıllı yoksa akıllı görünen mi deli ?? :)))))
Sevgilerimle kutbo, çok güzeldi yazın .......
Tekrar gelebilirim , çok geç oldu, kusura bakma ancak bu kadar yazabildim :)))