- 2050 Okunma
- 7 Yorum
- 1 Beğeni
DEĞER NEDİR
Esasında aklıma gelen ve öğrenmek istediğim başka bir şeydi.
Asıl aradığımı araştırırken karşıma başka bir kavram çıktı. DEĞER.
Değer nedir diye baktım herkes kendine göre tarif etmiş.
Bir kısmı, tarif edememiş izah etmeye çalışmış.
Karşıma çıkan tariflerden bazıları şöyle:
Değer, birçok anlama geliyor.
Sosyoloji açısından: İnsanların iyiyi, doğruyu, güzeli ve çirkini tanımlamak için koymuş oldukları standartlardır.
Ahlaki açıdan: Bir şeyin önemini belirlemeye yarayan soyut ölçü, bir şeyin değdiği karşılık, kıymet.
Ekonomik açıdan: Bir şeyin para ile ölçülebilen karşılığı, bedel, kıymet, paha, valör.
En çok da bu işe Ekonomistler kafa yormuşlar gibi görünüyor. Onlar değeri, mal üzerinden tarif etmeye çalışmışlar ve üretim değeri, kullanım değeri, değişim değeri gibi kavramlarla açıklamaya çalışmışlar.
Örneğin;
David RICARDO : Bir malın kullanım değerinin değişim değeri üzerinde bir etkisinin olmayacağını savunmuş ve bu tezini kolayca reddedilemeyecek bir örnekle de açıklamış: "Suyun kullanım değeri çok yüksektir, mantıken kullanım değeri yüksek olan bir malın değişim değeri de oldukça yüksek olmalıdır fakat suyun değişim değeri oldukça düşüktür. Buna karşılık elmasın kullanım değeri oldukça düşüktür, lakin değişim değeri oldukça yüksektir." diyor.
Ricardo’nun bu açıklaması "Değer Paradoksu" olarak adlandırılıyor.
Adam SMITH: "Bir malın değişim değerini o malın üretiminde kullanılan emek miktarı belirler." demiş. Üretim değerinden bahsetmemiş.
Karl MARX: Bir malın üretim değerinden ve değişim değerinden uzun uzun söz etmiş ve özetle: "Değer, emeğin toplumsal karşılığıdır" demiş.
Sonuç olarak ekonomistler değeri, emeğin varlığına bağlamışlar.
Kimin ne dediği çok da umurumda değil.
Bir arkadaşımıza "Benim için değerlisin!" derken ne söylemek istiyoruz?
Toplumun değerlerinden bahsederken neyi kastediyoruz?
Bu değerleri kim koyuyor?
Konulan bu değerler(normlar) kimin için bir anlam ifade ediyor?
Picasso’nun bir tablosunun "Çok değerli!" olduğunu söyleyen biri, tablonun hangi özelliklerini öne çıkararak değerli olduğunu söylüyor?
Ona göre değerli olan benim için de değerli mi?... Gibi bir çok soru geliyor aklıma.
Asıl soracağım soru ise;
" Çok değerli olan şeylerin aslı, özü çok değersiz gördüğümüz şeyler midir?"
Bu soruyu sormama neden olan şey ise şudur:
-Bir kum tanesi ne kadar değerlidir?
Cevap:
-Bir kum tanesinin ne değeri olabilir ki!
-O halde; kabuğunun içine girmiş bir kum tanesini, kabuğundan dışarı atmak için, onu sedefle kaplayan istiridyenin içindeki inci tanesi nasıl bu kadar değerli olabiliyor?
-İnci’yi değerli kılan, değersiz bir kum tanesi değil mi?
ACABA BİZ, DEĞERSİZ ŞEYLERE Mİ DEĞER VERİYORUZ?
Bekir GÜÇLÜER
YORUMLAR
Değer; unutulmamaktır... karşılık beklemeden, kimsenin kimseden.
Hürmetimle...
07 AĞUSTOS 2017
kadiryeter
bekir güçlüer
Yorumunuz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.
Unutmak söz konusu değil, bazen deftere bakmayı ihmal ediyorum.
Sağlıklı güzel günler dilerim.
bekir güçlüer
Ziyaretiniz ve değerlendirmeniz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.
bekir güçlüer
Ziyaretiniz, kıymetli değerlendirmeniz için teşekkür ederim.
Bana göre en büyük değer, Yaratan'ın bize bahşettiği insan olma özelliğimizdir diye düşünüyorum
Saygılarımı sunarım.
bekir güçlüer
Ziyaretiniz, yorumunuz ve beğeniniz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.
Sayın Güçlüer;
Konu çok yönlü araştırılmış tarafınızdan.
Hatta başlığa sade bakan kafam da karıştı şimdi.
Bu kadar bilimsel insan farklı pencerelerden bakıp ortak bir noktada buluşamamışsa ?
Benim ne haddime diyip sıyrılacaktım ki; sonundaki sorunuz yetişti imdadıma...
" ACABA BİZ, DEĞERSİZ ŞEYLERE Mİ DEĞER VERİYORUZ? "
Cankurtaran sorusu.
Beş gündür yürüdüğümüz çölün ortasına (5 günlük daha yolumuz varken) altın, mücevher, dolar, başbakanlık koltuğu, bir şatonun tapusu, Hasan Usta sütlü tatlılarından bir kâse ve bir şişe az çamurlu su koysalar... Hangisi daha değerli olabilir?
Bana göre ihtiyacımız olan şey değerlidir.
Eeee bana ne ya!
Benim için Sayın Bekir Güçlüer en değerlidir... Diyor sıyrılıyorum. Selamlar sevgiler saygılar...
bekir güçlüer
Ziyaretiniz ve kıymetli değerlendirmeniz için teşekkür ederim.
Bütün tarifler bir yana, bana göre de o an ihtiyaç duyulan şey değerlidir.
Size de ihtiyacım var. :-))
Selam ve saygılarımı sunarım.
Çoğu vakit öyle; değersiz şeylere değer veriyoruz...
Herkes, kimin, neyin, ne kadar değerli olduğunu biliyor aslında;
reklâmı olan kalabalığın ya da reklâmı iyi yapılmış değersizi, bile- bile değer kabul edebiliyoruz!.
Çok açık şekilde buraya kaydetmek, çoğu kişiyi kötülemek şeklinde yorumlanabileceği için,
değersizliğinden bahsedemiyoruz!. Karşı tarafın gücü, doğruyu ve değersizi açıklamamıza engel!.
Değer, bâzen bir beyaz mendil; bâzen, kara elmas bir parça taşkömürü!... bir yudum su; bir nefeslik sıhhat.
Nakil için beklenen bir böbrek!... isterse, düşmanından gelsin!... birbirlerini öldürmeye kas etmiş olsalar bile.
Sağlık dileğimle Selâm ederim; Bekir Güçlüer Ustam...
kadiryeter Kadir Yeter.
15 ARALIK 2015 Seher vaktinde, Trabzon- Merkezden yazdım.
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=148591
bekir güçlüer
Ziyaretiniz ve değişik bir bakış açısıyla yaptığınız değerlendirme için teşekkür eder, selam ve saygılarımı sunarım.