- 588 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
"Biz tezek yakarız, Ruslar ne yiyecek?"
KAZIM ÖZTÜRK
ÖZTÜRKÇE
[email protected]
"Biz tezek yakarız, Ruslar ne yiyecek?"
Rusya ile Türkiye arasında çıkan gerginlik, meseleyi hemen doğalgaza getirdi. Tabii, önümüz kış, evlerde ısınmak için doğalgaz kullanılıyor. İlk akla gelen ambargo, doğalgaz olacaktır! Doğalgaz gündeme gelince, basın mensupları, halkın nabzını tutmaya başladı. Erzurumlu bir vatandaş, televizyon muhabirinin sorusu karşısında; "Biz tezek yakarız, Ruslar ne yiyecek?" demesinin altında yatan gerçekler var. Aynı soruyu sayın Kurtulmuş’a soruyorlar. Onun cevabı da şöyle:
"Hiç şüphesiz, buna gerek yok. İnşallah böyle bir şeye gerek olmaz ama bu da milletimizin dayanma kapasitesinin bir göstergesidir. Bu millet öyle sıradan bir millet değil, kimse kusura bakmasın. Kurtuluş harbini öyle tesadüfen, falanca ülke destek olduğu için, falanca ülke koltuk çıktığı için bu millet kazanmadı. Bırakın silahını, bir kazması, küreği dahi olmayan bir millet, ordusu dağılmış olan bir millet, şehirleri işgal edilmiş olan bir millet, 72 düvelin tepesine binmiş olduğu bu millet, ’Ya Allah’ diyerek ayağa kalktı. Evet, tezek yaktı, yeri geldiği zaman ot yedi. Dedelerimizden bunları duyduk hepimiz. Yeri geldiği zaman çarığını yedi ama bu millet bir istiklal mücadelesi verdi. Türkiye diye üzerinde konuştuğumuz ülke nasıl sıradan bir coğrafyaya sahip değilse bu aziz millet de sıradan bir millet değildir. Büyük bir tarihi birikimde. Erzurum’daki vatandaşımız tezek derken şaka olsun diye bunu söylemiyor. İçindeki bu duygularla bu birikimle konuşuyor. İnşallah böyle bir şeye ihtiyaç olmayacak. Tabii ki bu dönemde bu bir sembolik, ironik bir şeydir tezek meselesi. Bunu çok da büyütmeden inşallah Türkiye bu süreci atlatacak. Ama milletimizin bu dayanma gücünün de olduğunu göstermesi bakımından önemli bir örnektir."
Diyelim ki Rusya, doğalgazı kesti, diyelim ki, bizden alması gereken sebze ve meyveleri almadı… o almadı diye elimiz kolumuz bağlı mı duracağız? “aman Rusya bizimle ticari ilişkileri kesti, ekonomik ambargo uyguluyor, bu yandığımızın resmidir” mi diyeceğiz? Pes mi edeceğiz? Türkiye’nin tek dostu; Rusya ve Suriye mi? Tabii kriz çıkmaması için her türlü tedbir alınıyor ve alınmalıdır.
Sıvılaştırılmış gaz ithalatıyla ilgili Katar’la yeni bir anlaşma imzalandı. Azerbaycan, Türkmenistan doğalgaz ve petrolleriyle ilgili de bir takım anlaşmalar yapılabilir.
Hazar Denizi’ndeki doğalgazı Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıyacak olan Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı Projesi’nin (TANAP) Türkiye’deki temeli Kars’ta atıldı. Projenin ilk temeli daha önce Azerbaycan’da atılmıştı.
Türkiye’nin yıllık doğalgaz ihtiyacı 50 milyar metreküpken, bunun 6 milyar metreküpünü Azerbaycan’dan karşılıyor.
BOTAŞ ile Katar milli petrol şirketi, Tükiye’nin bu ülkeden uzun vadeli ve düzenli LNG ithalatı yapmasını sağlayacak ön mutabakat zaptı imzanladı.
Türkiye’de de sınırlı bir miktarda doğalgaz çıkmakta ve kullanıma sunulmaktadır. Türkiye doğal gazı esas olarak Rusya ve İran’dan boru hatlarıyla, Cezayir ve Nijerya’dan sıvılaştırılmış (LNG)olarak deniz yoluyla satın almaktadır. Ayrıca Azerbaycan ve Türkmenistan ile doğalgaz temini için anlaşmalar yapmıştır.
Dünyanın neresinden, kim doğalgazını Avrupa’ya geçirmek istiyorsa Türkiye’nin üzerinden geçmek zorunda. Türkiye enerji terminali olmanın çok ötesinde, bir enerji dağıtım merkezi durumunda! Diyelim ki böyle bir coğrafyada değil de Kuzey Afrika’da ya da Asya’da bir yerde olsaydık böyle bir imkanımız olmayacaktı.
En zor şartlarda bile hiçbir ülke Türkiye’nin ortaya koyduğu bu imkanı gözardı edemez. Gözardı ederlerse kendi maliyetlerini düşünmek zorundalar. Nihayetinde petrolünü satan da, doğalgazını satan da bunu en önemli tüketici olan Avrupa pazarına çıkaranlar da bir maliyet hesabı yapmak durumundalar. Rusya’ya karşı Katar doğalgazı geliyor hem de uzun süreli! (04 ARALIK 2015)