Ohh … Şairim çıkmış meydana…
Vallaha ben edebiyatçı değilim ama iyide bilirim ki sıradan konuşmaları sonlarını ses benzeterek yazmanın adı da şiir değildir.. Bunu yazanda kusura bakmasın şair değildir..
Çıkmışlar meydana çığırıyorlar terelelli babam tereleli.. Oda yetmiyor ahkamlar kesiliyor yorumlarda, “muhteşem”, harika” ve ya en basiti “şiir”.. Yetmez tutup bir de üstat belirliyorlar ki hangi yorumcu gücüne dayanarak.. Kısır kalmış dillerde , mesnetsiz özlerde, şiiri heba ediyorlar..
Hani nerede şiirin içinde olması gereken olgular. Sanat, toplu, insan ve insan üstülük nerede ?
En, en önemlisi, edebiyatçı örnektir, kişilik ve davranışsal olarak, hani nerede erdem denilen destur.. ?
Kabuller dünyasının içinde, kültürel yapıları, şuur ve şuur altı olgularını birleştirebilmiş insandır edebiyatçı. Tabi ki şair de konu, kompozisyon, fikir, kelime, hayal, ahenk olgularını, kişiliğine ve şahsına uygun olarak harmanlar ve bütünleştirir şirinde. Bu içinde bulunduğu zamanın sosyal kabullerinin kişisel yansıması olmalıdır..
Şiirde duygu, düşünce, dil, şekil ve üslup bütünlük arz etmelidir.. İlim, bilim, din, duygu, psikoloji basamaklar halinde işlenmesi gereken temel olgulardır. Uygulayıcı ile ortaya koyduğu eser ve hitap ettiği toplum arasındaki bağ edebiyatın en temel unsurlarındandır..
Şiir yazıyor, konu var ama ne başı var ne sonu.. Almış gelişmeyi yazmış lay lay lom.. Ne sanatı var ne ilmi ne de bilimi ve dahi ahengi.. Yazık efendim yazık. Sırf şiirlere yorum yapılsın diye ya da kişiler kırılmasın diye şak şakçılığa hiç gerek yok.. Bu bilinsin ki, ilk olarak şiir adına bir şeyler yapma gayreti içinde olan kişiyi baltalar.. Emekçi başkalarıyla değil kendisiyle yarışmalıdır bence.. Kendini geliştirip aşamamış hasletin, başkalarıyla yarışa girmesi imkansızdır.. Ki bunu birde toplum ve edebiyat adına yapacaksınız.
Neden mi yazıyorum.. Çünkü şiir adına içim acıyor, canım yanıyor.. Böylelerinin bir de çeşitli şekillerde dikkat çekme ve biliyorum edalarını camiaya yapılmış büyük bir saygısızlık olarak görüyorum...
Lütfen birbirinizi ve kendinizi şiiri hiç etmek uğruna baltalamayınız..
Lütfen şiiri kirletmeyiniz.. / Mümkünse..
Muattabınadır..
Saygılarımla..
Habibe Ağaçdelen..
YORUMLAR
Bazıları o şansı tanımazlar ( çünkü eleştiriyi kaldıramazlar) ve usluptan da anlamazlar maalesef ve iletişim kanallarını kapatırlar..
Onlar yazdı ben dile getirdim..
Edepsiz bir yazı yazmadığımı biliyorum.. Bakmak ve görmek farklıdır..
Algı seçiciliği kişinin perdesidir.. Eh benimki de biraz siyah beyaz bir sunum sanırım rengi de kişiye bırakılmış..
Bu yazıyı asla birbirine dostluk adına yapılan yapıcı yorumlar ile bir tutmayınız..
Ne görürseniz o dur yazım.. Aksine gücüm yetmez..
Zaten yazının muattabı umarım almıştır alacağını..
Eyvallah dosttan gelene..
Saygımla..
goody tarafından 8/20/2008 3:45:47 PM zamanında düzenlenmiştir.
Şark görevi için gönderildiğim bir kentin,bir köyünde,ümmi olan bir kadından,dinlediğim,bir dize;
Ağlarım inlerim,göz benim değil,
Çok laf ettim amma, laf benim değil.
İnsanlarımızın,genel manada,kendi düzeylerine göre,meydana getirdikleri özgün çalışmalarını,bence saygıyla karşılamak gerek,hoş bulmadığın(m)ız çalışmalar yada yorumları,yapıcı,eleştirel bir üslub ile düzeltmeye çelışmak sanırım daha yararlı olacak,saygılarımla..
Sanırım Sayın Ağaçdelen'in burası 10.köyü..önceki dokuz köyde neler oldu bilinmez...oysa ben her birinde uyardım kendisini ..bakın her zaman doğruyu söylemeyin...
şaka bir yana oldukça açık yüreklilikle yazılmış bu ve benzeri sitelerde o bilinen yorum yaz bana yorum yazayım sana...methiyeler diz bana dizeyim sana;geneleğine bir başkaldırış,bir dik duruş.oldukça açık sözlü ve cesaret kırıcı..
birde olayın başka diğer yönü var.naapmalı şimdi.ustaca yazamıyor diye bıraksınmı şiir yazmayı.erkekler sohbet sitelerine girip,bayanlar örgü mü orsün..bazı insanlar yazıyor.yazmaya çalışıyor ve burda paylaşıyor.oda bir cesaret.eksik olan,merak edip google den bir arama yapmıyor şiir nedir,epik şiir,lirik şiir nedir.nesir nedir serbest şiir nedir.kendimizi ve dostları böyle eleştirmeli.ve yorumlar.sahi bu sitede sitede şiiri olmayan kaç kişi.kaç adet şiir yazmayıp ta akşam birkaç şiir okumak için bu siteye giren kişi sayısı kaç.yüzde on mu yüzde beş mi..her şair biliyor ki artık,birilerinin sayfasına birşeyler yazmassa sayfasına bakılmayacak.okunmayacak.kendisi de yazıyor artık,harika..muhteşem...temel sorun temel sorunumuz,okumama hastalığı...
böyle bir konunun sık sık forum tartışmalarında açılması ve tartışılması gerektiğini düşünüyorum.
teşekkürler yüreğinize ve tespitlerinize...
Neden mi yazıyorum.. Çünkü şiir adına içim acıyor, canım yanıyor.. Böylelerinin bir de çeşitli şekillerde dikkat çekme ve biliyorum edalarını camiaya yapılmış büyük bir saygısızlık olarak görüyorum...
Lütfen birbirinizi ve kendinizi şiiri hiç etmek uğruna baltalamayınız..
Lütfen şiiri kirletmeyiniz.. / Mümkünse..
Katılmamak mümkün mü her satırına...Teşekkürler yüreğine doğru tespitlerine...
Şiir ruha karışan ezgidir.Bir nevi aromadır.
Maal esef ki,son zamanlar da yapılan yanlışlıklar''ben oldum''söylemleri son derece çirkin ve Ustalara saygısızıktır.
Şair ruhunu verir şiire.Kelimelerin ve şairin ruhuyla buluşan şiir dünyanın en muhteşem yeridir ve durur konaklarsınız sualsizce.
Yorumlara gelince,haklısınız doğru söze ne denir.
''muhteşem,harika,enfes,güzel şiir vs..''
daha da sıralanabilirdi ama gerek yok.Yorum yazayım bana da yorum yazılsın düşüncesiyle sayfa ziyaretleri yapanları esefle kınıyorum...
Şiirin ölçüsü yorumlar değildir asla ve asla...
Sevgimle her daim
OLAY! OLAY! OLAY!
Şiir Yorumlama Örnekleri(!)
Artık okur gibi göründüğünüz şiirlere ’Nası bi yorum yascas yav? ! Şaştım kaldım anasını satiimm! ! ’ diyerek şaşmanıza gerek kalmadı.
Baktım bu durumda olanları kimse düşünmüyor, baktım insanlığın bu bölümüyle kimse ilgilenmiyor, üzüldüm ve ’Bari ben el atayım, sevaptır! ’ deyip dakikalarca kafa yorarak el attım ve aşağıdaki hazır yorumları sizler için yazdım.
Bu çalışmam için hiç bir ücret talep etmiyorum!
Aşağıdaki hazır yorum örneklerini hiç bir kaygıya düşmeden her şiirin altına yazabilirsiniz. Sizin adınıza bunu ben yaptım. Hatta sizin adınıza ne tür şiirlerin altına hangi yorumu yazmanız gerektiğini bile birkaç örnek ile saptadım. Adınıza karar verenlere sadık olduğunuzu bildiğim için bana da sadık kalacağınızdan hiç kuşkum yok.
Hadi, önaçıklamayı okuyarak işe ’k[s]oyu[l]nun’ artık, beklemeyin!
OLAY! OLAY! OLAY! KOPYELE VE YAPIŞTIR YÖNTEMİYLE ŞİİR YORUMLAMADA ÇIĞIR AÇIYORUM!
Ön Açıklama:
Sizlerin beni ışık hızıyla geçeceğine olan güvencim ile ben burada bir-iki şiir türüne yazılan ’en iyi yorum örneklerini’ sunacağım. İlk bölüm genel yorumlardan oluşuyor. Nasıl bir şiir olursa olsun rasgele birini [teknolojinin gözünü seveyim! ] ’copy-paste’ yani ’kopyele ve yapıştır’ yöntemiyle yapabilirsiniz. Böylece bir gün içinde yüzlerce şiire yorum yazmış olacağınız gibi, en çok yorumlayan ünvanına da sahip olabilir, hatta edebiyat dünyasına ’usta yorumcu’ olarak girebilirsiniz. Şimdilik 9 örneğimiz bulunmaktadır
İkinci yorum bölümümüz, aşk şiirleri içindir. 11 örnek bulunmaktadır. Üçüncü bölüm didaktik nitelikli şiirlere yöneliktir. Konuyu bilseniz ve temadaki çarpıklığı görseniz bile ses etmeyecek, kutsamaya devam edeceksiniz. 5 örneğimiz bulunmaktadır ve son olarak da dörtlükler için 2 örneğimiz vardır.
Şu an toplam otuz [30] örneğimiz bulunmaktadır. E, bedava olunca bu kadar olur işte.. Fazlasını sizler yapacaksınız.
İŞTE ÖRNEKLERİMİZ! HEMEN KOPYELEYİP ŞİİRLERİN ALTINA YAPIŞTIRMAYA BAŞLAYIN!
GENEL YORUMLARDAN ÖRNEKLER:
1-Ya dost, sen bir harikasın yaaa! ! ! Ne güzel yazmışsın, aşk olsun! Kutluyorum!
2-Yürekten gelmiş abiii [ ablaaa ], yürekten gelmiişş! Yani ancak bu kadar yazılır! ! Helal olsun vallahi! !
3-Şiirdeki akıcılık Kızılırmak’ta bile yok şerefsizim! !
4-İmgeleri dansettirmişsiniz şiirinizde. Tebrik ediyorum efendim :)))
5-Bütün şiirlerini hayran kalarak okudum ve yorum yazdım. Puan bile verdim :))))
6-Sizi zevklen okumaya devam etçem.
7-Bu ustalık karşısında önünüzde eğiliyorum üstadım! ! !
8-Yüreyinise saalık ne güsel annatmışınız :))
Çok Önemli Not 1:
Okur gibi yaptığınız tüm şiirlerde kullanacağınız çok etkin bir sır vereyim: Şiirin bir bölümünü, ama bazen de tamamını kopye yapın ve altına ’Çok güzel olmuş. Saygılarımla’ diye yazın. Böylece çok uzun yorum yazmış da olursunuz
AŞK ŞİİRLERİ İÇİN ÖRNEKLER:
1-Sevda bu işte yaa, aşk bu yaa :))))))))))
2-Aaahhh, ahhh! ! Bu şiir benim bam telimi salladı:((((((((
3-Bak işte, sevmiyorum diyorsun ama seviyorsun. Benden kaçar mı yaaaaa :))))))))))
4-Ayrılıklar aşkın güzelliğidir. İnşallah yeniden kavuşursunuz:((((
5-Ya seni aldatmasına bakma, aşk affedicidir. :)))))
6-Acayip güzel söylemişsin. Kalbi dua ile kutluyorum kardeş :)))))
7-Bu şiire yorum yapılmaz yaaa, nefis olmuş.... Benim şiirlerime de beklerim :)))
8-Bu şahane şiir karşısında aşkolsun diicem ama zaten aşkolmuş :))))))))))))))))))))))))))))))
9-Sen bu şiirle zaten yapacağını yapmışsın, senden günah gitmiş. Seni karşındaki anlamamış ki! ! !
10-Sizin gibi duygusal birine böyle bir ihaneti nasıl yakıştırıyorlar yaaa:((((Ne insanlar var yaaa:(((Hiç üzülmeyin, ben sizinle aynı fikri paylaşıyorum.
Çok Önemli Not 2:
Yazdığınızın bir anlamı olması şart değil, ama arada bir şiirlerin altına imgesel birşeyler yazın.
Örneğin:
’Şafak vakti ay ağlarken yakamozlar sohbet ediyorlardı
Oysa ben Kızkulesine bakıyordum bülbül misali’ gibi şeyler yazın ve: ’Çok içten gelen bir duygu seli olmuşsunuz, tebrik ederim! ’ diye ekleyin. Bu yorum biçimi, sizin çok bilgili olduğunuzu gösterir.
DİDAKTİK ŞİİRLER İÇİN ÖRNEKLER:
1-Tam felsefik bi şiğir olmuş. Ben şahsen kendim bu şiğiri çok beğendim.
2-Ne de güzel ders vermişsiniz, kaleminize kuvvet!
3-Ya hocam muhteşemsiniz valla billa.. Bana ne okumamı önerirsiniz. Sizin gibi değerli üstadlarımın yardımına çook ihtiyacım var. Yardım ederseniz çok sevinirim. Hayran oldum. Selam eder ellerinizden öperim :))
4-Okuduum şiyirler arasında en güseli bu oldu. Tamam güzel şiyirler felan okuduydum öncedende amma bu en güseli sizinkisiydi yani annatabiliyommu? ? ? ? ! ! ! ! !
Çok Önemli Not 3:
Yorumlarınızı bazen bu örnekte görüldüğü gibi harfleri bir büyük, bir küçük yazarak renklendirebilirsiniz. Bu yazı yöntemi, sizin ne kadar çok chat yaptığınızı, dolayısıyla ne kadar çok sosyal biri olduğunuzu gösterir. Yazınızdan sonra ekleyeceğiniz ’Zuhahahahaha’ şeklindeki gülme ’efekti’, sizin çok samimi ve şakacı olduğunuzu göstermesi bakımından önemlidir. [ Yandaki yorumu iyi inceleyin ] ÇoK DeRiN AnLaMlAr İçErİyOr Bu Şiİr. AnLaYaNa TaBiKiM ZuUhAahhAahHaaaa :))))))))
DÖRTLÜKLER İÇİN ÖRNEKLER:
1-Öyle bir dörtlük olmuş ki, her şeyi dört yandan açıklamış. Kalemine kuvvet arkadaş!
2-Ayyy, ne şirin bi dörtlüükkkk :))))) Ay bunu çok sevdim beee.... Ben bu dörtlüğü kopye yapçam işte bana neee :))))
Edebiyat adına [! ] kolay gelsin!
BİR DOSTTAN ALINTIDIR...
Sayın Habibe Ağaçdelen'in
''Lütfen şiiri kirletmeyiniz.. / Mümkünse..'' önerisine katılıyor ve destekliyorum..
Sevgiyle.
Yazılanlara katkı olarak, akılsız duygusallığın adeta terör(ist)leştiği, sado/mazo sınırlara vardırılan, kaleme alan tarafından yazılmış şiirin/metinin okuyan da dayanılmaz duygu kırılması etkisi yaptığı, benzeri tanımdaki şiir/metin faşizmine son verilmelidir.
Akıl/kalp dengeli, yazdığı şiir içinde kullandığı kavram ve işlediği temayla çeliştiğinin farkında olan dizeler okumak istiyorum. Teorisizlik ve bütünsellikten yoksun saçma yazı ve şiirlerden uzaklaşabilmeyi dileyip/önerebiliyorum.
Çok üzülüyorum sitede şiir ya da metin yazan arkadaşların bu haline!..
Arkadaşlar lütfen ya, insan bölümsel değildir. Bütünseldir.. Bölümleri, bütünü toparlasın, dengelesin diye çözümlüyoruz.
Yazınızı ilgiyle okudum. Eleştiri sevilmeyen sitede haliyle pek sevilmeyen bir yazı olacak galiba?
Teşekkürler.
Göktürkmen tarafından 7/25/2008 6:00:41 PM zamanında düzenlenmiştir.
geç kalmiş bir uyarı bence
hakeden kişi çok
ben türkiyeye geldiğimde Türkçeyi konuşamadım sandım ki bilmiyorum
Türkçenin değerini bilen yok ne yazık ki. TÖMER e aylarca gittim komik olmayım diye :) gördüm ki toplulumuzda Türkçe konuşan yokmuş aslında
Halen yazmaktan utanıyorum, yazabileceğim onca şey varken hem de...Üstüme alınmadım.
Yalnız şunu diyeyi,m: BUrada pek şiir! abzürd olmayı bile haketmiyor. Yorum yazınca da yasaklıya atıyolar beni
Örneğin "kart horozlar" diye bi yazı yazdığımı düşünün ve kapsamının ne denli geniş olacağını düşünün
Offf OFFFFFFFFFF ya Habibe Sultan sabah sabah yani.....:)
Aman allahım..Sakın sakın sevgili gönül dostu..
Eğer heceyi hedef alsam ki asla haddim değil bunu açıkça söylerdim.. Ben şiirin hiç bir dalını birbirine üstün görmem, ban düşmez Emektir saygı duyduğum..
Hece şiiri bilimle duyguyu birleştirerek kişisel birikimin yansımasıdır.. her kesin işide olamaz. benim dediğim gerçek anlamda konuşmayı şiir diye yazanlar, şiir unsurundan çok uzak yazılar. Ve yazı diye bahsettim.. şiir demedim. Yorumlarıda şiir adına kişiyi ve şiiri baltalamamk adına eleştirdim.. Ki gerçek yorum zaten söz konusu değildir.. Teşfiktir amaç ama desturlu olmalı bana göre.. Arkadaşımın emeğini kutlarım, hatta çabası için ona sen harikasın derim ama olmayan bir şiire de şiir harika demem.. Anlatılmak istenilen budur..
Asla bu konu tartışılsın istemem ve muattaplar bilir alıncak yerleri.. Amaç kırmak değil ..
Şiir adına şirin yok edilmemesi adına dır bu yazı..
Kimseye direktif vermek yada ehil olmadığım bir konuda yaptırım adına yazmak haddim değildir..
Ben otorite değilim , bunu da belirttiğimi düşünüyorum..
Saygılarımla gönül dostu.. Heleki sizleri kırmak. Allah esirgesin..
goody tarafından 7/25/2008 12:42:23 AM zamanında düzenlenmiştir.
sevgili habibe,
hakli olmasina haklisinda; siirleri ustaca elestirmek icin ne zamanimiz yeter ve nede siir uzmanligimiz...
O kadar cok siir, hikyae ve duz yazi asiliyor ki; hepsini okumanin imkani yok ve okuyabildigimiz siileri veya duz yazilari iki veya bir kac satirla degerlendiriyoruz. Bu demek degildir; siire yorum yapildi.
Gonul almadir, destek olabilmektir diye dusunuyorum.
Konuya egilerek, durum egerlendimesi yapmissin. tesekkur ediyorum...
sevgi ve selam ile
Goody,bu yazı belliki ani bir asabiyetin ürünü.Öyle olmasaydı düşüncelerini daha derin,daha tutarlı,daha içten yazardın.Sizi bu sitede tanıdım,tanıdığım kadarıyla bu yazı alışılmışın dışında,alışamayacağım türden.Bizlerde edebiyatçı değiliz.Üstelik otla-samanla uğraştık bir ömür.Ziraatçıyım.Bu benim nafakamı temin ettiğim özel mesleğim.Bunları mesleğimi küçümsemek için söylemedim.Alışamayacağım türden demiştim,nedeni şu.Hece şiirinin özellikle yazınızda hedef alınması bir hak olabilir ama,sadece hece şiirinin hedef alınması hoş değil.Ülkemin topraklarını onla çarparsam askariden benim ruh coğrafyam çıkar ortayere.Hece şiiri de bu coğrafyanın asırlardır sesi olmuştur.Elbette sevipsevmemekte herkez özgürdür.Kimseye bir şeyi zorla sevdiremezsiniz.Ancak iş bu kadarla bitmez.Sizi doğuran bir anneniz varsa ve kötü alışkanlıkları nedeniyle sevmiyorsanız buna annem değil deme hakkınız olamaz.Siz,biz kabullenmesekte bu anneyi bizim hesabımıza yazarlar.Tarihi olayları iyi izlersek bunların hesabımıza nasıl yazıldığını sadece göç haritasından çıkarmamız mümkündür.Hece,kafiye,redifi küçümserken,diğer yanda çok mu ulu çınarlar yükselttik.Böylemidir acaba.Yoksa acımasız propagandanın yükselttiği karton kaleleri mi izledik yıllardır.Bunlar benim köklerim.Ben bu kök üzerinde büyüdüm.Türkçesiyle,Arapçasıyla,Farsçasıyla bu şiir benim,bizim.Başkalarının gözüne hor gözükebilir.Başkalarına da her şeyimizi sevdirmek zorunda değiliz.Çünkü bize kimse kendini zorla sevdirmedi ki...Evet,güdük,basit,beceriksiz,şiir diyemiyeceğimiz bir yığın terane de söylenebilir.Özellikle hece şiirinin hedef alınarak böyle bir sonuca varmak en azından haksızlıktır.Edebiyatımızın ve dilimizin bir tarihi varsa bundan ibarettir.Hatta bizim bu densiz!Şiirlerimiz bizim yazılmayan tarihimizdir.Bizim tarihimizi araştıracak oalnlar bu aşağılık!Şiirlerden bahsetmeden tarih yazamazlar.Çünkü bizim maceramız,sevgilerimiz bu şiirlerdedir.Bu acıda olsa benim tarihim ve benim için kutsaldır.Böyle kabul etmezsem kendime saygısızlık yaparım.Saygısızlıksa asla şiarım olmadı.Çoğu insan güzeldir de fotojenik olmayabilir.Ne yapsın.Şiirlerin altına düşen kayıtlara gelince,adam şiiri beyenmişse ne yapsın?Her şiiri analiz etmeye kimin zamanı vardır?Bir emeğe sadece saygı ifadesi olarak takdirde bulunmak neden aşağılık bir şey olsun?Ne diyebilirdi insanlar?Goody,yazını kutlarım,şahsen benim şiirlerime kötü derseniz bundan kesinlikle yüksünmem,alınmam da.Eleştiri hakkını herkes sonuna dek kullanmalı..Yalnız biraz adil olmalı...Kutladım efendim.Selam,saygı...
10 puan, daha bir şey diyemiycem... hayır bunlar olumsuz eleştiriyi de kaldıramıyorlar, sadece pohpohlanmak istiyorlar... e onu da yapan çok, maksat altta yorum olsun. yorum yazayım, yorum alayım... başka dert yok!
kimseyle kavga etmiyorum, beğenmediğim şiirlere artık eleştiri yapmıyorum... şiir güzelse yazıyorum, kötüyse yutuyorum sözlerimi...