- 2631 Okunma
- 13 Yorum
- 0 Beğeni
Necip Fazıl mı Nazım Hikmet mi?
Günümüzün en büyük, en kahredici edebiyat sorunu, edebiyata yapılan bir taciz bu! Bir yanda Necip Fazılcılar öteki yanda Nazım Hikmetçiler neyin kafasıdır anlamış değilim. Sütlü köpüklü kafası galiba. Ayrıştırılmayı, bölünmeyi, gruplaşmayı ne kadar da çok seviyoruz, bayılıyoruz. Biride çıkıp demiyor ki kardeşim edebiyat bu sanata sanat için saygı duyarım, ben sanata bakarken siyasi düşüncelerimi, ideolojilerimi bir kenara bırakırım diye! Edebiyata yapılan bu şey bir tacizdir. Kendimize gelmezsek gittikçe ilerleyecek ve canım edebiyat siyasi ve ideolojik bir malzemeye dönüşecek gibi bir kaygı taşıyorum bu kaygıyı sizlerle de paylaşmak, bu tacize biran önce dur demeyi tüm edebiyat dostlarının bir görevi olarak benimsemesini bekliyorum. Gerçekten sanata sanat olarak bakan, edebiyattan anlayan temiz kalpli insanların yok olmaması adına artık dur diyelim bu ayrışmaya. Dur diyelim ki çocuklarımız hem Necip Fazılı hem Nazım Hikmeti ve bunlar gibi sayısız değerli yazar/şairimizi bizler gibi tanıyabilsinler, dur diyelim ki edebiyat bir siyasi düşünce ve ideoloji malzemesi haline gelmesin. Necip Fazıl Kısakürek ve Nazım Hikmet Ran birbirinden değerli iki şairimiz. İkisi de bana AŞK’ı hatırlatır. Biri baki diğeri fani. İkisi de duygularıma, ruhuma tercüme olurlar. İkisininde mekanı cennet olsun Allah tahsilatlarını affetsin. Necip Fazıl ve Nazım Hikmet en belirginleri olmak üzere bir örnektir. Söz konusu burada edebiyata yapılan taciz, insanlara uygulanan bölünmedir.
YORUMLAR
sorulur mu değerli arkadaşım
nazım ı atatürk kovmuştur
necip fazılın fikirlerini de asmıştır
şimdi biz bunun neresine konduralım kendimizi
nazım hikmet çok uzaktadır bana mümkün değil yaklaşmamız
necip fazıl ise tam da bendenizim lakin olgunlaşmış tarihe fikirlerim farklı
şöyle ki çok yakinen tanırım necip fazıl ı
erenköydeki evinin bahçesindeki gazelleri toplayıp yakardık
bakkalına çakkalına giderdik
hastaydı elinden tutar bastonu olurduk
lakin muhteşemdi diyebilirim
sağlıcakla kalınız
yok,sul tarafından 2/25/2016 2:11:06 PM zamanında düzenlenmiştir.
Az önce siirimi begenmissin, profiline bakarken bu yazini gördüm.
Geçen gün bir siir yazmistim, biri Necip biri Nazim diye ayaklarla fikrimi yansitmistim.
Eskilerin bir benzetmesi vardi, arsenik ve siyanür, ikisi de zehirdir, biri aninda biri yavas yavas öldürür, fakat illa ki ikisi de öldürür.
Hangisi için siyanür, hangisine arsenik dersin, yahutta demez misin bilemem, ben ikisinin de zehir oldugunu düsünenlerdenim.
Necip Fazil iyi bir sairdir, Allah var güzel sözleri de var, örnegin, "Tomurcuk verme derdinde olmayan agaç odundur", bence güzel bir sözüdür.
Fakat güzel sözler ile güzel siirler, yeterli midir?
Bu varligimiza dahi kasteden bir sanatçi'nin karakterine bakmiyorum, sadece sarkilarini dinliyorum demek gibidir. Necip Fazil ve Nazim misyon yani görev mensuplaridir.
Hayatlari boyunca bu misyon üzerine çalismis, görevlerini yapmislardir.
Tilkinin cilvesi, ayinin üfelemesi tatli gelirmis derler, iste Necip'in üfelemesi dindar muhafazakar insanlarimiza tatli gelmistir, daha progressif yapida olan insanlarimiz için ise, progressif yani sol tandans, yenilige degisime, reforme açik olan gibi manalara gelir, o yapida olan insanlarimiza tatli gelmistir Nazim'in cilvesi.
Fakat eylem bazinda bakildigi zaman, hayatlarinda açiklar vermislerdir.
Nazim örnegin kurtulus savasi'ni överken dahi, gizli gizli Atatürk'e veristirmeyi, kin gütmeyi ihmal etmemistir. Çünkü Nazim'in derdi milletin kurtulmasi, istiklali degildir. Amerikan mandasi isteyenlerden sikayet ettigimiz gibi, ingiliz mandasi isteyenlerden sikayet ettigimiz gibi, Rus mandasi manasina gelecek olan emellerin hami'lerinden olmak cihetiyle kurtulus savasini öven durusu sergilemistir.
Necip Fazil sinsi bir sekilde, milliyetçilerin arasina girmis, fakat zehirini cilve ile üfeleyerek, hos göstererek enjekte etmeyi, endoktrine etmistir. Öyle ya Almanlar'in kartal sembolüne kimse bak bu yirtici bir hayvan, barbar dememistir, kimse Alman kartalina, Hollanda'nin arslan sembolüne bu puttur, barbarliktir dememistir. Necip gibiler, Türk'ün simgesinin hürriyet timsali olan Bozkurt olmasindan dahi rahatsiz olmuslardir.
Cumhurbaskanimiz bir ara televizyonda birsey söylemisti çok gülmüstüm, Bozkurt'a hayvan diyordu, alay ediyordu Cumhurbaskani. Hayvan sembolü ile alay eden Cumhurbaskani, bunu esfeli safilin olmakla itham eden Cumhurbaskani acaba Hz Hamza'nin Esadullah oldugunu, Hz Ali'nin Esadullah oldugunu unutmus muydu, bilmiyor muydu?
Esadullah Allah'in arslani demekti, arslan hayvan degil midir? putçuluk muydu, barbarlik miydi simdi esad olmak arslan olmak. Bu bir ünvan degil miydi, bu benzetme kuvvet kudret timsali degil miydi!
"Nazim Hikmet Masali" kitabi var Nejdet Sançar'in, 1975 yilinda yayinlanan, ulasabilirseniz, okumanizi gönülden tavsiye ederim.
Hiçbirsey göründügü gibi degil, oyun içinde oyun var, bu daima böyle olagelmistir malesef.
Saygilarimla,
Burak COŞKUN
kitaplığımda nazım hikmete ait bir tane bile kitap yok ki, nazım hikmeti değerlendirebileyim. sadece hakkında konuşulanlar, söylenenler, internette yazılanlar vb...
necip fazıl için elimde olan kaynaklar:
1-Çile
2-Başmakalelerim 3
3-Bir adam yaratmak
4-Abdulhakim Arvasi Rabıta-i Şerife
5-Hece Dergisi Necip Fazıl Özel sayısı
ki kaldı ki Çile dışındaki kitaplarını da adam gibi okumadım,yüzeysel, yarım yamalak, ilgimi çeken bölümlerini okudum sadece. bu aralar yeniden necip fazıl araştırmalarına başladım. belki daha sonra da Nazım Hikmeti araştırmalıyım.
lakin şu var ki, hayat her zaman bizi seçim yapmaya zorlar. mutlaka birini seçeceğiz,
ya da her ikisini de harmanlayıp, bir sentez meydana getireceğiz.
sizin de istediğiniz aslında ikisinin sentezi bir şair etrafında birlik olunması değil mi?
o şairin isminin de Hikmet Kısakürek olmasını istiyorsunuz, diyebilir miyiz, bilmiyorum.
saygılarımla..
yok,sul
arvasi hz. iyle görüşmeden önce pek öyle değil idi nazım a benzerdi az buçuk diyebilirim
arvasi hz. rine yakınlaştı sanki bir el tuttu onu bizim tarafa fırlattı
:)))
böyle mi oldu acabaa
selametle dostum...
Kişilik, ideoloji, siyasi görüş ya da dini ağırlıklara bakmadan sadece şiir açısından ele alırsak:
Nazım Hikmet'in şiirleri gibi herkes yazabilir ama Necip Fazıl'ın kalem ve düşünce gücüne kimse ulaşamaz...
Geriye kalan tüm farklılıklar onları farklı başlara taç etmiştir zaten...
Nazım Hikmet' sınırlarını aşmış bir şairdi ;Necip fazıl ise gönülleri aşmış '
ama ne hikmetse son dönemlerde ne ne sınırları aşan ne gönülleri aşan bir şairimiz yada şairlerimiz yok' en azından kendileri kadar isimlerini yazdırmıyorlar.ne Tarihin' ne geleceğin tozlu sayfalarına
ki o toz da her şaire kısmet olmaz kanımca her ikisini de bu halk seviyor sevmeyen varsa gitsin başka kapıya ..bi zahmet..
bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olanların zehrini kusacağı bir karşılaştırma ve kıyas
yazı her ne kadar iyi niyetli olsa da...
Biri Akdeniz diğeri Karadeniz
Biri Ağrı dağı diğeri Toroslar
Biri mavi diğeri yeşil
Biri güzel diğeri en az onun kadar güzel
ikisi de bizim ikisi de kalemini adam gibi tutan
ve kendi inandığı idealler uğruna bedel ödeyen dağ gibi şairler
doğruları da kendilerinin yanlışları da ama şairlikleri ve şiirleri bizim!
ve bu yazdıklarıma itiraz edecek olanlar lütfen ardımdan ve ben çıktıktan sonra değil
ben buradayken ve benim sayfamda gelip üresinler akrep gibi zehirlerini döksünler
de verelim panzehirlerini
yazı güzel ve iyi niyetli
saygı ve sevgilerimle...
Burak COŞKUN
''Dur diyelim ki çocuklarımız hem Necip Fazılı hem Nazım Hikmeti ve bunlar gibi sayısız değerli yazar/şairimizi bizler gibi tanıyabilsinler, dur diyelim ki edebiyat bir siyasi düşünce ve ideoloji malzemesi haline gelmesin'' diyorsunuz ama şairler dibine kadar ideolojiye batmışsa ne yapacağız. Bir şair kendi gibi düşünmeyenlere küfür ediyorsa, bir ideolojiyi hakim kılmak istiyorsa ne yapacağız. Sanata sanat gibi değil de bir ideolojiyi hakim kılmak diğerini yok etmek yermek için kullanılıyorsa ne yapacağız. Tabii sanata saygı göstereceğiz ama mutlaka ki kendi ideolojimize küfür edilmesine de boyun eğmeyeceğiz. Bu en azından insanın ideallerine, davasına sahip çıkmasıdır.
Biri evrensel diğeri yerel...Biri özgün diğeri yapmacık, biri şair diğeri bir ideolojinin temsilcisi ve kurucusu... Biri insancıl diğer İslamcı,
Biri dünyaca bilinen ve övülen şair diğeri sınırlarını aşamayan ...
Birisi geleceğe umut veren koca yürekli Nazım, diğeri ideolojik tavır değiştiren adam...
İlk birisi Nazımsa diğeri Fazıl ....
saygılar...
yok,sul
nerede müslüman ın biraz meyillisi varsa o size batıyor ya hani
heh işte siz de müslümanlara batıyorsunuz dostum o yüzden kımseye kızma
şairlik yap ya da yazarlık burda tarafları kendi kafana koyup değerlendirme ya da birilerine saygılı ol ve öyle dene bişileri
senin görüşün belli siyon mübarek benim buralara sökmez abisi diyeyim bak
işini yapıyorsun anlıyorum da ben de işimi yapıyorum dostum o yüzden kızma tamam mı
hoşcakal
Burak COŞKUN
Burak COŞKUN
kürşad çerçen
CaNMaYBuLL
Harika bir yorum. Bu durumda Nazım ve ben vatan haini olduk demek. Zekanla övün ve böyle sitelerde harcama :)
kürşad çerçen
CaNMaYBuLL
Hay seninn neyse ağzımı bozuk bir i.. için bozmayacam si.. git.. züppe
kürşad çerçen
CaNMaYBuLL
siz yazdığım yazıları oku bir şeyler öğrenirsin...Çakallık yapıp bir şey bildiğini ileri sürme...
Üç kuruş bilginle geçmişi biliyor gibi kaba bir milli dil kullanarak kendini bir yerlere yerleştirme...
Çok iyi bilgiye sahipsen yazda öğrenelim.. İki üç kelime yazıp kendini satmaya kalkma...
Çok iddaalıysanız yazın ve yayınlayın bende gelip ne bildiğinizi yazınızın altına yazayımm..Birilerinin yazılarının arkasına sığınıp ötme.