- 530 Okunma
- 5 Yorum
- 1 Beğeni
TEMİZLİK ÜSTÜNE
==TEMİZLİK ÜSTÜNE!!==
Ne çok konuşuruz birbirimizle hep “kıçını bile yıkamayı bilmeyen gavur” diye yabancılar hakkında.
Deriz de dönüp kendimize hiç bakmayız “biz acaba nasılız” diye temizlik yönünden.
Bu sözü neden yazdığımı biraz sonra anlayacaksınız,değerli okuyucularım.
Ben Didim de yaşamaktayım yaz boyunca yedi yıldır.daha öncede hep yaz tatillerimi sahil kasabalarında geçirmişimdir.
Gördüğüm şeyler hepsinde de aynıdır aşağı yukarı
Bütün sahil kasabaları hep kirlilik ve çer çöp içindedir.
Öyle ki adım başı çöp kutularının ve çöp konteynırlarının bol miktarda bulunmasına rağmen bir türlü çöplerimizi bunların içine atmak geleneğimiz göreneğimiz hatta adetimiz yoktur nedense.
Ben her sabah erken kalkarım önce beş yıldızlı otellerin önünden Lunaparkın yanındaki çam ormanına yürürüm spor aletlerinin bulunduğu yere. Önce sabah sporumu yaparım. Sonra da yine sahilden gemilerin önünden yürüyüp Altın kum plajının betonlu kısmından denize girerim ve sonrada tekrar yürüyerek evime gelirim. Bu arada eşim kahvaltıyı hazırlamış olur birlikte kahvaltımızı yaparız.
Geçenlerde tam sporumu bitirmiş denize giderken gemilerin karşısında iki tane İngiliz bayan gördüm yerlerdeki kağıt peçete atıklarını,naylon torba atıklarını sigara izmaritlerini, boş içecek kutularını, boş şişeleri hatta çekirdek kabuklarını süpürüp temizleyip çöp kutularına atıyorlardı.
“kolay gelsin size mi kaldı temizlemek” dedim. Pişman oldum söylediğime de.
Ne dediler biliyor musunuz.
“siz cenneti cehenneme çevirmekte çok ustasınız,bu tertemiz yeri berbat ediyorsunuz, ama bizde burada yaşıyoruz onun için temiz yerlerde yaşamak istediğimizden temizliyoruz, oysa belediyenin yeteri kadar elemanı var temizlik için bakın her on metrede bir çöp kutusu da koymuş belediye her on metreye birde yazı yazmış çöplerinizi ve çekirdek kabuklarınızı çöp kutularına atın diye ama siz kural tanımıyorsunuz bildiğinizi okuyorsunuz bizde temizlemeyi görev saydık belki sizlere örnek oluruz” diye. Dediler.
İnanır mısınız çok utandım. Hem de öyle utandım ki her lafın başında “kıçını bile yıkamayı bilmeyen gavur” sözünü söylemenin bir anlamı kalmadığını anladım.
Oysa Didim belediyesi geçen sene sahili yeniden dizayn etti. Her on metreye bir çöp kutusu koydu birde yazı çöplerin kutulara atılması için. Ama dinleyen kim. Çöp kutularının yanında oturup sigara içiyorlar izmaritlerini çöp kutularının üzerinde bulunan izmaritliğe atacaklarına yanlarındaki çiçekliklerin kumuna gömüyorlar oysa izmaritliğe atması çok daha kolay. Ama bu kültüre alışmadıkları için bunu bir türlü beceremiyorlar. Alıştıramadık insanlarımızı bu kültüre bir türlü.
Galiba iyi ve düzgün insan yetiştirmek çok önemli bir toplumda.
Daha öncede insan yetiştirmekle ilgili bir yazı yine yazmıştım.
Üstelik birde Müslüman toplumuz. Müslümanlıkta temizlik imandan gelir derler ya hani nerde o iman.
Birde anti parantez söyleyeyim Didim Türkiye nin en temiz tatil kasabası seçilmiştir. Çünkü belediyenin kurduğu büyük bir temizlik ordusu vardır da ondan. Ama yinede baş etmek çok zor oluyor.
Çünkü pek çok insan çöplerini yerlere çiçekliklerin kenarlarına oraya buraya attığı sürece istediğimiz gibi temiz olmak mümkün olmuyor.
Yunan adalarını gezip de görenler bilirler tertemiz pırıl pırıldır her yer o adalarda.
Ama biz Müslüman olmamıza rağmen bir türlü temizlik meselesini çözememişiktir nedense.
Temizlik İmandan gelir sözü de askıda kalmaktadır.
Oysa her Cuma namazı hutbelerinde parti propagandası yapacağına imamlarımız konuyu işleseler,temizliğin öneminden ve nasıl hareket etmemiz gerektiğinden bahsetseler sanırım daha düzgün bir iş yapmış olurlar.
Ama olur mu belki de iktidar partisinin propagandalarını yapmak daha çok işine geliyordur imamlarımızın kim bilir.
Çünkü bazı imamların “hükümeti met etmeyen sıkıntı çeker” diye söyledikleri duyumlarımız arasındadır yakınlarına.
Neyse inşallah bir gün bizde öğreneceğiz artıklarımızı çöp kutularına atmayı.
İnşallah.
Ne de olsa bu bizim ayıbımız.
Temizlik imandan geliyorsa imanımızı düzeltelim hep birlikte.
Ne dersiniz haksızmıyım.
Mutlu kalın değerli dostlarım..
Hüsnü Sönmezer 31.temmuz.2013
www.istanbulbodrumzeushaber.com da yayınlanmıştır
YORUMLAR
Başka ülkelerin temizliğini görüp, kendi ülkemizde kıyaslarken, r " Her yer bal dök yala! Caddeler, sokaklar pırıl pırıl, parklar bahçeler yemyeşil.. Ne temiz insanlar" diye hayıflanır dururuz.
Sanki oralarda tüm bunlar kendiliğinden oluyor muş gibi.
Sokaklar, parklar , caddeler herkesin ortak alanı. Herkes el birliği ile katkıda bulunuyor temizliğe. Bahçesini, evinin önünü düzenli ve yemyeşil tutmak için çabalarlar. Kimse kimsenin göz zevkini de bozamaz, bu bir suçtur adeta.
Ayrıca cezaların yüksek oluşunun da bunda etkisi büyüktür. Örneğin : Eğer kışın kapınızın önündeki buzu kazıyıp kaldırmazsanız , biride oradan geçerken kayıp düşerse ve de bir tarafını kırarsa yandınız. Kanun yakanıza yapışır güzel bir ceza ödediğiniz gibi, o kişinin tüm hastane masraflarını da yine siz ödersiniz.
Ama benim bir arkadaşım akşam iş dönüşü sokağa atılan muz kabuğuna basarak düştü ve beyin kanaması geçirdi, kimse kimseyi sorumlu tutulamadı bu ülkede.
Kim bilir kaç kez, lüks arabasının kül tablasını sokağa boşaltan bir adamı veya deniz kenarında çekirdek çitleyerek yerde kabuk kümeleri yaratan hatunları görüp ikaz ettiğimde ne hakaretlere uğramışımdır.
Anne babaya çok iş düşüyor bu konuda... Yetiştirdikleri çocuklara bu bilinci daha bebecikten vermeleri gerekir. Ama zor gibi, zira şimdinin anne babaları da pek bir geniş. Çocuk elektronik eşyaları karıştırır, yeter ki sussun ses çıkartmazlar. Komşu evine giderler, çocuk etrafı talan eder, ev sahibi delirir, umurlarında olmaz. :)
Yazacak çok şey var da, fazla yer kaplamak istemiyorum.
Güzel yazıydı, kaleminize sağlık....
Dış ülkeleri bilmem ancak dillendirilenlerle tahmin etme imkanına sahibim Kesinlikle Türk halkının sokak kültürü bu Ancak iç temizlik konusunda evlerini ne kadar kirli tuttuklarını ablamdan dinlemiştim Bizde de tam tersi bir durum var Ablam Londrada iken ev sahibinin küvetinde bile duş alamadım demişti Sanırım maddi imkanlar da biraz etkili bizim sokak kültürümüzde Evlerimizde terlik kullanmamız dış kirlerden arınmamız hoş Elbette sokak kültürümüzün de en kısa zamanda çözüme ulaşması lazım Teşekkürler karşı çıkmak olarak düşünmenizi istemem Sadece nesnel olmak istedim
Bence genlerde sorun. Profesörün bile yere yere çöp attığını gördüğüme göre bunu söyleyebilirim. Eğitim bir yere kadar. Odamı dağıttığımda annem hep "İnsanın içinde olacak" derdi. Coğrafyamızda gen sorunu var, evet. Müslümanlar olarak bir yere yığılmışız. Çok acı, söylemesi çok utanç verici ama pislikte rakipsiziz. Bir bahçeye çöp atmayınız tabelası dikilmesi bile ne abes. Hayvanlar bile pisliklerini orta yerde bırakmıyor.
Saygılarımla.
Aynur Engindeniz tarafından 10/20/2015 3:43:09 PM zamanında düzenlenmiştir.
Yerden gökten indirmediğimiz dinimize olan saygımızın ne derece sahte ve riyakarca olduğunun delilini apaçık ortaya koymuşsunuz. Herşey dilimizde özümüzde birşey yok sanırım.
Müslüman olmayan bir insan bize din dersi veriyorsa, imanımızı bir sorgulamamız gerekir.
Çok güzel ve anlamlı bir makale.
Saygı ve selamlar