- 864 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SENARYO YAZIMI DERS NOTLARI-3
SENARYO YAZIMI DERS NOTLARI-3
DERSİ ANLATAN GÜL ABUS SEMERCİ
KONU KALIPLARI:
1-)Uzak ve yakın tarih konu kaynaklarından biridir. Tarihi kişilikleri çağdaşlaştırarak anlatabilirsiniz. Tarihi olduğu gibi anlatmak değil bir devri yada bir kişiyi dramatize ederek anlatabilirsiniz.
2-) Gazete ve dergilerden haberler konu kaynaklarından biridir.
3-) Anı ve Biyografiler okuyabilirsiniz. Önemli kişilikler bilim adamları sanatçıların hayatını anlatabilirsiniz
4-) bir roman veya hikayeyi senaryolaştırabilirsiniz
5-) Masal, efsane, halk hikayeleri, destan , mitoloji fıkra şiir şarkı tiyatro oyunları başka bir konu kaynağıdır.
6-)Konular 7 insancıl duygu etrafında döner . Bunlar aşk, nefret, korku, açgözlülük, intikam, hırs ve kıskançlıktır.
7-)Konu kalıpları ; araştırma, inceleme, kovalamaca, kurtarma, kaçış, haksızlığa uğrayan kişi intikam bilmece rekabet fedakarlıklar olabilir.
8-) Eğitim ve başarı filmleri. Eğiten bir kişi ve eğitilen kişi filmleri buna örnek 90 lı yıllarda çevrilen karate kid filmleri olabilir. Filmlerin sonunda bir maça çıkılır ve eğitilen kişi maçı kazanır.
9-)Yanlış anlama yanılgı bir başka konu kalıbıdır. Birini kahraman asil zengin prens kurtarıcı sanma Şener Şen’in namussuz namuslu buna örnektir.
10-) Yanıltma: kılık değiştirme çocukları için dadı kılığına giren bir adam buna örnektir.
11-) vasiyet konu kalbı olarak kullanılabilinir. Vasiyetlerde bir şartın olması. Varislerin kendi aralarında çatışmaları örnek verilebilir.
12-)yıllar sonra bir araya gelme
13-) beklenen ve istenenin tersi olması selamsız bandosu adlı film buna örnektir.
14-) kuşaklar arası çatışma
15-) bir yerde kapalı kalma
16-) Mekandan yola çıkılarak yapılan filmler vardır. Bir hastane de hapishanede hava alanında istasyonda geçen filmler vardır. Tatar Ramazan buna örnektir.
17-) Birini öldürmeyi planlama eşini sevgilisini ortağını öldürmeyi planlama. Serti katillik buna örnektir.
18-)doğal afet kaza savaş hastalık konu kalıpları vardır buna örnek titanik olabilir.
19-) yol filmleri vardır Olay yolda geçer. Karabela buna örnektir.
20-)Parodi bir konuyla bir filmle dalga geçmek konu kalıbıdır.
21-) bir senaryoda birden fazla konu anlatmak tavsiye edilmez.
OLAY ÖRGÜSÜ:
1-) Soru: Herşey senaryo olurmu?
Ahmet Tolga da mehmetin telefonunu ister Ahmet mehmetin telefonunu verir veya Ben istanbuldan Ankara ya yolculuk yaptım bir yerde mazot aldık bir yerde mola verdik sonunda ankaraya vardık bu gibi hikayeler senaryo olmaz Ancak İstanbuldan ankaraya giderken bir kasabada rehin kaldık işte bu senaryo olabilir. Buna rutinin bozulması yada ateşleyici unsur denir.
2-) Olay örgüsünde ilk 20 dakika giriş 60 dakika gelişme ve son 20 dakika finaldir. Ateşleyici unsur giriş bölümünde olur.
3-) Gelişme bölümünde 2. Bir ateşleyici unsur çatışma ve engelleyici olaylar olabilir.
4-)Gelişme bölümünde Hem karakteri savunacağız hemde olaylar devam edeceğiz. Krizler devam edecek
5-) Finalde sorun ve çatışmalar sona erer. Kötü adam yenilmiş maç kazanılmıştır. Tepeden inme final olmaz Makine tanrı denilen bir olay vardır. Eski yunan tiyatrolarında yazar finale dair bir şey bulamamışsa tanrılar gelir ve bütün olayları sona erdirir buna makine tanrı unsuru denir.
6-) Soru: giriş ve gelişme de savunulan fikrin finalde tam tersini savunmak olabilir mi. Büyü bozulur kurbağa prense dönüşür çirkin ördek yavrusu güzel bir kuğu olmuştur. Buna ters köşeye yatırma denir. Ama yinede tutarlı olmak gerekir.
7-) Döngüsel kurgu filmin başlangıcında finali göstermek sonrada o noktaya nasıl gelindiğini anlatmaya denir
8-) Senaryonun olmazsa olmazı mesajdır. Bir şey anlatmalısın bir derdin olmalı
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.