ŞEYTANI LANETLEMEK
Bugün arkadaşlarıma sordum ‘’ Şeytanı lanetlemek doğru mudur?’’ diye. Verilen cevaplar kısaydı ama aslında beklediğim cevaplardı. Arkadaşlarım bu konuda şeytanı lanetlemenin yanlış olduğunu çünkü kendi irademizle yaptıklarımızın sorumlusunun şeytan değil biz olduğunu söylediler. Aslında beklediğim en doğal klasik cevaptı fakat bunu söyleyenlerin şeytanı lanetleme konusunda söyledikleriyle çatışmaları iki ihtimal doğuruyordu.
Birincisi ağız alışkanlığı çünkü; kendi toplumumuzu gözlemlersek eğer küçüklüğümüzden, ergin ve olgun birey oluşumuza kadar geçen sürede söylenen sözlerin anlamının veya etkisinin bilinmemesine karşın sıkça kullanılması ters bir orantı oluşturur.
İkincisi soruyu almak istediğim cevap üzerinden sormam. Dinleyicinin soracağım sorudan çekinip bu denli kısa cevap vermesi seçenekler arasında yoktu. Bu ihtimalde sorunun sağlıklı cevap almak için yeteri derecede düzeyli olmayışından kaynaklanıyor. Ancak konumuza dönersek eğer şeytanın lanetlenmesi konusunda bende olumsuz nitelikte bir cevap vereceğim.
Şeytanın lanetlenmesi bana göre yanlış bir durum çünkü insanın kendi iradesi dışında şeytana uyması İslam dinince doğru değildir. Evet şeytanın iyi, güzel ve doğrunun yanında size olumsuz olarak sunacağı kötü, çirkin ve yanlış seçenekleri olabilir. Ancak adı üstünde onlar birer seçenekten ibaret, kendi iradesine sahip olan insanların bu noktada olumlu veya olumsuz sonuçlanacak seçeneklere eşit mesafede olduğunu bilmek gerekir. Ve ben inancım gereği lanetlemeye karşıyım ne olursa olsun bu şeytanda olabilir başka bir ilahi varlıkta olabilir, lanetleme sözcüğünün işlev olarak kullanılmasına karşıyım. Kimi insanların seccadede namaza başlarken şeytanı lanetlemesinin gereksiz bir durum ve gereksiz olduğu kadar da yanlış bir durum olduğu düşüncesindeyim. Bu ağız alışkanlığının son bulup ibadete gerekliyse eğer tövbeyle başlanması dileğiyle…
Ferhat ARSLAN
05.02.2015 PERŞEMBE
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.