- 1451 Okunma
- 12 Yorum
- 2 Beğeni
ŞİİR YORUMU HAKKINDA Kİ DÜŞÜNCELERİM
Bir arkadaşımın sorusuna cevaben yazılmıştır.olduğu gibi aldım.kusurum varsa affola. soru şuydu: Hocam niye artık şiirleri irdeleyerek yorumlamıyorsunuz. Benim cevabım şöyle oldu.....
Valla arkadaşım , burada sana biraz hak veriyorum biraz vermiyorum.Yani %50 ,50 .Ben onu yapayım dedim ilk geldiğim günlerde, ama ne mümkün bazı arkadaşlar tarafından öyle ters anlaşıldı ki bu usülü bıraktım. şimdi ne yapıyorum biliyor musun ? Şiirin bayağı bir uzun yorumunu yapıyorum. Hemde elimle yazarak. İnternette öyle her şiire hazır yorum yok ki faydalanasın. Daha sonra hataları mesajla hatırlatıyorum. kimisi uygun görüp teşekkür edip düzeltiyor, kimisinin umrunda değil. Herkes arzusuna göre hareket eder ben karışamam. Münekkit değilim çünkü. Örneğin ben kendimi ele alayım . Bana çok sevdiğim bir arkadaşım, ’hocam yorumlarınızı niye küçük yazmıyorsunuz’ diye sordu. Bende benim gözlerimde katarakt olduğunu ve küçük yazıları pek görmediğimi söyledim ama şimdi bazen şimdiki gibi çalakalem küçük harf yazıyorum. Noktalamalarda hata oluyor. Ama şiirimde zor bulursunuz tekrar tekrar düzeltiyorum. Bakıyorum bazı arkadaşlar ben düzeltme yaparken yorum yapıyorlar. Öyle enteresan durumlarda oluyor. Şimdi gelelim ikinci%50’ye : O konuda haklısınız ama yeni bir şiir akımı başladı. Hiç duymadınız mı? okumadınız mı? Bu arkadaşların şiirleri özgür şiirler kategorisine giriyor. Bunlar hece yazmazlar. Serbest vezin de değil. Çünkü serbest vezinde de kafiye şeklinde uyum olur aralarında. Bu yeni akımda hece yok, kafiye yok, biraz haikudan etkilenmişler. Devrik cümle çok. Kelimeler / çizgisiyle bölünüyor vs. başta bende karşı çıktım .Nazım geçenlere kızıyordum. Bize su dokumu çözdürüyorsunuz diye. Ama bu akımı okuyup öğrendikçe ben onlarında şiirlerini anlamaya başladım. Çünkü yürekten dökülen her damlanın kağıt üzerine yazılması benim için kutsaldır. Ama küfür ve hakaret içermeyecek. Kişinin şahsına hücum edilmeyecek diğer bütün şiirleri okur, yarım yamalakta anlasam yorum yaparım çünkü bütün arkadaşlarımı seviyorum. Nasıl yazarlarsa yazsınlar. Boş ver kafana takma biz düzeltebildiğimiz kadar(KÖTÜ tenkit yapmadan,kalbini kırmadan)yardımcı olacağız. Zaten kalıcı şiir kalır . Diğerleri,elenir gider.Daha hepimiz çömeziz. Ben1965 yılından beri şiir yazarım . Asla kendime usta yakıştırması yapmam. Ona ilerde okuyucu karar verir. Canını sıkma sen. selametle kal arkadaşım.
SUZAN ÇELİK.
EMKL.ÖĞRT. 20.09.2015 PAZAR SAAT:17.03
.
YORUMLAR
Güzel yazmışsınız Suzan Abla...
Herkes hoş karşılamıyor düzeltme önerilerini.
Bir yazı için özeline yazmıştım düzeltme önerimi. Bu bir yazım hatası düzeltmesiydi.
Aldığım cevap şu olmuştu: "Doğru söylüyor olabilirsiniz ama bu yazıyı benim yazdığım nasıl belli olacak?"
Ben bundan şunu anlarım ki: Bu kişi yanlışlarıyla tanınmaktan haz alıyor...
Saygılar...
suzan çelik
Suzan hanım şiirlere gerçekten çok güzel yorumlar yazıyorsunuz.
Hatta bana kızmayın ama yorumlarınız şiirlerinizi geçiyor.
Böyle yorum yazan bir insan daha güzel yazmalı diyorum kendime.
Ben eleştiriye açığım. Yeter ki yapıcı olsun.
Fakat arkadaşlara istediğim eleştiriyi yazamıyorum,
kırılmasınlar diye. Çünkü fazla doğrucuyum.
selam sevgi ve saygılarımla..
suzan çelik
son zamanlarda ne yazık ki sanat kirliliğine boğulup gidiyoruz.. çünkü işin içine hobi teknolojinin hızı dahil oldu. o yüzden ben emeğimin kahramanı olmanın gururunu yaşıyorum...
yazınız okumadan önce bir bayan şairin şiirine yorum yazdım. çünkü beş ayın içinde bu kadar ustalaşamaz hiç kimse ..heleki bu hece şiiri ise. açıkça bu şiirdeçok usta bir şairin izleri var emeğe saygı dedim...
çünkü adım kadar eminim o şair korumasında olduğunu...ve şairlerin ikiside beni engelediler...bir şaire teknik olarak şiiri öğrete bilirsiniz ama duygu olarak öğretiyorsanız işte ben o noktada delilirim...farkındaysanız kadın şairlerin sayısı çok az ...çünkü erkek ve kadın duyguları karışıyor ortaya ikisi bir arada şiir çıkıyor bu hoş değil...herkes duygularını korusun şiirde. ve bayan şairlerin kendi duygu düşüncelerinde hedeflerine yürekli gitsinler diyorum.....çok teşekkür ederim öğretmenim saygılar size...
suzan çelik
Şadiye gürbüz(zaralıcan
Kendi düşüncelerim şunlar; şiirimi yazıp yayınlarım, defalarca okuyup hatalarımı düzeltmeye çalışırım. özelden ya da yorum olarak yanlışlarımı söyleyen varsa mutlaka dikkate alıp düzenlerim. Ben kendimi asla iyi bir şair olarak hatta bir şair olarak görmüyorum. Ki eğitimini bile almış değilim. Ama hep öğrenme gayreti içindeyim.
Eleştirileri asla engel olarak görmem; onlar benim için birer basamak, yükselmemi sağlayacaklar.
Güzel yazı için teşekkürler kaleminize sağlık...
Ayşegül AKTAĞ tarafından 9/21/2015 10:48:45 AM zamanında düzenlenmiştir.
suzan çelik
Her türlü yoruma saygı duyuyorum biri hariç; "yüreğine sağlık çok güzel olmuş"
bu yorum ifadesi beni çok rahatsız ediyor...Cevabım mı? Tabii ki teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum...
Yorum bir incelik ama değer vermek şartıyla...Selamlarımla.
suzan çelik
Ve ben de " dileyen dilediğini düşünebilir; eğer bir yazın çalışmasını okumak için zaman harcamış isem fikrimin olumlu ya da olumsuz olmasını önemsemeden söylemek istediğim var ise bunu olabildiğine ölçülü bir biçimde dile getirmem gerektiğine inanırım" neden yanıt beni çok etkilesin ki..
Muhabbet, özen ister emek ister.. Ve inanmak istiyorum; insan, değerli olana değer verecek kadar da cömerttir..
Fikrinizi okumak, sayfanıza konuk olmak kendi adıma söylemeliyim ki faydalıydı.
Teşekkürler.
herkes bir fiil yaşaya yaşaya öğrensin şiir altı muhabbetlerimi internette.
bir musibet bin nasihattan iyidir..
karşısına eleştiri kabul etmez, bencil, her şeyi ben bilirim, iki günde kırk yıllık usta olmuş, kırk yılda şiirin özünü çözememiş, her eleştiri yapana önce siyasi gözlükle bakıp, kendi siyasi görüşünden ise ona göre cevap veren, yok değil ise verip veriştiren hakaret eden, kendisini eleştirmen zannedenlerin aslında sadece ezbere konuştuklarını, kendilerini ağırdan satan yani yok şu dergide şu şiirim yayınladı, yok şurada makelem yayınlandı...vb vb...
o kadar çok garip marip muhabbetler yapılıyor ki...
kimi siz de kendinizi arasıra saçma bir şiir altı yorum tartışmasının içinde buluveriyorsunuz..
o yüzden en güzeli...
yaz şiirini kaydet ... kimseye karışmamaya çalış diyorum artık ben kendime...
saygılarımla..
suzan çelik
Kopyala yapıştır mantığıyla yorum yapanlara çok gülüyorum . Günde kaç şiir okuduysa herkese aynı yorumu yapan arkadaşlar var . Celil beye katılıyorum . Canları sağ olsun .. Çok güzel ve sade bir anlatımla ne güzel bir serzenişti.. Yüreğinize sağlık... Sevgilerimle Suzan hanımcım..
Dilek USTA tarafından 9/21/2015 12:41:30 AM zamanında düzenlenmiştir.
Dilek USTA tarafından 9/21/2015 12:58:07 AM zamanında düzenlenmiştir.
suzan çelik
suzan çelik
çok haklısınız ve yorumunuz da çok yerinde olmuş..kutlarım..ayrıca şiirlerime gösterdiğiniz ilgiye de çok teşekkürler sn. hocam..selam ve saygımla...
oktayzerrin
suzan çelik
Şiire yorum yapılır. Yazılan şiir değilse ona yorum yapılmaz. Neresini düzelteceksin ki. Boş vereceksin. Yazan kendini şair eserini de şiir sansın. Yazılan ruhunu okşadı mı teşekkürü bırakacaksın, arada bir eşlik te edeceksin. Biz her konuda enflasyonu seviyoruz. Örneğin bizdeki seyahat acenteleri, Avrupa'daki seyahat acentelerinin tamamından iki kat daha fazla. Şairlerimiz de maşallah öyle. Bir şeyler karalayarak gündemde kalmak isteyene asla söylenecek sözüm olamaz. O öyle mutlu oluyorsa bırakın olsun. Kendi kendini avutsun dursun. Ama emek sarf ederek şiir yazıyorsa Türk yazınına hizmet ediyor ya da etmek istiyorsa ona yardımcı olmak bence FARZ gibidir. Tüm şair yürekli dostlara selam ediyorum.
suzan çelik
Bir örnek vermek istiyorum haddim olmayarak. Buraya ilk üye olduğumda (hala çok eski sayılmam) 8 dörtlüğün oluşan 6+5 hece ölçüsü bir şiir okumuştum. Gayetbgüzel konusunda oldukça iyiydi. Fakat iki üç kelime vardı aşırı tekrar edilmiş. Buda şiirin akışında bşr sıkıntı getiriyordu. Yorumda bunu belirttim gelen cevap "şiir 6+5 hece ile yazılmıştır. Buna göre okursanız öylevokumanız gerekir. Takılma ve akış bozukluğu sizin okumanızdan kaynaklanıyor olabilir." bir daha kimseye hatasını söylemedim karışmadım da. Saygılar bizden.
suzan çelik
DAHA BULAŞMAYACAKSIN KARDEŞİM.A DERSİN B ANLAR.YORUMUN ÇOK GÜZELDİ .TEŞEKKÜR EDERİM SAĞOLASIN.