En çok bilineni ve etki bırakanı 12 Eylül..
Ülkenin kalkındığını gördüklerinde,
Önüne engeller darbeler koydular.
Güzel yurdun önünü ördüklerinde,
Maddi ve manevi yönden soydular.
Bu darbelere boyun eğmez halkımız,
Demokrasi için yürümektir hakkımız.
Dış güçlerin oyununa kanmaz aklımız.
Bu vatan için helaldir akan kanımız.
Hep söylüyorlar,hep duyuyoruz 12 Eylül tarihinde olduğu gibi olmayalım diye…Peki nedir bu 12 Eylül?
12 Eylül Darbesi veya 1980 İhtilali, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin 12 Eylül 1980 günü emir-komuta zinciri içinde gerçekleştirdiği askeri müdahaledir.
O zamanları çok az hatırlıyorum,o günler çok az gözlerimin önünde…
Küçük bir çocuktum.
4 yaşlarında…Olan olayları az çok hatırlıyorum.Hani siyah beyaz film karesi olur ya onun gibi.Bu yaştaki çocuğun fazla bir görüntüyü de hatırlaması mümkün değil ki…
…
Teknolojinin bu kadar gelişmediği,teknolojide T harfinin başlangıç sayılmaya başladığı yıllardı o zamanlar.Evlerde televizyonun bulunmadığı haberlerin radyodan takip edildiği zaman zaman da yayının olmadığı,durduğu,sinyallerin gelmediği yıllardı.Şimdiki zamanın teknolojisi ile karşılaştırma yapıldığı zaman sanki teknoloji konusunda 1000 yıl aşılmış.
Ya şimdi…
Her bilgi bir tuş ötede gözümüzün önünde .
Gerçekten de öyle bütün bilgiler,haberler sadece bir tuş ötede…Elindeki cep telefonu ile dünyanın en uzağındaki insanlarla iletişim kuruyor,haberleri rahatça takip ediyorsun.
….
Geçmiş tarihimize baktığımızda Türkiye cumhuriyeti devleti üç askeri darbe yaşamıştır.Çok partili yaşama geçişin ardından her 10 yılda bir askeri darbe geleneği başlamıştır.Bunlar:
- 27 Mayıs 1960 darbesi
-12 Mart 1971 darbesi
-1980’de de 12 Eylül darbesi.
1990’larda ise askeri darbe olmayınca, ‘‘10 yılda bir darbe’’ geleneği de bitti. e-muhtıra dönemi başladı.Peki nedir e-muhtıra?
e-muhtıra:Bir kişi, bir grup ya da kurumca, başka kişi, grup ya da kuruma uyarıda bulunma, bir şeyi anımsatma amacıyla gönderilen yazıdır.Peki ülkemizde hangi e-muhtıralar yaşandı?
-12 Mart 1971 Muhtırası
-28 Şubat 1997 Muhtırası
-27 Nisan 2007 Muhtırası
Bu darbe ve muhtıralardan en çok bilineni,duyulanı etki bırakanı 12 Eylül 1980 darbesidir.
12 Eylül deyince askerlerin,tankların şehirleri,kasabaları,köyleri basması geliyor aklıma. Bu yüzden;halk,köylüler,çocuklar… askerden korkar hale gelmişti.İnsanlarımız askerleri gördüğü zaman kaçar saklanacak bir delik arardı.
İşte o zamanlarda köyün erkekleri camiye toplandı,evlerinde silahı olanların silahları alındı.
Yurdumuzun yılmaz bekçileri olan askerlerimizi niçin bu kadar korkulu,korkutan hale getirmişlerdi?Tüm bunları sormak ve sorgulamak gerekir.İşte her yıl 12 Eylül geldiğinde ülkemizin üzerine çöken o kara bulutları ve nedenlerini sorgular ve araştırırım.12 Eylül darbesinin yaşanma nedenlerine baktığımız zaman şunlar ortaya çıkmaktadır.
-Siyasi istikrarsızlık
-Ekonomik sebepler:Dünyada ve ülkemizde yaşanan ekonomik krizler.
-Faili meçhul cinayetler.
-Dış güçlerin oyunu.
…
Ülkemizin gelişmemesi,kalkınmaması için yabancı güçler ülkemizi oyalamakta şimdi olduğu gibi o zamanlar da başına çorap örmeye çalışmışlardır.İşte bu güzel vatanda yaşayan halklara dış güçlerin kurduğu oyunlara gelmeden birlik ve beraberlik içinde bu cennet vatana sahip çıkmak düşüyor.
Var mısınız?Bu güzel vatana sahip çıkmaya.Çevremize baktığımızda her tarafımız ateş çemberi.Ortadoğuda istikrarın,birlik ve beraberliğin bulunduğu tek ülke bizim ülkemizdir.Bizlere bu aziz vatana sahip çıkmak ve dış güçlerin oyununa gelmemek,kanmamak görevi düşüyor.
Kırmakla,yıkmakla,vurmakla elimize bir şey geçmez.Biz bu vatanda kardeş olarak doğduk,kardeş olarak yaşayalım,kardeş olarak ölelim.Ardımızdan güzel dualar edenler bırakıp,hayırlı dualarına nail olalım.
12.09.2015
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-Yazar