- 4628 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Berber,dişçi,sünnetçi
Yaşlandıkça etrafımıza çoğunluklada çocukluk ta yaşadıklarımızdır anlattıklarımız, geçmişe özlem diye düşünüyorum.
Oysa şimdi geçmişten daha rahat bir yaşantımız olduğu da bir gerçek.
Köylerde muhtar tarafından köylünün fikride alınarak yıllık olarak köye berber tutulurdu. Berber kazancı yıllık olarak köylünün ürettiği buğdaydan hak almak şeklinde olurdu. Buna dahil olmıyanlar ise traşını para ile olurdu.
Hasat zamanı geldiğinde köy korcusu ile köy berberi harmanları dolaşır anlaşılan hakkını kile olarak alırdı. Alınan buğdayları berber daha sonra satarak paraya çevirirdi. Hak kile olarak anlaşılırdı. Mesela yıllık köylüden 100 kile buğdaya anlaşılırdı. Onsekizkiloluk tenekelerle iki teneke dolusu buğday bir kile sayılırdı.
İşte bu berberler o köyün hem berberi,hem dişçsi hemde sünnetçisi idi.
Köye haftada bir veya iki kere gelirdi. Köyün kahvesinde ona ayrılan bir tahta masada sabahtan akşama kadar gıcırdayan tahta sandalye üstünde saç sakal traşı yapardı. Bir usturası,ustura bileme kayışı,biraz büyükçe bir aynası, traş sabunu,fırçası,havlusu ve traş olan kişinin boynuna astığı örtüsü. Hem traş yapar hemde etrafa laf yetiştirrdi. Akşam oldumu aletlerini çantasına koyar giderdi. Köylü onu kendilerinden biri olarak görürdü. Şehirde de berberin dükkanı köylünün uğrak yeri olurdu.
Köyün dişçiside bu berberdi. Köyde birinin dişimi ağrıdı berber köye gelince bakılır,çekilecekse küçük büyük ayırt edilmeksizin çoğunlukla kahve dışında tahta bir sandalye ye oturtulan hasta kollarından arkadan tutulur ,berberin diş çekmeye mahsus pensesi ile çekilirdi. Çekildikten sonra bir yumak pamuk çekilen dişin yerine sokulur,bir müddet kalması söylenirdi. Morfin falan hak getire... Dişi, berberin pensesi yeter ki tutsun nasıl nasıl,kırılsada parçalansa da o diş bir şekilde alınır ve temizlenirdi. Ben hiç berberin çektiği dişten dolayı ölen insana rastlamadım. İşlerinin ehli kimselerdi.
Benim dişimde o gıcırdayan tahta sandalye üstünde çekilmişti.
Köyde sünnet olacak birimi var,yine müracaat o köy berberi idi.
Tek aleti sakal traşı yaptığı usturasıydı.
Sünnet olacak çocuk arkadan bacakları ve elleri tutulur,berberde usturasıya sünnet işini hallederdi.
Beni de köye gelen berber sünnet etmişti.
Güzeldi o günler. Hemde çok güzel…
Mustafa Arif Razgartlı
YORUMLAR
Berberin fis çekmesi...
Düşundüm de şimdi morfinle bile ağzımızı acamazken, Allah berbere de, berbere diş çektirene de kolaylık versin
Saygilar
Razgartlı
Saygılar,
M.A.Razgartlı
Cami imamlarıda yazdığın gibi senelik olarak alırlarmış köylüden.Devletten maaş almazlarmış o zamanlar.
Tebrik ederim saygılarımla.
Razgartlı
Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim.
Saygılarımla.
M.A.Razgartlı