- 1272 Okunma
- 10 Yorum
- 2 Beğeni
ŞİİR VE YORUM
Bu konuda,bir şeyler yazma kararı vermek kolay olmadı.
Şiir yazmak, her insanı rahatlatan bir duygu,anlaşılmadığını düşünen insanların tercih ettiği bir yol eğer profösyonel değilsek.
Şiir çağımızda çitlerinin çoğunu yıkmış durumda, Serbest yazıma dayanarak
yazılan şiirler çoğunlukta bu sitede her yazılan saygıyı hak ediyor.
Bazen şiir olarak yazılan düz yazılar görüp yorum yapmıyorum bazen yapıyorum fakat az çok anlaşılsın ümidi ile kısa yorum veya emeğini veya duygusunu beğendiğimi yorumluyorum.
Hata yapılmasın demeye hakkım yok hiç kimseninde hakkı yok bende hata yapıyorum hatalarımı da seviyorum.
Şiir nedir nasıl olmalıdır? Bu konuda çok yazılar okudum Okumaktan çok okuduğumuzdan ne anladığımız doğru anlayıp anlamadığımız daha önemli tabi
Benim şiirde bulunması gereken olmazsa olmazlarımı sıralıyorum
1-Şiirin konusu
2-Ana fikri
3-Az kelime ile çok şey anlatması
4-Düşündürmesi
5-Süsü
6-İmgesi
7-Çizgisi
8-Dizilişi
Daha açık yazmam gerekirse birinci olmazsa olmaz konusu güzel olan şiir.
İkincisi şiir okunup bittiğinde bize kısaca ne demek istediğini anlatmalıdır. Üçüncüsü çok kelimeyle az şey anlatmak roman, hikaye ve benzeri yazılara yakışıyor şiir gülün suyu değil yağı gibi olmalıdır.Dördüncüsü çok açık saçık duyguları yazmamalı şair seni görmeyi özledim gel yerine (gözümde tüttün)gibi. Beşincisi süsü en güzel kelimelerle yazılmalı argo kelimeler fazla kullanılmamalı ve iğrenç kelimeler şiire yakışmaz.Altıncısı imge olmazsa olmazı imgeler yüzünden yabancılar şiir çevirisini kolay yapamayacak gibi geliyor.Her kelime bir başka şiirde ayrı anlama geliyor artık. Yedincisi çizgi derken çelişkiler olmayan demek istedim bir şiirde hem acıktım hem tokum yan yana gelemez şiir ortalarında yemek yediğiniz anlaşılırsa olur sadece. Sekizinci dizilişi kelime dizilişi estetik olmalı fakat anlam olarak da diziliş hikayede olduğu gibi sıralanmış olmalıdır.
şiir türleri
Dini tasavvufi tekke tasavvufi nazım türleri
(ilahi nefes şathiye devriye nutuk)
Lirik-güzelleme koşma semai(aşk ayrılık hasret)
Epik -(kahramanlık savaş destansı )
Didaktik- (bir düşünceyi bilgiyi aktaran )
Pastoral- (Dağa taşa kuşa yazılan)
Satirik- hiciv ve taşlama (Alaycı şekilde yerme eleştirme)
Dramatik (tiyatro eserlerinde kullanılan)
YORUMLAR
Soyuttur..somuttur.....Bilinen ya da bilinmeyen şeylere yüklenirken duygulanmaktır duygulandırmaktır...
Dünya Edebiyatının en tanınmış ve bilinen bir sonucu vardır... Şiir yorum gerektirmez.....Şiir yoruma ihtiyaç duymaz... Şiir şairinden çıkınca özgür ve bir o kadarda özgürlüğüne düşkündür...Eğer genel geçer bir yoruma saptanır veya saplanırsa şiirin duyguları artık özgür değildir... Anlık duyguların anlık seyrini ömür boyu, yani okundukça daldan dala sürdürür...
Kime ne düşündürdüğü önemli ama herkese aynı şeyi düşündürürse bir kıymeti yoktur. Şiirlere yorum yazılması ve ne anladığını okuyucu ifade ederse şiir orada bitmiştir.
16 y.y bir şiir aşkı ifade edebilir ama 21 y.y bir kaybı seslendirecek anlama gidebilir... Bu nedenle şiirlerin anlamları insanın içinde duygularıyla körebe oynayacak şekilde özgür bırakılmalı...
Çok şiir okumak evet çok okumak lakin çok yorum yapmaktan öte çok anlamı içinde bırakmak gerekir...
Kimin nasıl yazdığı, kimin duygularını nasıl ifade ettiği şiir mısralarında da bir öneminin olmaması gerekir...Dil hafızası dilbilgisi duyguların ifade edilişine takılırsa hazin bir son dizeleri kısmi olarak yok eder...Duygular ki kelimelerin içinden doğarken çoğu kez kuralsız ve çığlık çığlığa çıkar...İşte o an özgür bir tını kelimeleri alır sıraya koyar... Bu sıralamalarda ki dizeler belki iyi bir şiir ya da kötü birer cümle olabilir...Olasılıklara takılmadan duygu taşıyorsa ona göre şiirse bana göre de şiirdir...
Herkes şair olamaz lakin herkes şiir yazabilir... Çünkü duygularımız hep ortaktır...
sevgiler...
-Yavaşım Birle
dogru tespitlerdi
şahsen şiiri duygularım özgür olsun diye yazıyorum
yoruma gelince pek uzun uzadıya yorum yazamam
-Yavaşım Birle
kul düşünce
kısa yazmayı seviyorum
hayata dair net olmalı sözlerimiz
Herkes kendi penceresinden bakar dünya ya, başkalarının penceresinden bakmak yük gelir insana..
Şiir kişinin öz halidir. Önemli olan anlatım ve ifade şeklidir.
Herkes kendi duygularını yazar fakat okuyandır ona farklı anlamlar yükleyen. Onun için diyor ki Nazım UZUN
Ben şairin şiirinde ki kahraman değilim
Ben kendi şiirimin kahraman şairiyim
Saygı ve sevgim ile...
Bir çok konuda katılıyorum. İmge deyince biraz duruyorum. İmge yerine kinaye ve teşbih olmalı. Bir başka takıldığım yer diziliş. Şiiri dünyasından ayıran da budur. Anlam bütünlüğü şart ama giriş gelişme sonuç bana çokta mantıklı gelmiyor. Çünkü bir olay değil o anki duygulardır anlatılan. Bu konular çok uzun bence yazandan çok okuyanın kafasında canlandırdığı kadardır şiir. Saygılar bizden.
-Yavaşım Birle
-Yavaşım Birle
imge idi bilmem ne isi dersen işte o zaman bocalıyor insan . en azından benim için böyle. Sen duygunu koy ortaya kalem gerekeni yapar. bu onun bunun demesıyle değil. ancak çok okumakla olur. her akıl veren de bildiğinden vermiyormuş zaten . burada bulundukça öğrendim kimden ne kazanılacağını kendi adıma
o yüzden ne diyeceğim diye söze girme bence. Sen duygularını kaleme söyle, o yazar. gerisi koca bir hikaye zaten . Saygılar