- 1437 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Güvenilir Olmak ve Dürüstlüğün Anlamı
NİSÂ-58 Ayet: Muhakkak ki Allah, emanetleri sahibine teslim etmenizi ve insanlar arasında hakemlik yaptığınız zaman adaletle hükmetmenizi emreder. Muhakkak ki Allah, onunla (bununla) size ne güzel öğüt veriyor. Ve muhakkak ki Allah, en iyi işiten ve en iyi görendir.
İnsanı tanımlamak istesek, güvenilen ve dürüst, verdiği sözünden dönmeyen, adil insan diye tanımlayabiliriz.
Sözünde durmanın anlamını şu şekilde açıklayabiliriz; herhangi bir konuda, yapacağını söylediği işi yapmak ve verdiği sözü yerine getirmektir. Ancak iyilik dolu ve dürüstlüğü kapsayan sözler tutulmalıdır.
Haram, günah içeren söz verilmez veya söz verilse bile günah söz yerine getirilmez. Rabbimiz doğruluk sözleri istemektedir. Haram üzerine söz verilmez.
Yüce Allah, Diyanet İşleri Yunus Suresinin 2. Ayetinde, “: İçlerinden bir adama insanları uyar ve iman edenlere, Rableri katında kendileri için bir doğruluk makamı bulunduğunu müjdele diye vahyetmemiz, insanlar için şaşılacak bir şey mi oldu ki o kâfirler, “Bu elbette apaçık bir sihirbazdır” dediler?” diye buyurmuştur.
Güvenilir insan; insanların sözüne güvendiği, dürüst olduğuna inandığı kimsedir. Yalan söylemez, hırsızlık yapmaz, kin, garez, nefret, öç almak duygusunu içermez, ailesine, arkadaşlarına saygılı davranan insandır.
Maide Suresi 8. Ayet: Ali Fikri Yavuz: Ey müminler! Allah için hakkı ayakta tutan hâkimler ve adaletle şâhitlik eden kimseler olun. Bir topluluğa olan kininiz, sizi adaletsizliğe götürmesin. Adâlet yapın ki, o takvaya en çok yakın olandır. Allah’dan korkun. Çünkü Allah yaptıklarınızdan haberdardır.
Sevmeyi başaran kişi, sevilmeyi de hak eder. Dürüst insanlara bütün insanlar iyilikle ve saygıyla davranır. Herkese güven veren kişi kendisini insanlara sevdirir. Karşılık gözetmeden insanların iyiliğine koşan kişiyi herkes sever.
Maun suresinin meali: "Sen dini yalanlayanı gördün mü? İşte o insanlar yetimi itip, kakarlar, yoksulları doyurmazlar, namaz kılan o kişilere yazıklar olsun. Onlar kıldıkları namazları ciddiye almazlar. Onların yaptığı gösterişten ibarettir. Bu kişiler hayra da engel olurlar."
Aklından; kıskançlık, iftira, kin, nefret ve düşmanlık gibi kötü duygu ve düşüncelerden arındıran insana güvenilen insan deriz.
Dürüst insan Allah’tan korktuğu için kötülükte yapamaz. Allah sevgisi olan çocuk güvenilir çocuktur.
Nahl Suresi 90. Ayet: Yaşar Nuri Öztürk : Şu bir gerçek ki Allah; adaleti, iyi ve güzel davranmayı, akrabaya vermeyi emreder. Tüm pisliklerden/edepsizliklerden, kötülükten, azgınlık, doymazlık ve kıskançlıktan yasaklar. Düşünüp ibret alırsınız ümidiyle size öğüt veriyor.
EN’ÂM-152 Ayet: Yetimin malına yaklaşmayın; yalnız erginlik çağına erişinceye kadar (malına) en güzel biçimde (yaklaşabilir ve uygun şekilde harcayabilirsiniz). Ölçü ve tartıyı tam adaletle yapın. Biz kimseye gücünün yettiğinden fazlasını teklif etmeyiz. Söylediğiniz zaman da, yakınınız da olsa âdil olun ve Allah’a verdiğiniz sözü tutun. Öğüt alıp düşünesiniz diye Allah bunları size emretmiştir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.