- 1168 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Vücud, Ruh Temizliği ve Tövbe Anlamları
VÜCUT VE RUH TEMİZLİĞİ - TÖVBE
Dinimiz temizliği genelde iki grupta ele alır.
Birincisi maddi temizlik,
İkincisi ise manevî temizlik.
Yüce ALLAH buyurur (Müddesir 4-5): “Elbiseni temiz tut. Kötü şeyleri terk et” olmuştur. Bu ayetlerde hem maddi hem de manevi temizliğin emredilmesi dinimizin temizliğe ne kadar önem verdiğini gösterir.
Maddi temizlik: Bedenin, elbisenin ve oturulan yerin, evin, okulun temizliği anlaşılmaktadır. İslâm da maddî şeylerle kirlenen bir vücudu, bir elbiseyi, bir mekânı (yeri) su ile temizlemek esastır. Su ve sabun kir, çamur vb temizler.
Hz. Muhammed: “İslâm temizdir. Temizleniniz...” (Tirmizi, Edep, 41. Hadis) “Avlularınızı ve meydanlarınızı temiz tutunuz.” (Tac, 1/93. Hadis) buyurur.
MANEVİ TEMİZLİK
66/TAHRÎM-8: Ey âmenû olanlar (Allah’a ulaşmayı dileyenler)! Allah’a samimi, içten tövbe edin! Umulur ki Rabbiniz, sizin günahlarınızı örter ve sizi altından nehirler akan cennetlere koyar. O gün Allah, nebîleri ve O’nunla beraber olanları mahzun etmez. Onların nurları, önlerinde ve sağlarında koşar. “Rabbimiz, bizim nurumuzu tamamla ve bize mağfiret et (günahlarımızı sevaba çevir). Muhakkak ki Sen, her şeye kadirsin.” derler. (İmam İskender Ali Mihr)
Tövbe etmek; ben bu günahları ve Allah’ın yasaklarını bir daha yapmayacağım, günahlar ve haramlardan uzak duracağım diye, Yüce Rabbimiz Allah’a söz vermekdir. Affına sığınmaktır.
Tövbe etmekten amaç günahlardan artık kaçmaktır, mümin kul olmaya söz vermektir. Yoksa günah işleyip ben tövbe ederim “Yüce Allah beni sürekli bağışlar” düşüncesi yanlıştır.
Hz. Musa Nebi zamanında, Cumartesi günü ibadet günüydü, o gün çalışılmazdı. Halk Cumartesi gününü ibadetle geçirmekteydi. Balık avlayan halk Cumartesi günü balıkların deniz sahiline akın akın geldiğini görünce, Cumartesi günü ibadeti bırakıp balık avlamaya gittiler ve dediler ki, biz de tövbe ederiz “Yüce Allah bizim tövbemizi kabul eder, balıkları da avlarız” diye düşünürler. Yüce Allah bunların tövbesini kabul etmez ve buyurur, “aşağılık maymunlar olun diye” emretmiştir. Süleyman Ateş, BAKARA-65: İçinizden, Cumartesi günü avlanma yasağını çiğneyenleri elbette bilmişsinizdir; işte onlara: "Aşağılık maymunlar olun!" dedik.
Manevi temizlik, insanın ahlakının temizliğini ifade etmektedir. Nefsini temiz tutmayı; Kötü huy, nefret, kin, haram, zina gibi düşüncelerden arınmanın yolu manevi temizlikten geçer. "temizlik imandan gelir" sözü dinimizi, müminlere ruh temizliği üzerine ehemmiyetle yaklaşmasını bildiriyor.
Manevî temizliği şu şekilde sıralayabiliriz; yalan söylememek, hırsızlık, küfür gibi kötülüklerden, sigara, alkol, eroin gibi zarar verici şeylerden uzak durmayı manevi temizlik olarak açıklayabiliriz.
Ayrıca manevi temizliği: Allah’ı kalpten sevmek, anne, baba ve öğretmenine saygı ve sevgi gösterme şeklinde de açıklayabiliriz.
Yüce Rabbimiz temizliğe çok önem vermiştir. Bunun için Kuranı kerim de temizlikle ilgili (ENFAL 11.) Yüce Allah şöyle buyurmuştur: “O zaman katından bir güven olmak üzere sizi hafif bir uykuya daldırıyordu; sizi temizlemek, şeytanın pisliğini (verdiği vesveseyi) sizden gidermek, kalplerinizi birbirine bağlamak …. için üzerinize gökten bir su (yağmur) indiriyordu. (ENFAL 11.) buyurmaktadır.
1- Dış temizlik su ile olur.
2- İç temizlikte tövbe, salih amel ve sevgi ile olur.
Yüce Allah Kuran’da şöyle buyurmuştur: "Şüphe yok ki, Allah, tövbe edenleri de, temizlenenleri de sever" (Bakara SURESİ, 222)
Tecrübesine güvenen büyüklerimiz de: Vücudunu kirden, ağzını küfürden, kalbini kibirden koru. (Türk atasözü) diye açıklamıştır.
Kısaca, Allah rızası için temizlenen insan kendini Allah’a daha yakın hisseder. Akıl, kalp, hayali, duygusal, sevgi sahibi olduğumuz için manevî temizliğe de ihtiyacımız var. Kötü duygu ve düşüncelerden vazgeçmek, iyi insan olmaya gayret etmek, cehaletten kurtulmak, nefsimizi (ruhumuz) kirlerden arındırmak ve manen temiz olmak demektir.
Öğretmen Hasan Hüseyin BAYAR
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.