salmanlı
Kazım ŞAHİN,1933 yılında Salmanlı’da doğdu. Köyde çiftçilik yapmaktadır. Evli ve 7 çocuk babadır.Köyün kurucuları olan şimdi köyde Ağalar denen Hacıbekiroğulları
soyundan olduğunu belirtmektedir.Aşağıdaki, köyün kuruluş öyküsünü aktaran kişidir.
Öykü
Köyün 16. yüzyılda kurulduğu tahmin edilmektedir. Köy halkının soyunun, köy halkından Kazım Şahin(Doğumu 1933) anlattığına göre kendisinin mensup olduğu Hacıbekiroğulları denen kabilece(gabine) kurulmuştur.
Şam’da yaşayan bir bey(ağa) varmış. Bu ağa çok varlıklıymış. Kapısında çok kişi çalıştırır, çok kişiyi beslermiş. Kapısına gelen dilencilere bir kese altın verirmiş. Bunu duyan şimdiki köyün kurulu olduğu yerde yaşayan bir kişi kalkıp Şam’a gitmiş. Büyük olasılıkla yaya olarak kaç günde gittiyse Şam’a varmış. Ama, Beyin adamları bu adamı beyle görüştürmemişler. Adam da günlerce dışarda yatmış gitmemiş. Sonunda ağaya:
-Bir adam seni gormek istiyo. Bir türlü savamadıh. Kaç gundür kapıda yatıyo, demişler.
-Getirin demiş ağa.
Adamı huzura çıkarmışlar.
Ağa : Anlat bahalım. Hizmedin nedir?(buyruğun nedir)
-Ben uzah yerlerden geliyom, geldiğim yerde bol sular ahar, meşelik daalıh(ormanlık) bir yer. demiş.
Ağa da: Gedin bahın dediği dooru mu?(doğru mu) diyerek adamı iki atlı ile birlikte göndermiş. Adamlar bakmışlar ki, adamın anlattığından daha güzel yer burası. Her yan yemyeşil.Arkası dağlarla kaplı bu yerde meşe, ardıç, yaban eriği gibi ağaçlarla kaplıymış. Buz gibi sular akmaktaymış. Adamlar hemen geri dönmüşler ağaya demişler ki:
-Baam(beyim) anlatdığından daha gozel, her yer daa(orman) sular caal caal(çağıl çağıl) ahıyo.
Ağa da zaten oymağına böyle bir yer arar dururmuş. Bütün bunları duyunca:
-Yukleyin develeri atları gidiyoh, demiş. Hacıbekiroğlu denen gabine(kabile) uzun bir yolculuktan sonra köyün yerine gelmiş. Bir cami ve konah(konak) yapmışlar. Şimdi soyadı şahin olan kişler bu soydan gelmektedir. Köyün çoğunluğunu oluşturmaktadırlar. Bu beyin adı Salman olabilir.Ya da bu beyin yönettiği topluluk Salman adındaki daha eski ve daha büyük bir boyun bir parçası olabilir. Köye Salmanlı adını vermiştir. Salmanlı adında Türkiye’nin çeşitli bölgelerinde köyler mevcut.
Bu soyun adı Hacıbekiroğulları ama köyün Salmanlı olmuş. Bu da anlatıldığına göre Salman adındaki bir Türkmen beyinin yönettiği Salmanlı adında bir Türkmen oymağının bir bölümü bu köye gelip yerleşmiş ve geleneğe göre Salmanlı adını köye vermişlerdir. Büyük olasılıkla bu Türkmen oymağı Çankırı’dan gelmedir. Köyde Ilgaz soyadını alanların Çankırı’dan geldiği sanılmaktadır. Kimi kaynaklara göre de Çankırı’da bulunan küçük ve büyük Salmanlı’dan kişiler göçerek Şimdiki Yozgat’ın yerköy İlçesine bağlı Salmanlı Bucak merkezi olan Salmanlı(Kayadibi) köyünü yerleşerek kurmuşlardır ya da önceden kurulmuş olan köye yerleşmişlerdir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.