- 652 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
Başkanlık tam da bundan gerek!
7 Haziran 2015 günü yapılan genel seçimler,yine ortaya bir "sistem krizi" çıkardı.
Rejim krizi değil...
550 milletvekilinin dağılımı hiçbir partiye "tek başına hükümet" olma yetki ve şansı vermedi.
Mevcut durumda siyasi partilerin de bir araya gelip,koalisyon kurmaları da zor hatta neredeyse imkansız gibi.
Erken seçime gidilir diyen de var!
Tamam,peki erken de olsa yapılacak bir genel seçimin bundan farklı bir tablo ortaya çıkaracağının garantisi var mı?
Yok!
O zaman bu "sonuca" bir sistemin yani parlamenter sistemin yapısı gereği kriz üretmeye yaktın bir sistem olduğunu söylemek mümkün.
Unutmayalım ki fikirlerimiz hayattan doğar;hayat değişir,biz değişiriz,fikirlerimiz de değişir.
........................
İki gündür gazetelerde onlarca yazı ve yorum,televizyonlarda ise "bitmeyen pehlivan tefrikası" gibi saatlerce süren yorum ve analizler...
"Halk başkanlık sistemini" reddetti ise ana tema!
Bunun böyle "değerlendirilmesinin" yanlış,hatta halka "doğruyu söylememenin" bir sonucu olduğunu düşünüyorum.
Gerçek bu değil.
Ortaya,hükümetin yani yürütmenin, Meclis’in yani yasamanın içinden seçilmesinin doğurduğu bir "kriz "çıkmıştır.Bu arada şunu da tekraren demeliyim:Cumhuriyet,rejimin adıdır;parlamenter ya da başkanlık ise sistemin adıdır.
Parlamenter sistem oldukça bu ve benzeri krizler hep olacaktır.Çünkü bu sistemde yasama ile yürütmenin iç içe geçmesi krizin ana sebebidir.
Ve sistemin en zayıf halkası da budur.
Çinlilerin güzel bir atasözü buraya "cuk" oturmaktadır.
-Bir zincirin gücü,en zayıf halkası kadardır.
...........................
Şimdi başkanlık sistemini konuşmanın tam zamanıdır.
Öyle büyük büyük laflara,çok çok "okumalara" da ihtiyaç olduğu kanısında değilim.Hayata biraz basit bakıp,şöyle bir soru sorabiliriz:
-Hükümet,yasamanın içinden seçilmek zorunda kalmasaydı bu kriz ortaya çıkarmaydı?
Bence hayır!
Çünkü yürütme,başkanın yetkisinde ve parlamento dışından seçilecek kişilerden oluşacak,bu çıkan sonuç da ne olursa olsun,hükümeti kurma zorunluluğu Meclis’te olmadığı için ortaya ne bir "kriz",ne de "pazarlık" yapılacak konular çıkacaktı.
Hatta tam tersine,ta 1755 ’te ölen Montesquieu’nun söylediği "kuvvetler ayrılığı "ilkesi hayat bulacaktı yasama,yürütme ve yargı arasında.
Gerçek şudur:
Bu kadar çok kültürlü ve çoğulcu bir toplumsal yapıda,parlamenter sistem hep krize gebedir.
Şimdi "kişiselleştirmeden" başkanlık sistemini konuşmanın/konuşulmasının zamanıdır.
Hele hele kendisine "aydın"ım diyenlerin.
Ya da entelektüel veya münevver.
Fark etmez,yeter ki gerçekler konuşulsun.Ancak "toptancılık" yapılmadan veya abartmadan hakikati.
YORUMLAR
sen kalk bir partinin başkanı gibi oy iste. halkı oy verin yoksa ülkede istikrar kalmaz de. seçimden sonra erken seçim de hergün. 3 yıl önce şehit haberi yapanları hainlikle suçla bugün inlerine gireceğim de. cemaat beni kandırdı şu kandırdı bu kandırdı de o yıllarda hapse atılan askerlere hainler de bugün dünyanın en vatanperver insanı gibi davran bide yardakçıların oldumu iş tamam o başkanlık yea başkanlık hu başkanlık. diktatörlük olmasın o
sabri ayçiçek
Ta Eflatun'un "devlet" adlı kitabında anlattığı ileri gelenler yönetmeli ülkeyi diyerek..."paryalar "değil..
Ne yazık ki ülkemizde de "çobanaların" oyu halen tartışma konusu yapılmakta,okumuşlar katında da deste bulmaktadır.Bu bir acziyettir...Bilesini diye yazdım...
İsminsordum Yokdedi tarafından 10/19/2015 2:02:54 AM zamanında düzenlenmiştir.
sabri ayçiçek
Yahu ben ömrümde 3-4 reel darbe bir o kadar da postmodern darbe gördüm ve heps de parlamenter sistemin ürünüydü...
Bu aleni olanı gizlemek anlayışıdır ve hiçbir mantiki izahı yoktur...İktidar ve yolzlaşmayla ilgili söz de Aristo ya değil İngiliz lbeali Lord Acton'ın sözüdür.
Parlamenter sistem bu topraklar ömrünü doldurmuştur vesselam!
Mehmet Ali Akça
İşin çözümü,
Erdoğan gittikten sonra başkanlık sistemini tartışmak galiba.
Nedense,
padişahlığını ilan etmek gayesi ile istiyor başkanlığı gibi bir düşünce hakim.
Sanki,
başkanlık babadan oğula geçecekmiş gibi.
Bir de,
seçimle gelen Cumhurbaşkanına alışamadı insanımız.
Hala,
toplumdan kopuk,
konutundan dışarı adım atmayan Ahmet Necdet Sezer gibi birini arıyor.
Adam seçime girmiş, çatır çatır oy alıp gelmiş oraya.Susar mı?
Bir tutam hayat tarafından 6/9/2015 1:02:47 PM zamanında düzenlenmiştir.
sabri ayçiçek
Parlamenter sistemi tek yol olarak sunmak ve bunda ısrar etmek,biraz partileri de hizaya geçiren bürokratik zinhineyin devamıdır...İŞte sistem tıkandı,beş benzemezler neden koalisyona mecbur olsun ki.Ayrıca bir yurttaşlar da niye buna "mahkum" olalım.Meclis'in işi yasa yapmak/çıkarmak,yürtme ise ülkeyi yönetmektir.Meclisten hükümet şart mıdır diye ısrarla ve inatla sormak gerek sanırım.
Padişahlık mı...o uzun bir hikaye.Selamlarımla.
Cumhurbaşkanı, parti lideri gibi davranmasaydı, milletin cumhurbaşkanı olsaydı, tek partinin çıkarı için bazılarını ezip geçmeseydi, başbakana baskı yapmasaydı insanlardan bu tepkiyi almazdı, herkes hak ettiğini alır.
Reva
Afet İnce Kırat
Düşüncenize saygı duyarak yazmıştım ama değmezmiş.
Afet İnce Kırat
sabri ayçiçek
Benim de meydanlar konusunda "çekincelerim" var ama bu sistemin "olmazlığı"konusunda yeterli bir gerekçe değildir,olmamalı da.
Sonuçta parlamenter sistemin zaafını karşımızdadır net olarak.