- 516 Okunma
- 3 Yorum
- 1 Beğeni
Şair Rifat Kaya ile "Hayatımın İncileri" kitabı üzerine..
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Şair RİFAT KAYA “ Şiir Gönülün Bağ bahçede çöllerde volkan gibi lavlarını dağıtan kelam olarak hissediyorum. Şiir yazmak Allah vergisidir. Yazana dermandır. “
SORU -Bize kısaca kendinizi tanıtır mısınız ? Hangi okullarda okudunuz ve nerelerde çalıştınız?
Rifat KAYA- (D:01.09.1954)
Nüfus Cüzdanına göre sehven yazılan doğumunun aslı Temmuz. 1958 olan şair ve yazar Rifat KAYA; Şanlıurfa Viranşehir ilçesinde doğdu. Aslen Mardin Kabala (Daha önceleri köy veya beldeydi.) mahallesindendir. Kendisini Hayatım Şiiri ile şöyle ifade etmektedir.
Diyarım Mardin Kabala soy ocağı
Doğumum Viranşehir ana-baba kucağı
Duyarsam memleketten ezgi-sözlü sıcağı
Yüreğim şarıl-şarıl şarıldıyor can kurban
Bin dokuz yüz elli dört dünya tarihim doğmuş
Kelam anacığımdan iliğim-kanım olmuş
Dilime dolanarak ruhuma akıp konmuş
Yüreğimin kelamı maralı şiir kurban
Desturumdur âleme sızım-sızım süzülmek
Haktan dolayı Hakkı has kulu öz hoş görmek
Teraziyi dengede gönülde yeşil görmek
Desturumdur-desturum Hak-adalet can kurban
Babasının memur oluşundan çıkan tayinden dolayı İlkokulu Şanlıurfa ilçesi Siverek ve Batman Sinan köyünde okuyup mezun oldum. Ortaokulu Batman, Siverek ve Muş Lisesi Ortaokulunda okudum Ticaret Lisesini Van, Mardin ve Diyarbakır İlinde okudum. Yüksekokulu Urfa Meslek Yüksek Okulu Sevk İdare bölümü mezunu olduktan sonra Eskişehir İşletme Fakültesini bitirdi
Rifat KAYA nın şiirleri KARANLIĞA DÜŞEN AY SEÇKİLERİ. (Gündüz Kitap Evi Yayınları/2007), SOLAN GÜLÜMÜN MATEMİ VAR. (Ön-Of Önder Ofset Ltd. ŞTİ. VAN/2007 ), ANKARA’DAN GÖNÜL ESİNTİLERİ. (K Yayınları/2008) ŞİİR DEFTERİ. (Gündüz Kitap Evi Yayınları/2008), TOKATLI ŞAİRLER ŞİİR ANTOLOJİSİ.(Özen Ofset-TOKAT/2008 ) Rifat KAYA ile birlikte Üç ortaklı olarak yayınlandı. TURUNCU ANTOLOJİ. (Malcan Ajans-Doğan ofset/2008), TÜRK ŞAİRLERİ ŞİİR ANTOLOJİSİ 5.CİLT. (Gündüz Kitap evi yayınladı/2008), SEVDA VE HASRET ŞİİRLERİ ANTOLOJİSİ.(Gündüz Kitap evi yayınları/2009), SİVASLI ŞAİRLER ANTOLOJİSİ-GÜLDESTE. (Es-Form Ofset-Sivas/2009), VADİDEN ESİNTİLER-II-. (TŞOF Plaka Matbaacılık Tic. san. AŞ/2009), YAŞATAN AŞK-Şairler Antolojisi. Rifat KAYA Kendisi hazırladı. (Kırkayak Matbaacılık Ltd. Şti//2010), BARIŞ ÇAĞRISI ŞİİRLERİ( Meneviş Yayınları /2009), VADİDEN ESİNTİLER-II-(TŞOF Plaka Matbaacılık Tic. san. AŞ/2009), AHSEN. Rifat KAYA nın şiir kitabı. (Malcan Ajans yayınladı/2008), HAYATIMIN İNCİLERİ Rifat KAYA nın şiir kitabı. (Kültür Ajans Yayınları-Atalay Matbaası/2012) Antoloji ve kitaplarında yayımlanmıştır. Mardin Şiiri MARDİN ŞİİR BURCUNDA Mardin Artuklu Üniversitesi yayınları arasında ki kitabın arka kapağında yayınlandı. (Bilge Ofset Matbaası./2010)
İki çocuk sahibi olan Şair yazar Rifat Kaya’nın çeşitli dergi gazetelerde öyküleri yayınlanmış, edebi makalelerini ve yazarların öz geçmişlerini yazmakta olduğu gazetede ki köşesinde yayımlamaktadır.
Ankara ilinde iki yıl Arzu KÖK ile çağırmış olduğumuz ilim adamların konuşmasından sonra şiir etkinliği yaptım, şu an İstanbul da EKNOMO GAZETESİ ile iki yıl sözleşme yaparak edebi konuda makale yazdığım “adaba yolculuk” bir köşem var, Mardin ilin de İLETİŞİM GAZETE sinde şair yazarlar hakkında öz geçmişlerini yayınladığım bir köşem bulunmaktadır. Bir çok dergi de şiir ve öykülerim yayınlandı.
1-AHSEN
2- HAYATIMIN İNCİLERİ
3-YAŞATAN AŞK
4-TOKATLI ŞAİRLER ŞİİR ANTOLOJİSİ (hazırlanışında bulundum üç kişi hazırlamıştık.)
SORU- Şiire olan ilginiz ne zaman başladı ve bugüne kadar kaç kitap çıkardınız?
RİFAT KAYA- Şiiri çocukluğumda annemin dizinin dibinde büyürken annemden etkilendim yazmaya çalışıyorum.
SORU - Engelli insanlara ailece destek oluyor moral veriyorsunuz? Bu size ne gibi manevi haz veriyor?
RİFAT KAYA- Ben Engellilerle olmakla, Engellilerden insanlığı öğreniyorum. Engellilerden her konuda moral alır yaşantımı düzenliyorum.
SORU- Yakınlarda çıkaracağınız kitap var mı?
RİFAT KAYA - Hazırlamış olduğum edebi konulu makalelerim var kitap yapmak istiyorum. Yazmış olduğum ve kitap haline gelen tüm şiirlerimi bir kitap haline getirmek istiyorum. Öykülerim var kitap olmayı bekliyor.
SORU- Şair ve yazarları Mardin’de bir gazetede tanıtıyorsunuz bunun sebebi nedir?
RİFAT KAYA - Mardin benim memleketim. Mardinli olmakla da şeref duyuyorum. Köşemde şair ve yazarları tanıtmamın sebebi, Hemşerilerimin geçmişte ki eser bırakmış şair ve yazarları tanımaları ve yeni eserler vermiş olan şair yazarları tanımalarını istiyorum.
SORU- Ailenizden bu çalışmalarınıza nasıl destek alıyorsunuz?
RİFAT KAYA - Çalışmalarımda çoluk çocuğum zevk alıp bana her konuda yar yardımcı oluyorlar.
SORU- Hangi kaynaklardan besleniyorsunuz yazarken?
RİFAT KAYA - Yazarken Şiir de ruhumun derinliğinde gelen sesle yazıyorum. Diğer yazmış olduğum konular da ise sosyolojik ve psikolojik ortamın oluşturduğu olaylardan etkilenip yazıyorum.
SORU- Genç şair ve yazarlara da moral olara destek olan insansınız bu sız ene kazandırıyor?
RİFAT KAYA - Ben ruhen insanların kolektif içinde olduğunda bereketin artacağına inananım.
SORU- Şiir nedir ve şiir yazmak insana neler katar?
RİFAT KAYA - Şiir Gönülün Bağ bahçede çöllerde volkan gibi lavlarını dağıtan kelam olarak hissediyorum. Şiir yazmak Allah vergisidir. Yazana dermandır.
SORU- İyi bir şair olmak isteyen gençlere neler önereceksiniz?
RİFAT KAYA - Sabır metanet öneriyorum. Gönül nasıl haykırıyorsa öylece yazsınlar, şiirin tekniğine takılmasınlar.
Saygılarımla efendim.
Rifat Kaya ve “Hayatımın İncileri” Kitabı
Bir yıl kadar aynı şehirde yaşadığımız halde daha sonra sık sık şiir geceleri ve toplantılarda bir araya geldiğimiz Rifat Kaya ağabeyimiz ile geçtiğimiz aylarda Sivas’ta “Engelli Şairlerin ,Engelsiz Şiir Gecesi”nde bir araya gelmiştik. Kendisi engelli olmamasına rağmen engellilere olan sempatisi ve ilgisi ile tanınan Rifat ağabeyimiz kaşla göz arasında 2012 yılında yayınladığı “Hayatımın İncileri “ kitabını bizlere hediye etti.
Genelde 2 şer kıtalık şiirlerden oluşan “Hayatımın İncileri” kitabına Prof. Nurullah Çetin önsöz yazmış.
Kitabın arasına dalarak çeşitli şiirlerden 1 er kıta paylaşalım.
Sayfa 70 “Gülümse” şiirinin ilk kıtası
Ne olur gülümse, hadi gülümse!
Çileyi acıyı unut, gülümse
Gözün ışıldasın , gönül gülümse!
Sev sebi seveni gülüm, gülümse.
Sayfa 129 “Özürlü Adayı” son kıta
Engelli küflü kof kafa taşıyan
Bugünü yarını kanla kaşıyan
Sakat özürlü dillerde yaşayan
Patavatsız kul özürlü adayı.
Sayfa 149 “Sensizlik Kardeşim” şiiri ilk kıta
Yok, yokluğun içimi deşiyor.
Bugün, yarın öbür günüm geçiyor.
Sensizlik çırpınıp közde dağılıyor.
Canım cananım, yoldaşım, kardaşım.
Sayfa 45 “Dediler” şiiri ilk kıta
Gönüllerin şahı Dar’ı dermanı
Sevgiyle saygının etek harmanı
Adalet tattıran hakim fermanı
Kelam çağlamazsa gülmez dediler.
“Gönül kütür kütür” şiiri sayfa 178 ilk kıta
Fokur fokur fokurduyor içerden.
Şırıl şırıl şırıldıyor gün şerinden
Gündüzü gecesi kıvranıyorken
Gönül kütür kütür akar şerinden .
Kitap buna benzer şiirlerle devam ediyor.
Rifat Abimize yeni kitaplar için başarılar diliyoruz. Gençlere, engellilere desteklerinin ömür boyu devamını da dileriz.