- 741 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TORNET
......tornet...böyle bir sevinç ,böyle bir eğlence ve mutlu çocuk günleri var mıdır ? ,yıllar,çok yıllar önce 1961 yılı , çocuktuk ve oyunlar icad eder oyunlar oynardık,mevsim mevsim oyunlar kurardık,zannetmiyorum,bizim beştepe mahallesinin ilk çocukları olarak ,bizler kadar sokaklarda mutlu oyunlar ve sevinçli günler,aylar ,yıllar geçirmiş olsun diğer çocuklar, evimizin önü bayırdı, yukarıdan aşağıya psiklet olsun,çenber olsun,kayılan bir şey olsun hızla gitmeye müsaitti,biz birinci sokakta otururduk,tornet dediğimiz şey ,inanılmaz bir buluştu bizim için,arkada iki bilye,önde bir bilye , bilyeler üzerinde giden küçük bir araç, bilye dediğimiz dönen çelik tekerlekler ,küçük veya biraz büyük olan bu bilye tekerlerin üzerinde, oturulacak bir tahta olurdu,tabi tekerlerin durduğu aksam ve üzerine oturduğumuz vaziyet gayet muntazam olmalıydı,ön teker tek bilyeden ibaretti ve bir yuvarlak tahta ile bilye tekerin ortasından geçilidir,sağa sola döndürmek için , direksiyon vaziyeti görürdü, mahallenin usta tornetçileri asfalt yola dizilirlerdi,ne yarıştı o günler ve kendimizi neler sanmazdık ki,dünyaca ünlü sürücü ve hız limitlerini zorlayan gözü kara binicileriydik, bazılarımızın tornetleri uyduruk kaydırıktı, çelimsiz tahtalar üzerinde bilyeli tekerleklerin merhametine kalmıştı ,hızla aktığımız sürüşler, bizi çocuk günlerimizde yarınlara hazırlar gibi ,bizi büyüten ,büyütürken sevindiren ,sevinirken moral duyguları güçlü gelişen çocuklardık,tornet yani anlatmaya çalıştığım tornet,çok basit icat edilmiş,son derece ilkeldi belki, düşünün yer yer hızla kayıp giden bu aracın üzerindeydik ve fren ihtiyacımızı ayaklarımızla yapardık, ayaklarımızla idaresini yaptığımız bu araç, üç ya da dört tekerlekli basit oyuncak gibi yürüyen,koşan hızlanan arabalarımız gibiydiler, zamanla kasalı olanlarını yapanlar çıktı ,gerçekten bildiğimiz haznesi olan kasalı ve bir çok işimizi görecek kıvamdaydı,bu şekilde yapılmış tornetler,uzunca bir direksiyon demir çubukla idare edilirdi,şöförü(yani biz çocuk) arkada ayakta torneti idare eder sürerdik,zamanla neden olmasın dı düşüncesiyle, pazara gidip gelmeler başladı ,direksiyonun keşfi ile tornetlerimiz biçim ve değişim yaşamıştı, anne-babalarımızın Pazar yüklerini hem daha güvenli hem hızlıca düzgün gidişli olarak kolayca taşırdık, kısacası o bindiğimiz alametler yani tornetler çocuk günlerimizin en heyecanlı ,fırtınalı ,eğlenceli araçlarıydı,her evde çocuk ve tornet kaçınılmaz gerçeklerimizdi,aynen bindik bir alamete gidiyoruz kıyamete hesabı bizi uçururdu gerçekten tornetlerimiz,zamanla yerini ne aldı hatırlayamıyorum,ne oldu da torneti kimse kullanmaz oldu bilmiyorum ,sahi yerine ne çıktı da eskisi kadar tornet artık ilgi çekmez olmuştu,fakat her ne olursa olsun tornet biz beştepe mahallesi çocuklarını uzun zaman mutlu etti,çok istifade ettik ve eğlendik…keşke elimde bir fotoğraf olsaydı , içinde tornet ve çocuk olan bir fotoğrafı olan beştepeli bir arkadaş bunu bize tanıtsaydı…..
30.04.2015
Mustafa kaya/istanbul
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.