- 693 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
2015 GENEL SEÇİM SONUÇLARI TAHMİNİ
2015 GENEL SEÇİM HAREKET DAYANAKLARI
B.Ş İL Oy Oran
15 39 21.000.143 51,79%
Recep Tayyip Erdoğan
12 4 15.587.720 38,44%
Ekmeleddin Mehmet İhsanoğlu
3 8 3.958.048 9,77%
Selahattin Demirtaş
Kaynak <www.haberturk.com/secim/secim2014/cumhurbaskanligi-secimi>
2011 genel seçiminde AKP toplam oyu 21. 466.000 iken cumhurbaşkanlığı seçiminde oyları 21.000.000 oldu. Yaklaşık 500.000 oy kaybı yaşadı. CHP oyları 11.150.000 MHP 5.575.000 idi.
Cumhurbaşkanlığı seçiminde CHP ve MHP koalisyon oyu 15. 587.720 çıktı.
HDP oyları 4.000.000 çıktı.
HDP. AKP partinin oylarını 500.000 eksiltti. HDP, CHP’nin oylarını 1.000.000 eksiltti.
2015 genel seçim sonunda HDP’ nin barajı aşacağını AKP’den 13 milletvekili CHP’den 26 milletvekili eksilteceği düşünülebilir.
Anketlere göre SP oy oranlarında yükselme var.
20–27 Nisan KamuAR [6] 4.382 36,2 26,7 22,4 6,7 4,3%
Kaynak <tr.wikipedia.org/wiki/2015_T%C3%BCrkiye_genel_se%C3%A7im_anketleri>
2011 genel seçimlerinde SP ve BBP oyları 535.000 ve 315.000 yani yaklaşık 1 milyon oy toplam yüzde 2’lik oy oranına sahipken iki katına yakın bir artış olacak görünüyor. Bu da mevcut partilerden 1.000.000 oy eksilmesi demek olup 26 milletvekili eksilmesi olacaktır. Seçim barajı sebebiyle bu eksilen oyun hangi partiye fazla milletvekili getireceği belli değil. Barajı aşacak 4 partilere bunu dağıtırsak CHP milletvekili kaybını 19’a indirir. AKP 40 milletvekili kaybını 30’a indirir.
SP ve HDP meclis aritmetiğini değiştirecek?
AKP oyları yaklaşık 20.000.000.
CHP oyları 10.000.000
MHP 6.000.000
HDP 5.000.000 olur.
Geçerli oy 41.000.000
Sonuç HDP ve SP meclis milletvekili sayısını değiştirecek güçte gözükmüyor.
2015 genel seçim sonucunu değiştirecek geriye tek seçim vaatleri kalıyor. Partiler genel seçimlere ne kadar hazırlandı?
Eğitim, istihdam ve ticaret, üretim sektörü rahatlığı ve rahatsızlığı, seçim vaatleri genel seçimleri nasıl etkileyecek?
Politik kısır döngü bazen yüksek gerilime ulaştığında deprem, şimşek, yıldırım etkisi gibi afet benzeri kırımlara sebep olur.
Seçim sonuçlarını yoksa politik deprem mi belirleyecek?
Politik depremler Türkiye, Mısır, Pakistan gibi ülkelerde askeri yönetimlerin müdahalesi doğuracaktır.
Türkiye’de Mursi’nin sebep olduğu politik depreme benzer deprem olur mu?
Sosyal devlet anlayışının AB uyum süreci anlaşmalarına göre gelişen uygulama alanı bulan Türkiye’de bu olur mu?
Tunus’ta gerilim politikası Mısır’dakine benzer iktidar değişikliğine ama demokratik değişime sebep oldu.
Tunus’ta seçim vaatleri değil politik gerilimin yol açtığı değişim yaşandı.
‘Geçmişe perde çekmek ve geleceğe odaklanmak’… Bu sözler 88 yaşındaki Tunus lideri Es Sibsi’ye ait.
Laik görüşleriyle ön planda olan Es Sibsi 21 Aralık’taki cumhurbaşkanlığı seçimlerinde oyların yüzde 55’ini alarak rakibi el-Munsıf el-Merzuki’yi büyük bir farkla geride bıraktı. 88 yaşındaki lider Tunus tarihinde halk tarafından seçilen ilk Cumhurbaşkanı olarak kayıtlara geçti.
Es Sibsi “Ülkenin güney ve kuzeyinde bulunan halkıma sesleniyorum. Biz hepimiz Tunus’un çocuklarıyız. Ülkenin güneyinde yaşanan bazı olaylardan dolayı üzgün olduğumu belirtmek isterim. Ancak bu olayların kirli emelleri olan çıkarcı insanlar tarafından organize edildiğini biliyoruz” ifadelerini kullandı.
Merzuki’nin seçimleri açık farkla önde götürdüğü ülkenin güneyinde, polis ve seçim sonuçlarını protesto eden göstericiler arasında çatışmalar yaşandı. Çatışmaların hedefindeyse Es Sibsi’nin partisinin il teşkilatı vardı.
Tunus halkının büyük bir çoğunluğu Es Sibsi’yi hala eski diktatör rejimin bir parçası olarak görüyor. Burgiba yönetiminde İçişleri ve Savunma Bakanı görevini üstlenen lider, Ben Ali dönemindeyse Meclis Başkanı seçilip, Şubat 2011’de geçici hükümete Başbakan olarak atandı.
Tunus’u 23 Ekim 2011’de ilk serbest seçimlere taşıyarak kurucu meclisin oluşmasını sağlayan Es Sibsi ülkesindeki diğer bir kesim tarafındansa kurtarıcı olarak görülüyor.
Es Sibsi, otoriter duruşuna rağmen modern devletin kurucusu olarak gördüğü Burgiba’nın izinden giderek kendisini onun siyasi varisi olarak nitelendiriyor. Siyasi lider 2012’de seküler Nida Tunus (Tunus’un Çağrısı) partisini kurarak iş adamlarını, aydınları, sendikacıları ve sol kanat aktivistlerini bir araya getirmeyi başardı. Geçtiğimiz Ekim ayında da genel seçimleri kazandı. Ancak mutlak çoğunluğa erişememesi sonucu En Nahda ile koalisyon kurmak zorunda kalmıştı.
Tunus’ta geçiş dönemini sonlandıran cumhurbaşkanlığı seçimi oldu.
Türkiye’deki gerilimin sebebini halk hangi partiye itham olarak yükleyecek? 12 Eylül 1980’de halk tüm parti ve siyasi liderleri itham etti.
Türkiye’de siyasi, ekonomik, ticari gerilim yok mu?
Seçim sonuçlarına Tunus’un güneyinde olduğu gibi Türkiye’de başkaldırı olur mu?
İngiltere’de İskoç, İspanya’daki Katalan başkaldırısına benzer başkaldırı olur mu?
HDP barajın altında kalacak olursa AKP hükümeti bu sorunlarla yüzleşecek, yapılanların değil yapılması gerekenlerin önemini kavrayacak.
AKP parti çözüm süreci politikası ne kadar problemi çözdü, politik gerilimi ne ölçüde azalttı?
Ölçme zamanı
Ekonomik istikrar faiz oranları düşürülerek sağlandı. Sadece düşük faiz oranı değil, enerji kullanımı, alımında iş adamlarına kendi enerjisini üretme ve satma hakkı verildi. İş adamı ve esnafın ticari depreminin şiddeti azaltıldı.
Dolar fiyatlarında aşırı yükselme piyasada ne ölçüde gerilime sebep oldu?
Sonuç politik gerilim depreme sebep olmazsa genel seçim sonuçlarında radikal hükümet değiştiren bir seçim sonucu oluşmaz.
2015 Genel Seçiminin özelliği vaat ve projelerin yarıştığı bir seçim olması, tüm muhalefet partilerinin asgari ücret ve maaşlarda artırım yapma sözüne iktidar partisinin ise kaynak yok yapamazlar ve onlar konuşur AKP yapar şeklindedir. Memur, işçi, çiftçi vs maaşlarında iyileştirmeye kaynak yok veremezler. Ekonomi projelerine ise zaten bizim projemizdi, bizden çalmışlar, onlar konuşur AK Parti yapar sloganı ile cevaplamaktır.
CHP ve MHP yönetici kadrolarının halkcı ve kalkınmacı seçim projelerine karışı taban temsilcisi olduğunu iddia eden basın yayın kuruluşları parti liderlerinin seçim projelerini görmezden gelip nefret ve hain edebiyatı ile seçim kampanyalarını şekillendirmektedir.
VAATLER MUHALEFETE SEÇİM KAZANDIRACAK MI? Vaatleri ikinci plana atan, nefret, hainlik söylemlerini öne çıkaran basına rağmen başarılı olabilirler mi?
Abdullah Bedeloğlu
Kaynak <tr.euronews.com/2014/12/31/tunuslular-cumhurbaskanligina-88-lik-es-sibsi-yi-secti/>
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.