- 864 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
456- resim eseri incelemesi- ard. öyk.
Bilgör Güven Akdoğan’ın resminin eser incelemesi.
Eserin adı: " Viable" dır.
Resim dikdörtgen kompozisyonda çalışılmış anlatımsal resimdir.
Resimdeki figürleri gördüğümüzde " hayat ve hayat öyküsü" nü çağrışımla anlıyoruz.
Resmin suda yaşayan tek canlısı " deniz atı" figürünü kompozisyonun sol başına yerleştirdiğini izliyoruz. Hemen onun altında bir sarışın kadın profili yer alıyor. Kadın figürü sanki deniz atından dönüşüyormuş gibi. Her ikisi de sol tarafa bakıyorlar.
Figürler diyagonal yöne konumlanmıştır.
Toplam figür sayısı dörttür.
Sadece birinin gözü kapalıdır. Diğer üçünün gözleri açıktır.
İki kadının sarışın ve esmer olduğunu görüyoruz.
Resmin tamamında egemen form spiral formdur.
Esmer kadının saçı spiral formla düzenlenmiştir. Deniz atının kuyruğu aynı formdur.
Bir diğer önemli form ise "Ok" şeklidir. Kiprikler... sonra deniz atından çıkıp dağılan oklar. Lekeyle çalışılmıştır: " ok" şekli. Oklar buradan çıkıyor uzaya dağılıyor.
Kompozisyondaki " canlılar" resim sanatının önemli kavramı " görmek" eylemini gerçekleştiriyor.
Nasıl mı?
Eserin konusu: Doğa tarihiyle karışmış insan tarihinin " görüş/ görmek" eylemsel kültürünü sergilemektedir.
Kadınların doğurganlığı ise örtük anlatımla ele alınmış diğer konudur.
Resmin tüm dokusu çapraz çizgilerle ( tarama) çizilmiştir. Ressamın çizim kalemi: pilot kalemdir.
Resim analitik mi, kompozisyonel midir? Yöneltiğinde böyle bir soru, verilecek cevap: resim kompozisyonel çalışmadır burada. Çünki; sanatçı anlatımını kurguyla yapmıştır. Yani kurgusal bir hikayeyi anlatmıştır. Bu tip eserlere bu yüzden kompozisyonel çalışma denmektedir.
Resim analitik bir çalışma olmamakla birlikte sentetik/ yaratıcılığa dayalı kişisel/ stilize resimdir.
Eserdeki dokular bu yüzden çoğunlukla görsel dokulardır. Realist dokular ise yok değil vardırlar. Anlatıma destek vermek mahiyetinde vardırlar.
Resmin espası sanki okyanustaymışsınız gibidir. Böylelikle figüre mekân oluşturuyor.
Figürler deniz dibine mütemadiyen inmektedir. Çizgiler strüktürel ve tekstürel olarak birlikte kullanılmıştır. Çapraz çizgi temel çizgidir kullanımda.
Tarza matuf çalışmalar ve kurgular kompozisyonel çalışmalardır genellikle. Sanatçımızın çalışmasında tutum itibariyle tavır aynıdır.
Gerçek ve visual dokular yerine göre değiştirerek kullanılmıştır. Her figürün iç formunda oluşturulmuş " boşluk/ espas" ışığı temsil ettiği gibi ayrıca renk değerini de işaret etmektedir. Üstelik bunu fütürist boşluklara benzeterek yapmıştır. Başarıyla.
Koyu ve açıklar değer olarak denge kurmada başarı elde etmiştir. Koyu, açık değerler figürleri imlerken ekonomik davranmıştır ve güzel olmuştur.
Yapıt hayatın varoluş hikayesini ele almıştır.
Bu yapıtta hayatı tanımlayan unsurlar hayatı canlıların yaşaması olarak tanımlamıştır.
Resimde kullanılan semboller hayatın suda başladığı ve geliştiği üzerinedir.
Resim sanatı bilindiği üzre edebiyat sanatı gibi kelime- imge kullanmaz. Figür- imge kullanır. Figür imgelerin güzel gözükmesi sembollerin kompozisyon içinde diyagonal şema ile yerleştirilmesidir.
Genel hareket aksı eğiktir. Seyirciye başını uzatmasını oradan bir bakış atmasını sanki davet ediyor.
Kompozisyon " esmer kadın"la sona eriyor. Esmer kadın gözünü kapayarak anlatımın sonunu getiriyor.
Hayatın öyküsünü biyolojik hayatla anlatmış yapıt.
Kollektif hayatın suda başladığını söyleyen resim kullandığı sembollerle bunu başarmıştır.
Duygulu çalışmadır yapıt. Hayat sevinci ve sevgiyi kapsamaktadır yapıt.
"Biyoloji gerçeğine tutunarak yürüdüğümüz yolun ismi hayattır," diye bir izahın eseri olmayı hak ediyor çalışma.
Bilgör Güven Akdoğan’ı tebrik ediyoruz... bu içli eseri için.
Yalçıner Yılmaz
hat güzel sanatlar lisesi- çanakkale
29-04-2015
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.