- 542 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Bir Numara
Bir Numara
İnsanlık tarihi boyunca aranan “Bir numara” bulunabilmiş midir? “Bir numara” kaç tanedir? İnsanlar neden “Bir numara” arayışında? Bu sorulara cevap arayalım!
İnsanlık tarihinde her dönemde “Bir numara” aranmış! Bu arayış talebine çoğunlukla “Yanlış numara” arzıyla cevap verilmiş! “La ilahe illallah” (İlah değil Allah var!) derken; “Boşuna ‘Bir Numara’ aramayın; Allah, bunların dışında, tek ve her şeyin gayri!” deniyor aslında! Yani “Bir numara” arayan, pek çok “Bir numara” adayıyla karşılaşacaktır! Bu da savaşlara ve ayrışmaya neden olacaktır! İlk dönemlerde bu “Bir numara” talebini karşılamak için “İnsan ilahlar” türemiş, türetilmiş! Sonraları bu kanıksanınca da “Yarı insan yarı ilah” formatı arza sunulmuş! Bu dahi kanıksanınca ilahlar göğe postalanmış ve yerde aracılar, ilk dönemlerde putlar ile sonraları direk aracılar ile “Bir numara” talebi karşılanmaya çalışılmış! İnsanlık gelişince de “La ilahe illallah” (İlah değil Allah var) hakikati açığa çıkmış! Yani “Bir numara” arayan, birden çok numara, ilahlar ile karşılaşacaktır!
O halde bu arayış arzının cevabı “İlim kendin bilmek” -Yunus- hakikatinde saklıdır! Yani “Bir numara”, insanın kendisidir! Başkasında arayan ise kendini inkar etmek zorunda kalacaktır! Zaten bazı öğretiler, insana kendi benliğini inkar ettirmeyi bu nedenle ortaya koyar! Bir numaraya ulaşmak talebiyle insanın kendini inkar etmesi zaten “Bir numara” bulununca mümkün olabilir! Başta kendini inkar eden, asla kendinde saklı olanı “Bir numara” bulamaz! Yani insan kendinin “Bir numara” olduğunu bildiğinde kendini bilir, bu nedenle “Enel Hak” (Ben Hak) diyenler çıkar! Bu noktada zaten iki durum vardır!
1. Kişi, kendinin “Bir numara” olduğuna inandığında, anladığında, bildiğinde; “La ilahe illallah” der, “Enel Hak”- Mansur- da diyebilir! Buradaki incelik şu; “La ilahe illallah” dediğinde, kendi benliği dahil “İlah” kapsamında hiçbir varlık kalmaz ve sadece “Allah” kalır, buna da “Ben” veya “Enel Hak” demesinde bu bilinçle sorun olmaz! Çünkü “Bir ben var benden içeri!” yani tek ben var, başka ikinci bir ben kalmıyor! Bu da “Bir numara” arayışının son bulup kişinin kendini bulmasıdır! Yani Allah’ı bulmasıdır! Kendini (Hak) bulamayan, zaten Allah’ı da bulamaz ve “Bir numara” arayışı “Yanlış numaralar” üzerinden devam eder! “Enel Hak” (Ben Hak) bilincinde, kendisi kalmaz “Hak” vardır! Özneye dikkat! “Ben hak” değil de “Hak ben” deseydi şirk olacak idi! “Ben hak” ifadesinde kendini hak tanımladığında zaten “Ben” kalmaz, “Hak” yüklenir cümleyi! “Hak ben” demiş olsa “Hak” kalmaz “Ben” yüklenir ifadeyi!
2. Kişi, kendinin “Bir numara” olduğuna inandığında, anladığında, bildiğinde; “Ben ilahım!” der! Bu dahi belli bir bilinç aşamasının kat edildiğini gösterir! Bu durumdaki bir “Ben” de “Bir numara” arayışını bitirmiştir! Bir numaraya kendisi oturmuştur! Buradaki incelik de şudur; insanlar arasındaki “Bir numara” talebine karşılık olmuştur, kendini bilmeyenler, yani “Bir numara” arayanların talebine arz olacaktır! Evrensel işleyişte, sistemde boşluk yoktur! Bu nedenle Firavun ve ilahlar, bu talebi günümüzde başka perdeler ardında karşılamaya devam eder! Firavun ve ilah pozisyonlarına talip olmak kolay olmadığı için bilinçsiz insanlar bunu kendilerine uzak görecek ve “Bir numara” arayışında kendine bakmayacak, hariçte “İlah ve firavun” olarak kendilerine arz edilenlerle yetinecekler! Zaten bu arzı sunanlar insanların “Bir numara” arayışını kendilerinde aramasına mani olacak öğretileri de paralelde işlerler! Kutsal öğretilerin anlaşılmasında insanın kendi benliğini (Asıl bir numara) bulmasını sağlayacak verileri, “Bir numara” talebini “Yanlış numara” arzıyla bloke ederler!
İnsanın doğasında olan “Bir numara” arayışında kendi benliğini bulamayan insanlar, “Bir numara” arzları karşısında çaresiz kalacaktır! İnsan toplulukları koyun gibi güdülmeye razı olacak veya başka bir yol olmadığını sanacaktır! Onlara sunulan “Bir numara” her toplumda değişiklik gösterecek ve toplumun genel kabullerine göre oluşan “Bir numara” üzerinden insan toplulukları koyunlaşacaktır!
Son tahlilde; “Bir numara” arayışına cevap kişinin kendisidir “Ben” bilinir ise O (Allah) da bilinir! “Bir numara” da kişinin kendisi olur! Allah ise tüm tanım ve yakıştırmaların gayridir! O halde “Bir numara” olarak sunulanların, “Yanlış numara” olması kesindir! Arama sürecinde olanların aldanması da doğaldır elbet! Bu arama süreci üç aşamalı olarak “Hamdım, piştim, yandım” –Mevlana- şeklinde ifade edilir! İnsan kendini bilmeden hiçbir şeyi bilemez! Bilinç olmadan varlığın doğru algılanması da mümkün olmaz! Tüm evreni insan kendi bilincinde algılar ve kendi bilincinde oluşturur! “Sen bir düşünceden ibaretsin!” –Mevlana- O halde “Bir numara” sensin. Algılanamayan yok hükmündedir! Ya kendini “Bir numara” görür ve evreni bu şekilde algılarsın, “Hak” doğruyu bulursun. Ya da sayısız “Bir numara” peşinde helak olursun! Tercih insanın “Ben” tercihinde!
Selametle,
Ahmet Bektaş