- 783 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
Kavakmeydan Mahallesi Târihi
Kavakmeydan denilince akla ilk olarak, futbol gelir... Hastahâneleri gelir; Nümûne ve Sigorta(SSK Hastahânesi)...
Dolmuşa binip gideceksen; Bloklar- Sigorta Taksileri, şimdi ise minibüsleri gelir. Bloklar deyimi, Spor salonu karşısında sıralı Kırklar Apart., Otuzlar Apart. ve Stad Apartmanı gelir. İlk yapılan apartman ise, Otuzlardır; Stad ve Kırklar Apartmanı daha sonra yapıldığını, mahallenin eski fotoğraflarından görüyor- biliyoruz.
Mahalleye çok değer katan okullardan biri de Sanat Okulu’dur; İsmet İnönü bu okulu ziyâret ettiğine dayanılarak mahalle adı 1974 Yılında, şimdiki adı Fâtih olan Ayasofya Mahallesi’nin adını Atatürk; Kavakmeydan’ınkini de İnönü olarak değiştirdiler!...
İlginçtir, Atatürk adını kabul etmeyen Ayasofya mahalleliler, bu adı çok kısa bir vakit sonra Fâtih olarak değiştirmeyi başarmışlardır. Bu yazdıklarım, Belediyenin hizmet kitabında, Sefer Özgür döneminde gerçekleşmiştir(!).
Açıklama: Atatürk, Trabzon Lisesini; İsmet İnönü, Trabzon Sanat Okulu’nu ziyâret etmiştir (târihî ziyâret belgeleri, ilgili okul salonlarında görülebilir).
Mahalleye verilen İnönü adının, başka bir anlamı yoktur. Sâdece, ziyâret ve karârı alan belediye meclisinin aynı siyâsî görüşü yönünde oluşudur. Kavakmeydan Mahallemizde, “in” yâni mağara yoktur. Aslında, İnönü kelimesi, bir yer adıdır. “İnönü Savaşları” denildiğinde yer adı ile savaşılan yer anlatılmak isteniyor…
Kavakmeydan adının geri getirilmesi için imza topladık ancak, muhtarımızın bir çekincesi(kulağına fısıldanan söz ile) ile işi tek başıma bana devretmesi sonucunda, Trabzon Belediyesi’ne teslim ederek, kayıt numarası aldım. Mahalle muhtarı imzâlı dosyam(127 imzâlı) siyâsî risk sebebi ile sümen altı edilmiş ve cevap dâhi verilmekten çekinilmiştir.
Kavakmeydan’ın yine Trabzon’da bir ilk olan Ticâret Lisesi’nin(uzunsokak(ticaret mektep sokak) ve tekke(Gâzipaşa) mahallelerinden sonra ve müstakil olarak), 19 Mayıs Spor Salonu’nun, Havalı Silahlar Atış Poligonu’nun(taşındı) içinde olan mahalle olması, mahalleyi ve mahalleliyi değerli kılıyor.
İlk TAN-SA Mağazası’nın kurulduğu(bugün aynı yerde(2015)), ilk semt pazarının kurulduğu mahalle yine Kavakmeydan Mahallesi’dir. Pazaryeri, stadın duvar diplerine kurulurdu. Pazar yerinin bir ucu şimdiki TS Satış mağazasına kadar taşardı.
Bir de Ehliyet meselesini çözmek isteyen mutlakâ, Kavakmeydan Stad yanı, Atış Poligonu önünden başlayan ehliyet direksiyon imtihanları burada yapılırdı. Ben de buradan başlayıp- şehrin batısından Ayasofya sahilinden yukarı dönerek dolaşıp aynı yerde biten imtihanla profesyonel ehliyetimi aldım(1982).
Trabzon şehir içinde son kavaklık yine Kavakmeydan Mahallesi’nde Reisoğlu Çiftliği’nde burada kurulmuştur; çiftliğin marabasının adı(>1963<): Hüseyin Koç’tur(15 KASIM 2010 Pazartesi günü Rahmetli oldu), oğlunun adı: Mustafa Koç(emekli, târih öğretmeni. 2014’de sağ).
Kavakmeydan Mahallesi’ni bir sayfada yazıp bitirmek mümkün olamaz…Fabrikasında Atatürk’e İpek Trablus Kuşağın dokunduğu Mahallemi nasıl kısa yazabilirim?...
Trabzonluluk ne ise, Trabzonsporluluk ne ise, Kavakmeydanlılık da odur… elim, kolum, başım, ayağım,… velhâsıl: Canım.
Sağlıkla kalın…Vatan Sevgisi ile kalın… Kavakmeydan’ın, Şehidlik olduğunu sakın unutmayın.
Kadiryeter Kadir Yeter. 01 MART 2015 Pazar.
Kavakmeydan Mahallesi’nde 11.12.1973’den beri(Belediye Eski Başkanlarından Sefer Özgür’ün Mazbatasını aldığı gün olan,11.12.1973’le aynı günde). TRABZON.
YORUMLAR
Tarihine ve geçmişine sahip çıkmayanların geleceği de sahipsızdir bence
Karadeniz insanının doğallığı ve milliyetçiliği tartışılmaz bir gerçektir. Ama bunu bölgesel olarak değil yurt çapında olması tercihimdir
Eğer yurdu bir gemiye benzetirsek her köşesini aynı özenle temiz tutmak onarmak itinasını göstermeliyiz
Engin yüreğinize ve değerli kaleminize en içten saygılarımı sunarım hoşça kalın
kadiryeter
Hoş Geldiniz; "Minos" Güler elmalı...
Çok teşekkür ederim... Sağolun- vârolun...
kadiryeter Kadir Yeter.
26.3.2015 Perşembe.
Kavakmeydan Mahallesi- TRABZON.
Kadir Beyi bu yazısından dolayı kutluyorum Onun gibi memleketine duyarlı ve sahip çıkanların desteklenmesi gerekir selam sevgiyle...
kadiryeter
Sağolasın, Kardeşim benim...
Önce Senin değerin biline... benimkisi, çalı- çırpı...
Hürmetle Selâm ederim... işlerin rast gele.
Kadir Yeter. 02.3.2015 Pazartesi.
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=139608
yahya demeli
Şehir tarihi konusunda biraz zayıf olduğumuz kesin.
Bu nedenle,
bu tür yazıları çokça dillendirmekte fayda var diye düşünüyorum.
Bu gün,
belki çokça ilgi çekmez ama,
inanın yıllar sonra çok değer kazanacak, gelecek nesillerin çokça işine yarayacaktır.
Bazen düşünüyorum,
''Bu Karadeniz'i çok mu yazıyoruz acaba?'' diye geçiriyorum içimden.
Değil aslında.
Herkes,
eli kalem tutan tüm yazanlar,
çevresini, yaşadığı yeri, yaşama biçimini, gördüğü, şahit olduğu her şeyi kaydetse,
yıllar sonra tarihini merak eden torunlarına ne kadar güzel bir hediye bırakmış olur.
İşte bu nedenle,
bu sayfada yazılanları çok değerli, çok anlamlı buluyorum.
Hele de,
anlatılan bölgeyi az buçuk tanıyor olmak,
işe başka bir lezzet katıyor.
Kaleminize, gönlünüze sağlık diyorum efendim.
kadiryeter
Bir çeşit, Evliya Çelebi'lik yapmaya çalışsam da şehri yönetenlerin ilgisini eserlerimin üzerine çekemiyorum...
Trabzon Çeşmeleri ve içme suları(24 ayrı konu) ile 5 Yılda, 5000 Saatten çok emek verip hazırladığım kitap örneği(Trabzon'da bir ilk), 14 OCAK 2015'Den beri Ortahisar Belediyesi'nin incelemesinde. Şimdilik yine ümitsizim?!.
Bu işleri yapmak büyük bir zevk ancak, kendini anlatabilmek çok zor. Üstelik, işin içinde maddî beklentim yok.
Bugün, az önce eklediğim şubat yorumları-2 yukarıda okuduklarınızın devâmı gibi...
İlginize teşekkür ederim. Sağolun.
"Bir tutam hayat"a Gönülden Selâm yolladım.
kadiryeter Kadir Yeter. 02.3.2015 Pazartesi. Kavakmeydan Mah.
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=139608
Bir tutam hayat'a