- 383 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ARTUR MİLLER
Amerikalı oyun yazarı Artur Miller, 1915 yılında New York’ta dünyaya geldi. Siyasal ve sosyal eğilimli bir edebiyatın savunucusuydu. Yapıtlarında çağdaş Amerikan toplumunu insafsızca yargılar. 1945’te yayınladığı Merkez Noktası adlı romanında ırkçılığı ve Yahudi düşmanlığını açıkça kınadı. Bencilliği yerdiği Bütün Oğullarım adlı oyunu geniş yankılar uyandırdı. Bunu en ünlü piyesi olan Satıcının Ölümü izledi. Miller, 1953’ te yayınladığı Cadı Kazanı ile kendine özgü polemiğini genişletti, bu oyunda. XVIII. yüzyılda geçen bir büyücülük davasını anlatırken Mc Carty’ciliğin aşırılıklarını da ortaya koydu. New York’taki İtalyan göçmenlerini konu alan Köprüden Görünüş’ten sonra Miller’in çalışmaları bir takım güçlüklerleb karşılaştı; bu güçlükler özellikle, yıldız Marilyn Monroe ile yaptığı mutsuz evlilikten söz eden Düşüşten Sonra’da belirgindir. Vicy Olayı, adlı oyununun konusu Amerikan toplumu değil de, İkinci Dünya Savaşında Yahudilere yapılan zulümler meydana getirir.
Elia Kazan’ın sahnelediği ’Satıcının Ölümü’ adlı oyunuyla 1949’da Pulitzer ödülünü aldı. ’Bütün Oğullarım’la ününe ün katan sanatçı bu konuda şöyle diyordu: ’Trajedi ancak insanın iç dünyası varsa var olabilir. Benim amacım, toplumu yıkmak değil. Onu ahlak yoluyla yeniden kurmaktır. Burada kurulu düzen ile özgürlük arasındaki bir savaşım söz konusudur. Ben iki şey arasında bir debge kurmaya çalıştım. İnsanın düşünen ve duyan bir varlık olduğunu hesaba katarak...’
10 Şubat 2005 yılında, 89 yaşında ölen büyük usta, sanatseverlerin kalbinde yaşamaya devam ediyor.