- 1142 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
57. ALAY (DÖNMEYİ DÜŞÜNMEDİLER )
57. Alay Çanakkale Savaşının başlangıcı kabul edilen Anzak Çıkartmasını durdurmak amacı ile 25 Nisan 1915 harekete geçen Osmanlı alayıdır.
Tekirdağda 1 şUBAT 1915 tarihinde kurulan 57.Alay Komutanı Hüseyin Avni Bey dir. 19. Fırkaya bağlı üç alaydan biridir. 22 şubat 1915 tarihinde 19.Fırka Komutanı Yarbay Mustafa Kemal tarafından törenle 57.Alay sancağı verilen 57. Alay 23 Subat 1915 de Çanakkaleye doğru yola çıkarak 25 şubat 1915 tarihinde eski adı Maydos olan Ecabat’a vardı.
26 Mart 1915 de Bigalı Köyüne intikal edip devamlı eğitimler ile tatbikatlar yaptı.Yarbay Mustafa Kemal’in 25 Nisan 1915 sabahı düşman çıkarmasını haber alınca, savaşların kahraman birliği 57’nci Alay’ı Conkbayırı’na göndererek, "Size savaşmayı değil, ölmeyi emrediyorum" sözü tarihe geçmiş, Cont Bayırını intikal ederek 3000 subay ve asker ile Mustafa Kemal’in yönetiminde kendinden 4-6 kat büyük düsman gücüne taarruza geçen 57. ALAY daha sonra gücünü üçte ikisini kaybetmiştir.
Vatan uğrunda canlarını veren tüm şehitlerimizi andığımız bu anlamlı günlerde Çanakkale’de alay komutanından son erine kadar şehit olan 57 nci alayı hatırlamamak mümkün değildir. halen bu şehitler alayının sancağı Avustralya’da Melbourn müzesi’nde bir vitrinde sergilenmekte, altındaki levhada şu yazı yer almaktadır:
"bu alay sancağı, Gelibolu savaş alanından getirilmiştir. ama esir edilmemiştir. çünkü, Türk ordusu’nun milli geleneklerine göre bir alayın sancağı, alayın son eri ölmeden teslim edilemez. bu sancak, sonuncu muhafızının da altında ölü olarak yattığı bir ağacın dalma asılı olarak bulunmuştur. kahramanlık timsali olarak karşınızda duran bu Türk alayı sancağını selamlamadan geçmeyin."
sonrasında 57.Alay takviye edilmiş ve 13 Ağustos 1915 ta Galiçya cephesine gönderilmiş yapılan savasta büyük bir kısmı erimiştir..Rusyada bolşevik devrimi çıkması üzerine sina ve filistin cephesine yollanmış ,ingilizler tarafında çembere alınarak 2 gün içinde makineli tüfeklerle mevcudu 260 kişiye düşürülmüş kalan mevcutta esir edilmiştir.
Her yıl temsili olarak Tekirdağ’dan 13 mart günü yürüyüşe geçen 57 kişi tarafından çanakkale yürüyüş tertip edilerek 18 mart günü ecabata gidilerek bu kahramanlar anılmaktadır. Bu 57 kişiden biri olup atalarımız yürüdüğü yoldan savaş mevzilere varıp onları anmaktan gurur ve onur duymaktayım.
YORUMLAR
Bizde;" Askerlik yapmayana adam demezler!"
Yazınız; Bedelli Askerliği tercih edip, banka kredisi parası ile ödemeyi düşünenlere ders olmadı ise, diyeceğim bitmiştir!.
kadiryeter Kadir Yeter.
Kavakmeydan Şehidliği'nden- TRABZON. Şubat,2015
tp://edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=138793
sonur2005