- 609 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KAİZEN-Japon Harikası
Dr.Remzi HOROZ
İşyeri hekimi
30.01.2015
KAİZEN-Japon Harikası
Başarılı olmak ve muasır medeniyetler seviyesine ulaşmak için iyi fikirler üretmemiz, bu fikirleri eyleme geçirmemiz ve sürekli iyileştirme yapmamızla mümkündür.
Dünyada sıra dışı harika fikirlere sahip milyonlarca insan vardır. Ama fikirleri hiçbir işe yaramıyor. Fikirler, ancak bir eyleme geçirildikleri zaman bir anlam taşır.
“ İki gün birbirine eşit olan zarardadır.”
Hz. Muhammed (SAV) Hadislerinde ne güzel buyurmuşlardır. Dünya işlerinde (ticarette) olduğu gibi din işlerinde de ilerlemeyi, sürekli iyileştirmeyi ifade etmektedir. Ortadoğu’daki Araplar dahil tüm Müslümanlar bu hadisi şerifi bilir. Fakat hadisi şerifi anlayıp eyleme geçilmediği için Ortadoğu’nun durumu ortadadır. Başarısızlıklar, kavgalar, karışıklıklar, fakirlik, yoksulluk, kaos had safhadadır. Hâlbuki Japonlar yüzyıllar önce dile getirilen bu hadisi şerifi örnek almışlar ve KAİZEN Prensiplerini hayata geçirmişler.
Bu gün dünyada Japonya’nın gelişmişliğini hepimiz artık kabul ediyoruz. Japonların yaşadıkları büyük savaşlar ve nükleer faaliyetler (Hiroşima, Nagazaki) sonunda ayakta tutan ve hızlı büyümesini sağlayan KAİZEN FELSEFESİ olmuştur.
TÜRK –JAPON KÜREK YARIŞI
Türk ve Japon şirketleri arasında bir kürek yarışı düzenlenmesine karar verildi. Japonların takımında 8 kişi kürek çekiyor, 1 kişi dümencilik yapıyordu.
Türk Takımında ise 2 kişi kürek çekiyor, 3 kişi şeflik 3 kişi müdürlük yapıyor 1 kişi de dümeni kullanıyordu. Her iki takımda, performanslarının en üst düzeyine varabilmek için uzun ve zorlu bir hazırlık döneminden geçti. Büyük gün geldi ve iki takımda, kendini hazır hissediyordu. Japonlar yarışı bir kilometre farkla kazandılar...
Yarış sonrası Türk takımı çok sarsılmıştı. Türk Şirket yönetimi yarışın açık farkla kaybedilmesinin nedeninin bulunmasına karar verdi. Yapılan araştırmalar, analizler ve uzun çalışmalar sonucu düzenlenen raporlara göre hata bulundu ve çözüm önerisi getirildi. Çözüm olarak yönetimdeki düzeni güçlendirmek için 1 genel müdür atandı ve sandaldaki ağırlığı dengelemek için kürekçi sayısı da 1 e indirildi. Japonlara yeni bir yarış teklif etme kararı alındı. 9 kişilik Türk takımı Japonlarla bir yarış yapmak üzere yeniden yapılandı.
Japonların takımında 8 kişi kürek çekiyor, 1 kişi dümencilik yapıyordu.
Türk Takımında ise yeni yapılanma şekli şöyleydi,
1 Genel müdür
3 Bölgesel müdür
3 Dümen şefi
1 Dümenci
1 Kürekçi
İkinci yarışı Japonlar iki kilometre arayla kazandılar. Tepesi atan Türk şirketi yönetim kurulu hemen harekete geçti. Yarışın kaybedilmesinden sorumlu tutulan kürekçi kovuldu, müdürlere ve diğer personele sorunun çözümüne olan katkılarından dolayı ikramiye verildi.
KAİZEN Nedir?
Kaizen, Japonca “Kai”(değişim) ve “Zen”(iyi olmak) kelimelerinden türetilmiştir. Sürekli iyileştirme anlamına gelmektedir. Bu iyileştirme daha çok iş hayatında, aile hayatında ve sosyal yaşamda kullanılabildiği gibi felsefi düşünce ve davranış olarak da kullanılabilmektedir. Kaizen, insan odaklıdır, insanı sorun yaratan değil, sorunu çözen olarak tanımlanmıştır. Her günü bir öncekinden daha verimli ve bir adım daha fazlasını yapmaktır, sürekli ilerlemektir.
Kaizenin temel amacı az maliyetle, daha kaliteli ve daha hızlı iş yapmak, sorunların varlığını kabul etmektir.
KAİZEN FELSEFESİNİN 7 TEMEL PRENSİBİ
1. Sorunu kabul edin.
2. Çok para gerektirmeyen projeleri seçin.
3. Önce "bizim" problemlerimize bakın "Onlarınkine" değil,
4. Tek ölçü ekonomik çıkar olmamalıdır.
5. Önceliği saptayın. Projeyi kalite, maliyet, dağıtım vs. ilkelerine dayalı olarak yürütün.
6. Planla, yap, kontrol et, harekete geç (PDCA) çevrimin izleyin
7. Doğru çözüm araçlarını kullanın.
KAİZEN EMİRLERİ
- Takım güne beraber başlar ve bitirir.
- Vaktinde olmak önemlidir.
- İletişim araçları etkisiz hale getirilmelidir.
- Takım kendisine ayrılan özel odasında faaliyet gösterir.
- Müdahale edilmemelidir.
- Kaizen hedeflerinden sapılmamalıdır.
- Kişi suçlaması yapılamaz.
- Takımın dışında kimsenin oy hakkı bulunamaz.
- Sessiz biçimde de olsa protesto yasaktır.
- Odada söylenen odada kalır.
- Rütbenin önceliği yoktur.
- Yapamayacağım kelimesi takım lügatinde yoktur.
HAFTANIN SÖZÜ
Eğer yürüdüğün yolda engeller yoksa, o yol seni bir yere götürmez.
George Bernard Shaw
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.