- 1175 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Oglan ve Kiz kardes G.K.
Bir zamanlar koyun birin de bir adam ve bir kadin yasiyormus.
Iki cocuklari ile birlikte gunlerini uyum ve nese icinde geciriyorlarmis.
Oglanin adi: Ivanco
Kizin adi : Mariyka
Cocuklar sessiz,sakin ve anlayisli imisler,anneleri agir bir hastaliga yakalaniyor ve oluyor.
Adam bir baska kadinla evlenmeye karar vermis.
Getirmis eve lanet,kotu ve sari gozlu bir kadin.
Atesin etrafinda sessiz ve sakin oturan iki cocuga bakmis ve parlamis nefretle;
Gece kadin esine sormus:
- Yarin nasil bir gun?
- GEORGIEF gunu.
- Bir buzagi satin al.
- Param yok, cevap vermis adam.
- O zaman o iki cocugu sat, onlar olmadan da olabiliriz.
Bu arada oglan duymus uvey annenin sozlerini.
- Ne diyorsun? korkmus esi.
- Soyledim, ne soyleyeceksem,cevap vermis sari gozlu kadin.
- Onlari satmazsan,ben yarin gece eve gelmeyecegim.
- Hadi simdi al bir sabun,tarak,kova ve susak, gotur onlari koyun agilinda yikansinlar ve uyusunlar,yarin pazarda temiz olmalari gerekiyor.
Adam uzulmus,yaslar dokulmus gozlerinden ama yok ne yapsin. Korkuyormus kotu esinden ve onun soyledigi her seyi yapmis.
Gece yarisi iki yetim guzelce yikanmislar,yatmislar samanlarin uzerine koyunlarla beraber,ama gozlerikapanmiyormus. Bir ara Ivanco ablasinin omuzunu durtmus ve demis:
- Abla,hadi kacalim!
- Nicin, ablacigim?
- Cunku,yarin babamiz bizi pazara satmaya goturecek.
- Sen nereden biliyorsun?
- Duydum onlari, uvey annemle tartisirken,onun icin kilitlediler bizi koyunlarin yanina.
- O -le - le, Ivanco, ne yapacagiz?
- Bir tunel acalim ve oradan kacalim.
Iki cocuk,tuneli acmislar, almislar,taragi, kovayi ve susagi, sessizce bayira dogru tirmanmislar. Kosmuslar,kosmuslar sabah aydinligina kadar gecmisler dagin arkasina. Sabah uvey anneleri gitmis koyunlarin yanina iki cocuk ne yapiyor diye bakmaya, uzatmis basini kapi araligindan ama birini bile gorememis.
Kadin esine seslenmis:
- Senin cocuklarin kacmislar!
- Bir an once, kos onlari yakala!
Adam kapmis sapkasini ve kosmus bayira dogru. Kosmus,kosmus cocuklarin izlerinden,onlara yaklasmak uzereyken Ivanco demis:
- Abla, babamiz pesimizden geliyor!
- At kovayi!
Kiz atmis kovayi ve bayir binlerce kovalarla parlamis. Babalari girmis kovalarin arasina duse kalka, en sonunda cikmis kovali bayirdan, bu arada cocuklar uzaklasmislar. Hizlanmis yine butun gucuyle. Ikinci kez yaklasmis cocuklara.
- Abla, at susagi! bagirmis oglan kandesi.
Kiz atmis susagi ve yine bayirda susaklar olusmus. Babalari yine girmis susaklarin arasina, duse kalka yine cocuklara yaklasmis.
- At simdi taragi! demis Ivanco.
Mariyka atmis taragi ve aninda bayirda yukariya dogru dikenli taraklar buyumus.
Kotu babalari atlamis dikenlerin uzerine ve dikenler ayaklarina batmislar. Dusmus yere yorgunluktan ve daha fazla yuruyemiyormus. Iki cocuk cok uzaklara kacmislar, onlari hic kimsenin bulamayacagi bir yere. Mariyka sikmis Ivanco`nun elini.
Etrafa bakinarak yuruyorlarmis, yuruyorlarmis ve en sonunda bir pinara varmislar. Mariyka onun kurtlu oldugunu anlamis, etrafindaki kurt izlerinden. Ivanco egilmis pinara ve demis:
- Abla, bu pinardan su iceyim cok susadim.
- Hayir, icme ablacigin, cevap vermis Mariyka.
- Kim bu pinardan su icerse kurt oluyormus.
Ivanco korkmus ve kurt pinarindan su icmekten vazgecmis. Daha uzaklara yurumusler, varmislar ikinci pinara, o da ayilarinmis, onun da etrafinda sadece ayi izleri varmis.
- Icecegim abla!, yalvarmis Ivanco.
- Icme, ablacigin, ayi olacaksin.
Gitmisler biraz daha ileriye dogru. Ucuncu pinara varmislar. Pinarin arkasinda soyut agaclari varmis.
- Icecegim, ablacigim,cunku oluyorum susuzluktan! aglamis Ivanco.
- Ic, canim, razi olmus Mariyka.
- Ama ilk once beni pinarin arkasindaki sogut agicina bindir.
Ivanco kaldirmis ablasini, bindirmis sogut agacina ve egilmis su icmeye. Ilk yudumu yuttugu an karaca gayik`e donusmus. Cabucak bayira kacmis, ablasini sogut agacinda birakmis. Mariyka geceyi dallarin arasina siginarak gecirmis.
Istemezmisin, ertesi gun erkenden Nefer oglu gelmis atini sulamaya. Atin sirtindan atlamis yere ve yularindan cekmis ati pinara dogru, at su icmek istemiyormus, kendini geri cekiyormus. Nefer oglu pinara bakmis, pinarda insan golgesi. Dikmis gozlerini yukariya dogru ve ne gorsun, sogut dallarinin arasinda guzel bir kiz duruyormus.
- In, asagi9ya,kiz, seslenmis Nefer oglu.
- Korkutuyorsun atimi, o da su icmek istemiyor.
- Kim beni sogut agacina kaldirdiysa, o beni indirecek, cevap vermis kiz.
Kiz inmeyince, Nefer oglu uc oduncu cagirmis ve sogut agacini kesmelerini soylemis. Oduncular baltalarini alip kesmeye baslamislar, aksama kadar kesmisler, ama biraz daha kalmis sogut agacin dusmesine, oduncular yorulmuslar ve biri demis:
- Hadi,gidelim,karardi!
- Yarin sogut agacini keseriz.
Gitmisler.
Gece yarisi karaca geyik olan Ivanco gelmis ablasini indirmeye ve ne gozsun, on darbeden sonra sogut agacin dusecegini,egilmis ve baslamis yontulmus agaci diliyle yapistirmaya. Sabaha kadar yapistirmis tum sogut agacini. Ertesi gun oduncular gelmis, sogut agicini kesmeye baslamislar gece yarisina kadar ve yine kesemeden gitmisler. Ucuncu gun geldiklerinde oduncular, sogut agacini yine butun bulmuslar.
Dorduncuye, besinciye, hep aynisi oluyormus.
Nefer oglu bir turlu anlayamiyormus nasil bir is oldugunu. Bir haberci gondermis halka duyursun diye, kizi sogut agacindan indirene buyuk ikramiye verecekmis. Hic kimse yanasmiyormus. En sonunda Nefer oglunun evinden bir nine gelmis ve demis:
- Genc yigit, ben gonulluyum kizi indirmeye.
- Verecekmisin odul?
- Verecegim, odulunu, cevap vermis Nefer oglu.
Yasli kadin bir el arabasina horozu ve keciyi kosmus. Arabaya bakiri, kalburu dolu unla sehpayi koymus. Surmus horozu ve kediyi sogut agacina dogru. Sogut agacina vardiginda hazirlik yapmis.
- Nine, ne yapacaksin? sormus kiz.
- Somun yoguracagim, ninenin.
- Nefer oglu icin, somun.
- Ogle degil,nine, gulmus kiz.
- Sen sehpayi ve bakiri ters koyuyorsun!
- Ya, nasil evlat! sormus yasli kadin. Inde bana goster!
- Ben bilmiyorum nasil oldugunu. In hadi!
Kiz inmis sogut agacindan, yakmis atesi, koymus sehpayi olmasi gerektigi gibi, elemis unu, isitmis suyu, yogurmus somunu, vermis atese pissin diye.
- Hadi simdi, demis nineye.
- Kaldir beni yine sogut agacina bineyim.
- Bekle,somundan sende atistirasin evlat, demis nine. Yat atesin etrafina biraz uyuyasin, somun pisene kadar. Kiz dinlemis yasli kadini ve yatmis. Kiz uyudugu an, nine onu sessizce el arabasina esyalarin yanina koymus ve tasimis, surmus horozu ve kediyi.
- Dey horoz, dey kedi!
Vuruyormus nine sogut dali ile horoza ve kediye. Goturmus kizi Nefer oglunun evine. Nefer oglu kizi gordugunde, her tarafa mutluluk pariltilari sacmis.
Cagirmis en iyi dikiscileri, misafiri icin en ince ipeklerden, suslemis gumus ve altindan en iyi elbiseler dikmelerini ismarlamis ve hemen ertesi gun dugune kalkismis.
Evlenmis Mariyka ile. Gece iki genc yatmislar uyumaya. Gece yarisi karaca geyik gelmis, baslamis aglamaya ablasinin ve abisinin ayak ucunda ve demis:
- Bu ayaklar ablamin, bunlar da abimin!
Duyulmus her yerde Mariyka, Nefer oglunun esi oldugu, uvey anneleri de duymus. Kalkmis koyden ve Nefer oglunun evine gitmis. Yalvarmis irgatci olarak onu yanlarina almalarini. Mariyka acimis ve onu irgatci olarak yanina almis. Nefer oglu ve esi cok mutlu yasiyorlarmis. Bir gun Mariyka Nefer ogluna demis:
- Cok sicakliyorum,gonder beni nehre gidip yikanayim.
- Git! razi olmus Nefer oglu
- Ama kiminle gideceksin? Irgatci ile ikinci annem ya benim.
- Iyi, gidin!
Gitmisler Mariyka ve uvey annesi nehre yikanmaya, soyunmuslar kiyida, girmisler suya. Uvey annesi o an Mariyka`yi nehrin en derin yerinde vurmus ve batirmis onu ve bogmus.
Giyinmis Mariyka`nin elbiselerini ve Nefer oglunun evine gitmis. Aksam, avdan donen esi gormus yatagindaki cirkin kadini ve ona sormus:
- Nicin bu kadar karardin ve cirkinlestin Mariyka?
- Butun gun gunes beni yaktigindan.
Genc oglan hicbir sey soylememis. O da yatmis. Henuz yeni dalmis uykuya, karaca geyik gelmis ve siralamis sozcukleri:
- Bu ayaklar abimin, diger kara olanlar ise kizkardesimi derin nehirde bogan irgatcinin. Genc delikanli uyanmis,acmis gozlerini ve sormus:
- Nicin oyle konusuyorsun karaca geyik?
- Cunku, -demis irgatci- guzel olan yasamimizi kiskaniyor ve bizi ayirmak istiyor. Yarin onu kesmelisin!
- Kesecegim onu! demis Nefer oglu.
Ertesi gun Nefer oglu bir kasap cagirmis karaca geyigi kesmeye:
- Abi, su an beni kesmemelerini soyle!
- Ya ne zaman?
- Su icip dondukten sonra, simdi nehre bir yudum su icmeye gideyim ve yine donecegim. Ondan sonra beni kessinler.
- Guzel, demis Nefer oglu.
- Git nehre, ama acele et donmeye.
Karaca geyik asagiya dogru kosmus. Gizlice pesinden Nefer oglu gitmis. Karaca geyik nehrin kiyisina vardiginda, baslamis cagirmaya:
- Abla, canim ablacigim neredesin?
- Buradayim, nehrin derinliginde, suyun altindan Mariyka cevap vermis.
- Nicin geldin ablacigim?
- Geldim seninle vedalasmaya, cunku abim bir kasap cagirdi beni kesmeye.
- Nicin canim?
- Seni bu nehirde bogan irgatci ogle istedi.
- Allah ismarladik, kardesim! suyun altindan bir ses gelmis.
- Oyle yazilmis: Ikimizin de kotu uvey annemizden olmemiz.
- Ya sen ne yapiyorsun orada? sormus oglan kardesi.
- Beni buyuk bir balik yuttu. Ben onun karninda oturuyorum. Eger abin isterse gumus ipliginden bir agi orsun, onunla baligi tutabilir ve onu kestiginde beni kurtarir. Ama yok kim ona soylesin, derin nefes almis kiz kardesi.
Genc delikanli duymus tum konusulani,gitmis evine,karaca geyik`e dokunmamalarini soylemid, istemis bir aglik gumus iplik, oturmus ve iki gunde ormus balik ag`i. Ordugu balik agi ile beraber inmis nehrin kiyisina, atmis suya agi ve tutmus baligi. Baligin karnini yardiginda icinde guzel esini bulmus. Konusmus onunla, Mariyka dymus esinin sesini, aninda gozlerini acmis ve canlanmis.
Nefer oglu daha guzel elbiseleri giydirmir ona ve eve goturmus. Irgatci, guzel kizi gordugunde, korkmus ve kendini camdan asagiya atmis.
Genc Nefer oglu ve esi neseli ve mutlu yasamislar. Onlar nereye giderse karaca geyik de peslerinden gidermis.
G. K.
YORUMLAR
Bir zamanlar bir adam ve bir kadin yasiyormus. burada nerede yaşadığını belirtin yani hayalde olsa bir yer adı yazın orman v.s.
Gulsum Kuruoglu
Okuyucu izlenimleri onemli tabiki.
Keske tum okuyucular sizin gibi dikkatli olsalar,
Masal da tekerlemenin yazilmayisi hikayelestirir olayi ve kurgudan uzaklasir.
Bu masal da: "Koyun bi r inde...." diye geciyor
Degerli yorumunuz ve oneriniz icin tesekkur ederim. Saygilarimla