SELAMLAŞMA
Selamlaşmak; insanların karşılıklı olarak birbirlerine sağlık, huzur, güven ve barış dileklerinde bulunmalarıdır. Toplumun güçlü bileği bir birine karşılıklı tahammül, sevgi ve saydı göstermesidir. Selam verme ile selam verilen kişi arasında bir iletişim sağlamak adına önemlidir. Müslümanlığı benimseyen insan Kuran-i Kerimde emrolunan selamı alacak ve iyi bir şekilde karşılık verecektir. Hele tebessümle selamlaşmak, selama güzellik katar.
Ülkemizde değişik vakte göre selamlarımız da vardır. Selam verilen kişinin yaptığı eylemle ilgili olur. "iyi günler", "merhaba", "iyi akşamlar", "günaydın", "iyi çalışmalar" "İyi dersler", "Hoşça kal", "Hayırlı sabahlar veya hayırlı akşamlar" bunlardan bazılarıdır.
Geleneksel selamlaşmanın içinde büyüklerin elleri, küçüklerin gözleri öpülürdü. Şimdi büyük küçük yanak yanağa öpme modası gelişti. Çok yanlış bir davranış değil mi; bazen de el öpüyorum derken çenesini elini öper gibi dokundurma!....
Büyüğün eli öpülmeyince, küçüğün alnı nasıl öpülür. Öpmek, dudağın deri ile teması hassas noktalarda sevgiyi güveni aktarması bakımından önemlidir. El öpme kalp hizasındadır. Çünkü baş eğilince kalbe yaklaşır. Beyin ve kalp birlikte hareket eder saygıyı sunmakta.
Yaştaşlar (akranlar) samimiyetine göre yanak yanağa öpüşebilirler. Bu Avrupai davranıştır. Eşitler tokalaşırlar. Tokalaşma da göbek hizasında olur. Bu eşit olmanın ifadesidir. Birinin elini avucunun içine alınması, o kişinin çok önemsendiğinin belirtisidir. Çift elle birisinin elinin sıkılması, o kişinin kendinden üstün olduğunun ve tüm bağlılığı ile, sevgi ve saygısını verme anlamını taşır.
Uzak bir yerden bir kişiyi ve topluluğu el kaldırarak selamlamak ve seslenmek; “ bakın ben de buradayım. Haberiniz olsun. Sana ya da size bir zararım yoktur.” Bir yere gidiyorsa sağlığını haber ediyor, yönünü söylüyor. Onlardan zorda kalırsa, ben size haber etmiştim ifadesini kullanıyor.
Amir, ya da kariyeri olan elamanlarının yanından geçerken başıyla hafifçe selamlayarak tebessüm ederse; “siz benim çalışanımsınız. Odama gelirseniz, size kızmam. Sizin sayenizde buradayım.” Şeklinde küçümseme ifadesini de kullanır. “Siz bana muhtaçsınız. Bak ben diriyim. Ayaktayım.” Demek anlamı da çıkar.
El bağlayarak kafayla selam, “Siz benden güçlüsünüz. Sizin kudretiniz var. Size yalvarıyorum.” Çıkarımını da ortaya koyabiliriz. Müslümanlıkta selam sadaka olarak da görünür… 23.12.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.