- 910 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
AKLİYAT TASAVVUF ve NAKLİYAT
Tasavvuf târiki akılla çelişiyor mu, çelişmiyor mu ?
Şöyle bir ön tespit cümlesi yazabiliyorum.
Tasavvufun aklı çeşitlendirdiği.. çeşitlerin formatif olmadığı, en azından insan zihnini -akıl dışı ve akıl üzeri- gibi bir ikileme soktuğu rahatlıkla söylenebilir.
Formatif, normatif ve relatif dizgesine de bakılabilir...
İkileme sokulmuşluk haline, çözülmemiş mesele var diyebiliyorsak eğer; Felsefe’ye de "çözülmemiş mesel"lerin bilimdir diyebiliyoruz.
***
Sorunun ille de din veya inanç temelli olması, aklı bir yere bağlar.
Mutlaka bağlar ama !
Aydınlanma veya bilimsel bilgi anlamında inancın vicdana indirgenmesi, bir nevi aklın inançtan ayrıştırılmasını ve vicdanileştirmesini de birlikte gerektirir.
Kopernik’in devrimi gibi..
Dünya..
İçindeki insan..
Bu insanı (laborates) yönetmesi için (oratoryan ve bellatoryanlara) verildiği savlanan Tanrı adına yetki, din aristokratik zulüm !...
Ve buna sorgusuz ram olmak yerine, Allah ile kul arasındaki -ahbar ve ruhbaniyatı- kovalayıp, vicdana indirgeme...
Sekülarite değil, din toplumsal özgürlüğünün laisize oluşu...
İnsanın, direkt Allah’la ve aracısızlık ortamında "kul olma" dinselliğini yaşaması.
Engel mi var?!
Dünya, içinde üst insansı kral ve dinsel otokratlardan dolayı ve Tanrı adına yönetsellik filan olsun için merkezde değildi yani...
Benmerkezciydi, egoistti, iktidar sapkını muhterislik ve muktedirlikti sadece, olan biten...
Güneş merkezde diyordu Kopernik, dünya merkezde değil .. öyleydi devrim oldu.
Dünyada bundan gayri kral veya din adamları ve onlara devredilen Tanrı yetkisi kaim ve daim değildi; böyle kalamazdı..
Eni sonu iki şeye devrediyordu herşey; devrim ve eylemli öznesi insana...
Akla ve Tanrı’dan gayri tüm ikinci ve aracısal kulluklardan arınmış özgür insana...
Akli ve nakli uyuşmazlıkta esas olarak "akıl alınacak" diyen Yalavaç...
Kur’an’da sürekli "Akl’etmez misiniz?" diye uyarıda bulunan Görklü Birtengri...
Bu ikisi açısından bakınca da; durum ve konumlandırmada çok büyük bir çelişki ve şaşılasılık görmemek gerek...
Ama zıt görüyorum, görmekte gerekiyor.. zıtların birliği ile; yani diyalektikle devam ediyorum.. böyle ise rota da doğrudur.
Tasavvuf.. akliyata, maalesef hiç izin vermeyen bir hiyerşik yapıya sahip durumdadır.
Nakliyatta (tekrarcılık ve sayıklama) takılıp kalmıştır.
İkincil ve çok sonraları yazıya geçirilen; hadis, siyer ve fukaha-içtihat, mürşit ve müçtehit yaklaşımlarını dahi "Kur’an kadar" tartışılmaz ve fikr-i sabilikle kabul etmesiyle öne çıkar.
Bu nedenle aklın; yine akıl içinde kalarak, vicdani ve iradi özgürleşmesiyle, tasavvuffun buna izin vermeyen otoriter ve baskıcı yapısı arasında sıkışması sonucunu doğurur..
Birey ve Birtengri arasına başkalarının sokma-sokulma gerekliliği de bunun normatif neticesidir.
Hep böyledir. İnsan dizge ve yasayla yürür, aklın ışığında...
Bu nedenlerden ötürü tasavvufun, aklı; çelişmiyor biçimde kapsayabileceğini hiç düşünemediğimi belirtebiliyorum.
Postmodernitedir.. geriye gidiştir, insanlıktan çıkma ve insanımsılaşma yoluna ışık hızıyla giriştir.
Herşey bölümlerden mülhem bütünsellik dizgesi ve içtimai yasayla asabiyeldir...
22.Kasım.2014
Ahmet Kutlu Ayyüce
YORUMLAR
Degerli Hocam,
Um Gokturkmen(im),
~
Meleklerin Küllerinden
(Günahkar Bir Irkın Yasaklanmış Mirası)
Andrew Collins
~
Bu Kitabini okudunuz mu ?
Okuduysaniz fikir ve dusuncelerinizi merak ettim .
Esenlikle,
.
Göktürkmen
O kitabı okumadım. Bestseller takımtım var.
En kısa zaman zarfında alıp okuyacağım ama; o tür kitaplar okumakla birlikte.. bunda tbi ki sıkıntı yok elbette, bir de benim size vereceğim bir kitap listesi olacak, onu da okur muyuz riaca etsem.
Çok mutlu olurum...
Lütfeder miyiz acaba?
Saygı, sevgi ve dostlukla,
YAŞAYANKELİME
O kitap listesi aklimdaydi hocam
Daha onceden anlasmistik ya
Bir ara iletirseniz mutlu olurum.
Elbette seve seve okurum.
Vereceginiz listede ki o kitaplari simdiden merak etmeye basladim .
Saygi, sevgi ve dostlukla kaliniz daima
.
Göktürkmen
Esenlik ve sağlık içinde olun.
Bozatlı Hızır yoldaşlık etsin size daima, sevgili Yaşayankelime(m) ..
Bir de sohbetlerinizden bizi uzun uzun aralarala mahrım koymayın lütfen.
Saygı temelli sevgiyle...
YAŞAYANKELİME
Biz sizi burada arada bir okuyoruz.
Epeydir yoktuk
Siir okumayi ozlemisiz deferden :)
Tesekkur ediyorum.
Saygi temelli
Sevgiyle kaliniz daima ,
.
Göktürkmen
Şiirsiz olur mu? sizin için seçtim. Umarım seversiniz...
SENİ DÜŞÜNDÜĞÜM TÜRKÜ
Benim bin canla sevip bin özlemle andığım
Bari gölgeni bırak bana
Su çiçeklerinin en güzel yanı budur
Giderken gölgelerini verirler suya
Güz akşamları dal kıpırdamazken
Suda halkalanan gözleridir
Sen de gölgeni bırak bana
Gönlümün bin güzelliğiyle inanıp sevdiğim
Güzelliğini burada ince ince aratma
Bir kıyıya bir gün inen fırtına
Gibi birdenbire bir şeyler bırak
Bir şeyleri soğut bir şeyleri yak
Dağıt bir şeyleri bir şeyleri kur
Kendini hiç yokmuşsun gibi bırakma
Kafamın her yanıyla bir şeyler öğrendiğim
Sonsuza uzanan sevinç güzele vurgun tasa
En az bin yılda arayıp bulduğum
Bana aşk şiirleri yazdırma artık
Beni burada gölgen gibi bırakma
Afşar TİMUÇİN
YAŞAYANKELİME
Aklimiz Vicdanlarimizda takilimi kalacak
Hep Siirle
Dusundugunuz icin Cok Tesekkur ederim
Iyi ki Turku Var
.
Kelimelerden saraylar kurulsada,, teorik sistemler geliştirilsede. Bunların hepsi havadir. Sayfalarda .
Akıl / Kalp / Varlık Akıl, kafanın bir işlevidir. İçgüdü, bedenin bir işlevidir.
Bedenimiz aklına güvenemez çünkü bedenimizin yaşaması gerekiyor. O yüzden bedenin, nefes alma, kalp atışı, sindirim ve kan dolaşımı gibi bütün önemli fonksiyonları içgüdüye bırakılmıştır bence.
Felsefe harika bir zihin kıvraklığı egzersizidir. Akıl, soru yaratmada ve sonra bu sorulara cevap yaratmada çok beceriklidir. Yazmakla, anlatmakla bitemeyen bir konu .
Felsefikti düşünceleriniz, AKILSAL .
Teşekkürler .
...
Esenlikle,
.
YAŞAYANKELİME tarafından 11/23/2014 11:22:42 AM zamanında düzenlenmiştir.
YAŞAYANKELİME tarafından 11/23/2014 11:31:57 AM zamanında düzenlenmiştir.
Göktürkmen
YAŞAYANKELİME
Hakikati anlamak ve yaşamak algısı ne kadar doğru olabilir ki ?
Hava, su, toprak, ateş denkleminde
Su+toprak = Insan Ruh
Derin bir konu .
Herşey / hepsi geçici
(Hiç)bir şey ebedi
Hiç ...
Esenlikle ,
.
Göktürkmen
Esenlikle...