- 687 Okunma
- 11 Yorum
- 0 Beğeni
YORUMLAR
Ededi Gelin'deki parsların zor durumlarını anlatabilen, doğaya hak ettiği önemi veren, Dişi Kurdun Rüyalarıyla ilgilenen kaç yazar kaldı bilmiyorum. kaç yazar kaldı ki Rusya'nın Türki topraklarda kurduğu düzenin acımasızlığını anlatan...Türk'ün gücünün ve ananelerinin güzelliğini yansıtan, Sultan Murat'taki fedakarlığı ve bir Türk'ün hiç bir zaman yapmaktan çekinmeyeceği ve bizim de Kurtuluş, bilhassa Çanakkale savaşında sergilediğimiz yüce gönüllülüğü eserlerinde konuşturmakla beraber tüm dünyaya bizim penceremizden bakarak (Pamuk'un penceresi değil) dikkatleri o yönde üzerine,Türk dünyasının üzerine, çeken bu büyük yazarın eserleri ehr ele alınışta elbet insanın üzerine hüzünler çökecektir.
seviyorsak okuyalım onu...
evet
kesinlikle sosyalit değil....
aytmatov
komünist sistemde en üst düzey ödülleri almış biri olsa da
babası ,amcası
ve kardeşleri stalın döneminde kurşuna dizilmiş biri olarak yapacağı bir şey yoktu...
sisteme ayak uydurmak
yuları aheste tutmak ve türklüğünü işlemek...
dışı kurdun rüyaları eserinin kopyalarını
kendi el yazısı ile tuttuğu notları gördüm
yakında sizlerde okursunuz....
çok farkıl bir şeydir bunlar...
Sevgili hocam(Allah ona uzun ömürler bahşetsin)Yavuz Bülent BAKİLER'in kadim dostu olan Aytmatov'u
tanıylaım artık...
o hiç bir zaman sosyalist değildi...
arzu edene daha fazla bilgi verilir...
saygılar herkese....
ya şu duruma öyle sinirleniyorum ki Aytmatov sosyalistmiş yok ya mehmet akifte kominist o zaman ona bakarsanız döneminde yoksul insanları en iyi tasvir eden o ve bu duruma en cok baş kaldırıp insan gibi yaşamalarını isteyen.Her halkı düşünen halka inen onun sorunlarını paylaşıp kardeşçe yaşamalarını isteyen herkes sosyalist o zaman bu bitek aytmatov degil necip fazıl gibi bütün milliyetçi kesim sosyalist yalanmı şimdi yani bi insan milliyetçiyse halkı düşünmüyomu bi terim vardır biz aliyi alevilerden daha çok severiz bizde eşitliği ve herkesin insanca konunlar önünde bir yaşamasını sosyalistlerden daha cok isteriz o yüzden belli ideolojileri aytmatov usta üzerinde pravoke etmeyelim
Sistemin baskısını veya insanın kendi özüne yanbancılaşmasından dolayı sosyalkültürel hafızasını kaybetmesi ve düşünsel olarak köleleştirilmesine karşı çıkmış görünüşte milliyetçi ama muhtevada sosyalist bir dünya yazarıdır Cengiz Aytmatov !
Ve Al Yazmalım Kara yazmalım olmuştur !
12 Aralık 1928 tarihinde, Kuzeybatı Kırgızistan'daki Talas eyaletinin Şeker Köyü'nde dünyaya geldi. Adı Cengiz Han'dan esinlenerek konuldu. Gençliği sıkıntılı bir döneme denk gelmişti. O dönemde zaten yeni yerleşmeye başlayan siyasal sistem, bir de savaşla mücadele etmek zorundaydı. Çok genç yaşta çalışmaya başladı. Çünkü İkinci Dünya Savaşı'nın SSCB üzerindeki etkileri gençleri de etkiliyordu, yetişkinler savaşta olduğundan ergenlik çağındaki gençlere büyük iş düşüyordu. On dört yaşında köyündeki sekreterliğe girdi. Burada tarım makinelerinin sayımı, vergi tahsildarlığı gibi işlerde çalıştı.
Köyünden, Kazakistan'a giderek Cambul Veterinerlik Teknik Okulu'nda okudu. Daha sonra şimdiki Kırgızistan'ın başkenti olan Bişkek'e giderek burada Frunze (şimdiki adıyla Bişkek) Tarım Enstitüsü'nde öğrenimini sürdürdü. Ardından Maksim Gorki Edebiyat Enstitüsü'ne geçti ve 1956 ile 1958 yılları arasında Moskova'da okudu. Yazmaya da bu yıllarda ‘Pravda’ Gazetesi'nde başladı. Ardından, yazdığı eserleriyle üne kavuştu ve 1957 yılında Sovyet Yazarlar Birliği'ne üye kabul edildi. 1963'te Lenin Ödülü'nü aldı. Yapıtları 150'nin üzerinde dile çevrildi. Sovyetler Birliği'nin dağılması sürecinin ardından Kırgizistan'ın bağımsızlığına kavuşmasıyla ülkesini Lüksemburg'ta büyükelçi olarak temsil etti.
Siyasal Yaşamı: Cengiz Aytmatov; edebi çalışmalarına ek olarak, Avrupa Birliği, NATO, UNESCO ve Benelüks ülkelerinin Kırğız delegeliğini üstlenmiştir. Ayrıca eski Kırgızistan Dışişleri Bakanı Askar Aytmatov'un babasıdır.
Aymatov'un yapıtlarından bazıları şunlardır:
Zorlu Geçit (1956), Yüzyüze (1957), Cemile (Kırgız Türkçesi-Rusça, 1958)
İlk Öğretmenim (1962), Dağlar ve Steplerden Masallar (1963), Elveda Gülsarı (1966), Beyaz Gemi (Kırgız Türkçesi) Ak Keme (Rusça-1970), Selvi Boylum Al Yazmalım (1970), Fuji-Yama (Fuji Dağı'nın Tepesi-1973), Gün Olur Asra Bedel(Kırgız Türkçesi, Rusça 1980), Darağacı, Dişi kurdun Rüyaları (1988), Toprak Ana, Cengiz Han’a Küsen bulut, Çocukluğum, Kırmızı Elma, Dağlar devrildiğinde-Ebedi Nişanlı (Son romanı-2007).
Katkım olsun istedim.Saygılar...
Evet Türk ve dünya edebiyatı için büyük kayıp...Uçmağa gitti...Dişi kurdun rüyalarında ki mujumkum bozkırından kanatlanıp gitti...
Cengizhana küsen buluttaki ustalığıyla...
Beni teselli eden tek şey,
yazarın yaşarken ilk defa kadrinin bilindiği ve hakkının teslim edildiği...
Sovyet dönemi sanüsr vurduğu kalemini...
yukarda adı geçen eserlerinin birde demir perde yıkıldıktan sonra gerçek kopyaları ile ön çalışmalarını okuyunca
daha bir anlıyor insan Aymatov'un büyüklüğünü...
ruhu şad olsun...
dedem korkutun karşıladığına eminim onu...
Cengizhan ve Coci
hazırlamışlardır kımızını....
selam ve saygılarımla....