- 1446 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ATATÜRK İLKELERİ
Atatürk’ün temel ilkeleri, Atatürk’ün kurduğu ve ölünceye kadar başkanlığını yaptığı Cumhuriyet Halk Partisi’nin 3. Büyük Kurultayı’nda ana çizgileriyle tespit edilip kamuoyuna açıklanmış ve parti proğramında yer almış olup, Cumhuriyet kuşakları için inanılması ve öğrenilmesi gereken önemli ilkeler olarak takdim edilmiştir.
Bu ikeler, 1924 Anayasası’nın ikinci, 1937 Anayasası’nın birinci maddesinde şu sırayla yer almışlardır.
1- Cumhuriyetçilik
2- Milliyetçilik
3- Halkçılık
4- Devletçilik
5- Laiklik
6- İnkılapçılık veya devrimcilik… (Atatürk bu iki deyimi de kullanmıştır).
Atatürk İlkelerinin Ortak Özellikleri:
Türk milletinin ihtiyaçlarından doğmuştur.
Kaynağı Türk milli kültürüdür.
Kişi hak ve hürriyetlerinin koruyucusudur.
Milli birlik ve beraberliğe önem verir.
Türk Milletine ve insanlığa hizmet etmeyi esas alır.
Laik düşünceye ve hukuka kurallarına dayanır.
Milli bağımsızlık ve milli egemenliğin temel taşıdır.
Taklitçi değildir.Kabul edilmesinde dış baskı ve zorlama olmamıştır.
Doğmalara dayanmaz. Akılcılık ve bilimselliği temel aldığından yeniliklere açık dinamik bir düşünce sistemidir.
Evrensel ve barışcıdır.Sorunları, akıl ve bilimin rehberliğinde barışçıl yollarda çözmeyi öngörür. Yurtta ve dünyada barışın korunmasından yanadır.
Türk inkılâbı ve onu şekillendiren ilkeler bir bütünü oluşturmakta olup, birbiriyle uyumlu, birbirinin devamı ve tamamlayıcısıdır. Fakat bazı kişiler kendi kişisel ideolojilerine göre bir takım ilkeleri temel ilke saymış, diğerlerini yok farzetmişlerdir. “Olmasa da olur” düşüncesiyle ilkelerden bazıları dikkate alınmayınca, Atatürkçülükle hiç bir ilgisi olmayan çarpık ve yanlış yorumlar ortaya çıkmıştır. Oysa “Atatürkçülük” dediğimiz genel bütün içinde, her ilke birbirinin tamamlayıcısıdır.
Bu anlayış içinde, ilkelerden birini öne çıkarmak ya da bir başkasını geri plana atmak, Atatürkçülüğün özünü tahrif ederek, sistematiğinde var olan dengeyi bozmaktadır. Atatürk’ün belirlediği ilkeler, işaret ettiği hedefler ve gerçekleştirdiği inkılaplarla bir bütünü oluşturur.
Bu ilkeleri gelecek yazılarımda tek tek özetleyerek açıklamaya çalışacağım.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.