- 1369 Okunma
- 9 Yorum
- 0 Beğeni
ETRAK-I BÎ İDRAK , %80 İ APTAL OLAN TÜRK MİLLETİ VE STOCKHOLM SENDROMU -3 -
3.BÖLÜM : Karışık bir Durum.
Bu bölüme geçmeden önce hemen peşin peşin iki hususu belirteyim:
1- Bu yazı dizisini kesinlikle Atatürk’ün Dersim’de bir katliam yaptığını vurgulamak için hazırlamış değilim. Bana göre Dersim’de devlete karşı bir başkaldırı olmuştur ve Atatürk de devlete karşı kalkan başı bir şekiide almıştır. Yapılması gereken odur ve gereği yapılmıştır. Lakin bu gereğini yerine getirme olayı sırasında kurunun yanında yaş da yanmıştır ki bu durum isyanların da ihtilallerin de, devrimlerin de doğasında olan bir şeydir ve maalesef kaçınılmazdır.
Benim dile getirmeye çalıştığım bazı Alevilerin ‘’ Hem Dersimin öcünü alacağız’’ demesi, hem de alınacak bu öçe Atatürk’ü kesinlikle karıştırmamalarıdır. Eğer Dersim dolayısıyla bir öç alınacaksa ve de bu öç CHP den alınacaksa A) Niçin alevlerin tamamına yakını CHP lidir? B) Dersimin öcü kimden alınacaktır ? C) Dersim eğer bir katliamsa bundan hangi mantıkla Atatürk’ü soyutluyorsunuz?
Hem Dersimin öcünü alacağız deyip hem de Atatürksever olmak bana pkk lı olup da Osman Pamukoğlu Paşayı sevmekten, onu bir kurtarıcı olarak görmekten farklı gelmiyor.
‘’Dersim olayları dediğimiz olayların katliam boyutunu alması Celal Bayar’ın başbakanlığı döneminde olmuştur dolayısıyla katliamın sorumluluğu da ona aittir çünkü hükümet olarak Atatürk’e hiç bilgi verilmemiştir, Atatürk de zaten son derece hastaydı ve işin bu katliam boyutundan hiçbir şekilde haberi olmadı’’ şeklindeki itirazlar da maalesef gerçeği yansıtmamaktadır. Çünkü : Atatürk 12 Kasım 1937 de başlattığı doğu gezisinde 13 Kasımda ilkin Sivas’a gelir. 14 Kasımda Malatya’dadır, Malatya’dan saat 14.00 da ayrılır ve ve yine aynı gün Elazığ’a yarım saat yakın Yolaçtı Köyüne varır. Orada büyük bir törenle karşılanır ama Elazığda durmaz direkt Diyarbakır’a geçer.Diyarbakır’a 15 Kasım Akşamında varmıştır. Burada iki gün kaldıktan sonra ise 17 Kasım’da Elazığ’a gelmiştir. Yani Seyid Rıza’nın asılmasından iki gün sonra.Gazetelerin ( Zamanın Tan Gazetesi ) Yazdığı budur. Hatta 15 Kasımda Treni bir kör makasa çektirdiği ve Seyit Rıza ile idamından önce görüştüğü ama onu ikna edemediği iddiaları da vardır. (Hatta ‘’ Ben sizin hilelerinizle baş edemedim bu bana dert oldu. Ama sizin karşınızda eğilmedim, bu da size dert olsun ‘’ sözünü bu görüşmeden sonra söylediği iddia edilir. ) ama iddialar üzerine tarih yazılamayacağı için bu iddialar üzerinde durmasak da Seyid Rıza’nın asıldığı gün Atatürk’ün olaylardan haberdar olmadığını, -Hasta olsa bile- bir takım şeylerin ondan habersiz yapıldığını hiç kimse söyleyemez. Hale hele de ‘’Atatürk kendisini bile bilemeyecek derecede rahatsızdı’’ denilemez. Tam tersine Atatürk Seyid Rıza’nın asıldığı gün Elazığdadır ( Yani onun asıldığı yerde) Ya da Elazığı pas geçerek Diyarbakır’a gitmiş, orada kalmış, Seyid Rızanın idamından iki gün sonra Elazığa gelmiştir. Bu nasıl bir hastalık ben anlayamadım. Anlayabilen beri gelsin. Evet…Seyid Rıza asıldığında en azından çok çok hasta değildir. Sonrasında, yani Celal Bayar’ın çok daha sert tedbirlerle, devam eden bu isyanı tamamen bastırdığı o bir kaç içinde evet hastadır ve Celal Bayar onu üzüp hastalığının daha da ilerlemesine vesile olmamak gibi bir sebebi ileri sürerek ( ya da bahane ederek) Atatürk’e pek de bilgi vermemiştir. Hal böyle olunca da ‘’İnönü’nün başbakanlığı döneminde sadece isyan eden asiler öldürüldü, diğer halkın burnu bile kanamadı, oysa Celal bayar döneminde asi ya da masum farketmesizin yediden yetmişe herkes katledilidi.’’ Olmuştur. Yalnız hiç kimsenin aklına İnönü’nün niçin başbakanlıktan alınarak yerine çok daha sert biri olan Celal Bayar’ın getirildiğini sormak gelmemiştir. Çünkü “Bu ülkede sadece Türk ulusu etnik ve ırksal haklar talep etme hakkına sahiptir. Başka hiç kimsenin böyle bir hakkı yoktur.” [ Milliyet Gazetesi 31 ağustos 1930 ] ‘’ Düşüncesinde olmasında rağmen İsmet İnönü yeterince sert bulunmamıştır. Peki onu yeterince sert bulmayan kimdir? ( Seyid Rıza ve diğer isyancılar yakalandığı halde ) Üstelik de İsmet İnönü 17 Eylül 1937 de TBMM de özet olarak Dersim meselesinin hallolduğunu açıklamasına rağmen… ( Ki doğrudur ) Evet…Dersim meselesi halledildiği halde Celal Bayar’a ‘’ Dersimi temizleyebilir misin?’’ sorusu niçin sorulmuştur daha Seyid Rıza bile asılmadan önce?
Diyelim ki evet sadece Celal Bayar’ın döneminde katliam yapıldı ve onun başbakanlığı döneminde yapılan bu katliamlardan da Atatürk - çak hasta olduğu için - haberdar değildi…Eyvalla…Gerçekten de asıl büyük kıyım Celal Bayar döneminde olmuştur. Bu durumda İsmet İnönü döneminde yakalanan Seyid Rıza için niçin yas tutulmaktadır? Seyid Rıza’nın heykeli dikilmeye çalışılmaktadır. Onun son sözleri olan ‘’ Evlad-ı Kerbelayız, Günahsızız, Ayıptır, Zulümdür ‘’ Sözleri bir amentü gibi ezberletilmekte ve ‘’Dersim’in öcü ‘’ Derken simge- sembol hep Seyid Rıza olmaktadır? Seyid Rıza masum idiyse( Ki bana göre asla değildi ) Atatürk neden Cumhurbaşkanı olarak yetkisini kullanıp onun idamını önlemedi? Masum bir insanın ölümüne göz yumdu? Yok Seyid Rıza masum değil idiyse neden Dersimde katledilenler denince ilk akla gelen isim o olmaktadır?
Celal bayar döneminde yapılanlara da Seyid Rıza ve yoldaşlarının idamlarına da katliam diyenlerin bundan mantıken Atatürk’ü soyutlamaları mümkün değildir. Ama soyutlarlar.
Aslında bu konu o kadar girift bir konudur ki…
Neyse…Ana konuya dönüyorum.
Evet…Bir önceki bölümü bir soru ile bitirmiştik.
Ya Atatürk’ün Mehdi olduğuna inanılıyorsa? Hatta Hz. Ali’nin reankarnasyon yoluyla Atatürk olarak zuhur ettiğine inanlıyorsa?
Bu iddiaları bir Sünni dile getirse bırakın bir Aleviyi, Sünni olan ben bile ‘’ Hastir lan ‘’ der geçerim. Ya da bu iddia sadece bir kişiye ait olsa yine ‘’ Hastir dangalak ‘’ dersiniz lakin Bu iddiayı dillendiren Alevi toplumunun önde gelen şahsiyetleri ise? İşte o zaman kafanız allak bullak olmaz mı? Benim oldu.İşte o yüzdendir ki böyle çetrefilli bir konuya daldım. Belki işin aslını-faslını anlatan birileri çıkar. Hoş yazılanlara çizilenlere bakılırsa aslı da faslı da ortada ya yine de başka ağızlardan başka yorumlar dinlemek isterdim.
Evet…Şimdi gelelim kimler ne demiş Atatürk’ün mehdiliği, hatta daha da fazlası için:
Erikli Baba Kültür Derneği Dernek Başkanı Avukat Metin Tarhan:
Hemen hemen her Alevinin evinde Atatürk’ün resmi vardır. Çok önemsenir, kutsaldır. Hz. Ali, Hacı Bektaş gibi önderlerle de özdeşleştirilebilecek kadar önemseniyor. Onlardan daha aşağı ve sonrası değil, onlar kadar önemli diye düşünülüyor.”
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ali Balkız Alevi- Bektaşi federasyonu başkanı-
Aleviler Mustafa Kemal Atatürk’ü büyük kurtarıcı olarak görürler. Alevilik inancında reenkarnasyon vardır. İnsan ölmez, başka bir canlının görünümünde yeniden dünyaya gelir. Aleviler, ’Hazreti Ali, Mustafa Kemal Atatürk olarak zuhur etti, geldi’ diye inanırlar.
Bilindiği gibi memleketim olan Kars’ta her sene 15-Haziran-15 Temmuz tarihlerinde Damal Dağında Atatürk’ün silueti gölge olarak belirir. 2003 yılında da bu gölge belirmiş ve o silueti görmek için mevkiye gelen CHP nin alevi milletvekili Ensar Öğüt O siluetin üzerinde çobanların koyun otlattığını görünce. "Bu dağda hayvan otlatmak terbiyesizlik, izin verilmesi de ihanet’’ şeklinde bir açıklama yapmıştır. 2004 şenliklerinde ise siluetin "bir lütuf" olduğunu beyan etmiş ve bulutlu hava nedeniyle görünmemesinden duyduğu üzüntüyü ifade etmiştir.
Bizim bazı sünni vatandaşların domatesten balığa kadar her canlı ve cansız varlıkta Allah yazısını görmesi ve ‘’ Yaratanım adını dağa taşa yazıyor..İşte Allah’ın varlığına kanıt ‘’ demesi gibi bir şey bu da…
Atatürk’ün gizli vasiyeti konusuna kafayı takmış biri ( Kimdir necidir anlayamadım ama Tv programlarına bile çıkmış..Alevi mi Sünni mi bilmiyorum ) Meriç Tumluer de bakın ne demiş:
Mustafa Kemal Atatürk Yüce Allah tarafından Türk İslam âlemine gönderilmiş vazifeli manevi bir memurdur ve soy itibariyle de kendisi Hz. Ali (ra) efendimizin evladı olan cennetlik gençlerin efendisi Kerbela şehidi Hz.Hüseyin (ra) efendimizin soyundan olup Ehli Beyttir, Evlad-ı Resul’den Seyyiddir. Bunun da Genelkurmay Başkanlığı ATASE Dairesi Başkanlığı’ndaki gizli kayıtlarda, arşivlerinde, kozmik odada Şeceresi vardır
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ve bir de kadın evliya ile bu günkü yazımızı noktalayalım.
Alevi dünyasının yaşıyan tek kadın Pîri Zöhre Ana…
Gazeteci İsmet Solak’ ın yazdığı, Zöhre Ana’ yı bir gazeteci gözüyle tanıtan ve anlatan ilk kitabı Cemden Gelen Nefesler’ de…
İsmet Solak Zöhre Ana’ ya ‘Atatürk nasıl geldi’ diye sorar:
Zöhre Ana: Ben Atatürk’ e Cumhuriyeti kuran Atamız olarak saygı duyardım. Oysa Atatürk’ ün gerçek sıfatı evliya. Bana kendi geldi, kendini kendi dilinden öğretti. Hacı Bektaş’ ta yatan Hacı Bektaş-ı Veli olarak bilinen üç zattan biri, büyük kardeşlerden biri olduğunu ve isminin birinci yaşamında Hacı, bu yaşantısında da Mustafa Kemal olarak geldiğini söyledi.
Zöhre Ana Atatürk’ ün verdiği dörtlükleri de şöyle sıraladı:
Muhammedim, birim diline verdim
Üçüncü ziyaretim ben sana geldim
Aliyel Murtaza’ ya selavat verdim
Fatıma Zöhre’ yi tenime giydim
Muhammed babası Adilen kızı
Zöhrem şan yaptırın dilinde bizi
Kötü laf sahibinin kendine sözü
Taşlayan gelemez karadır yüzü
Bile bile mahsus atarlar taşı
Yalandan uydurur ağrıyor başı
Zehirdir evinde ekmeği aşı
Özünden çağlamayan döker mi yaşı
Şahımerdan Ali kırmızı tacı
Atatürk bilirler beni, adım da Hacı
Evliyalar başı kestim hocalar hacı
Muhammed Mustafa söyler dertlerim acı
Yusuf dedem benim ocağım belli
Doğdum Horasan’ da Selanik yeri
Gavurlar korkuttu fakiri köylü
Atatürk’ ü zannediyorlar ölmüştür ölü
Çok şükür Allah’a, Pîre kavuştum
Gözüne göründüm Zöhrem savuştum
Çanakkale Boğazı’nda savaştım
Ata olup Türkiye’ yi dolaştım
Beş gün nöbet tutacağım yanında
Bülbülüm ötersin benim dalımda
Dondurdu cesatımı İsmet yanımda
Siroz derler hastalığım karnımda
İkinci sefere kardaşım Bektaş
Kahraman Atayım gözleri ataş
Üseyin soyundan geldim Ali Rıza yavaş
Bedriye Anam da Zübeyde savaş
İkinci sefere Bektaş’dır gelen
Atatürk donunda doğup da ölen
Yaparlar Zöhreme yerimde tören
Analık büstünü sonunda gören
Atatürk büyüktür ruhu Ali’ dir
İkinci kardaşım Bektaş-ı Veli’ dir
Anıtkabir yerim kim der ölüdür
Ali Rıza, Zübeyde nişan gülümdür
Hem Ali’ dir, Hem Veli’ dir
Nöbetim tutarım Atatürk gelir
Cangözü açılmış pirini görür
Vadesi yetenler gün gelir ölür
İsmet Solak devam ediyor…
“Zöhre Ana dünyanın kuruluşundan itibaren bütün ermişlerin, dervişlerin, evliyaların soy köklerinin kendisine öğretildiğini de söylüyor. Öylesine çok evliya ismi sayıyor ki bunların annesini, babasını, ve kardeşlerini anlatmak kitaplara sığmaz. Hangisi bizim öğrendiklerimize benziyor, hangisi Anadolu Evliyalarını anlatan bundan öncekilerle çakışıyor veya çelişiyor, bunu anlatacak ne bilgimiz yeterli ne ilmimiz”
Cemden Gelen Nefesler syf-90-91-92-93
Evet…Bu günlük bu kadar…Bir sonraki bölümde öyle bir şiir var ki….( Hem şiir hem de açıklaması çok uzun olduğu için bu günkü yazıma alamadım. )
YORUMLAR
Gerçekten güzel işlenmiş bir konu.
Yazarına da, seviyeli yorumları ile katılan defter dostlarına da çok teşekkür ediyoruz.
Bilemediğimiz,
belki de bilmemiz istenmeyen konularda bizleri aydınlatıyorlar değerli cümleleri ile.
Bu konu üzerinde okunacak, öğrenecek, yazılacak çok şey var.
Ben,
ülkemde yaşayan tüm insanları,
dil, din, ırk, inanış bakımından ayırmadan seviyorum ve samimi düşüncemi şöyle belirtmek istiyorum.
Eğer,
laiklik konusunda yapılan devrimler olmasa idi,
hiç bir Alevi vatandaşımızın evinde veya ibadethanesinde Atatürk'ün resmi bulunmazdı.
Bu sevgi dinin,
devlet idaresindeki, dolayısı ile Alevi vatandaşlar üzerindeki baskısının kaldırılmasından kaynaklanıyor diye düşünmekteyim.
Yazının son bölümüne anlatılan saçmalıklara ise, sadece gülmekteyim.
Keşke bu konuda detaylı bir açıklamada bulunsa eli kalem tutan Alevi inanışındaki arkadaşlarımızı.
Gerçekten çok faydalı olacaktır.
Sami Hocam, akılları alt üst eden yazılarınızla insanları bir kez daha düşünmeye sevk ediyorsunuz.
Düşünenlerin eğriyi doğruyu görmesi dileğimle.
Tebrik ederim.
saygımla
sami biberoğulları
Sevgili Emine inan bilsem ki en azından şu Dersim olayının eğrisi doğrusu benim yazılarım sayesinde öğrenilecek gece demem gündüz demem tüm kalan ömrümü buna vakfederim. Çünkü ben de emin değilim yazdıklarımın işin doğrusu olduğundan. Bulduğum bilgi ve belgeleri topluyorum, sentez yapıyorum, çıkan sonucu ( Tabii ki bana gören çıkan sonucu ) Yazıyorum.
Ama şu yazdıklarım ve mantıksız gibi görünen durumun bir mantıklı açıklaması var. İlerideki bölümlerde inşallah.
Selam ve sevgilerimle.
Emine UYSAL (EMİNE45)
kolay gelsin, saygılar...
Sami hocam,
Bazen ben çok ikilemde kalıyorum yazılarınızı okurken.
Atatürk yeriyor musunuz? Yoksa yapılması gerekeni yaptığını mı
söylüyorsunuz! anlyamıyorum.
Kapasitem yetmiyor sanırım. :(
sami biberoğulları
Benim ne dediğimin önemi var mı sizce?
Belgeler ve bilgiler ne diyorsa o..Ama yine de izah edeyim:
Benim bu yazıda yerdiğim Atatürk değildir. Alevileri yeriyorum. Ama önümüzdeki bölümlerde onları da yermekten vaz geçeceğim. Çünkü bütün bu mantıksızlıkların mantıklı bir sebebi var.
Selam ve sevgilerimle.
Billur T. Phelps
Sizin yazdıklarınızın da tabi ki bir önemi var. İlgiyle takip edip bilgiler ediniyoruz. Ama bazen kafamı karıştırmıyor değilsiniz. O zaman da affınıza sığınarak soruyoruz..
Sebepleri de bekliyoruz, zamanınıza, kaleminize sağlık..
Sevgiler,
Hocam sizin sorunuz bana bu paralelcilerin dikkat çekmemesi için evlerinin giriş kapısının yanına herkesin görebileceği yere Atatürk resmini asmalarını hatırlattı görenler bunlar Atatürkçü desinler diye Dersimin öcünü alacağız diyenlerde böyle bir yola başvurmuş olabilirler kaleminize sağlık saygılarımla
sami biberoğulları
İlerleyen bölümlerde nasip olursa bütün bunların mantıklı açıklamaları da olacak ( Tabii ki bana göre mantıklı..Başkaları tamamen saçmasapan bulabilir ki keşke bulsalar da ben de asıl gerçek neymiş öğrensem. yaklaşık 35 senelik Tarih Öğretmeniyim ama en yakın tarihimiz olan bu konuda maalesef internette yazılan çizilenlerden ve şu son bir kaç senedir bilgi sahibi oluyorum. Sen şimdi bir de sade vatandaşın durumunu düşün. Okullarda mesela, niçin Dersim olayına hiç yer verilmez tarih derslerinde? Neden yoktur Dersim İsyanı tarih Dersi müfredatında? Bu konu hep cıss bir konu olarak görüldüğü için? Peki kıyamete kadar böyle cıss konu olarak mı kalacak?
Ben kendi adıma kalmasın dedim.
Selam ve sevgilerimle.
Bu konuyu bende bi ara çok araştırmıştım..O dönem devlete başkaldırı olarak dersim katledilmiş
devleti yöneten kimdi? ve katledenler kimlerdi o denem için.
öç kimden alınacak..
ve alınacak öç şuanı bağlarmı?
Celal bayar döneminde oluyor ve Atatürk bilgilendirilmiyor garip değilmi?bunun mümkünatı varmı?
CHP ye olan yakınlıklarınıda anlamış değilim..
Ben en basit şekilde anneme sormuştum bunun neden yaşandığını ve sebeblerini
..Atatürk Celal bayar ve İnönü oldugu dönemler.. olduğunu söyledi annem...çok kurcalamamıştım
sebebleri ve nedenlerini..
Gelelim Mehdi ilan eden ve bunu açıklayan tek ağız kimdir kimden çıkmıştır..
-Aman banane diyeceğim ama bende Sami abim gibi merak ediyorum!!!
""Aleviler, ’Hazreti Ali, Mustafa Kemal Atatürk olarak zuhur etti, geldi’ diye inanırlar.""
Çok enteresan,çok anlamsız buna inanan insanlarda var demek..
Meriç Tumluer'de kimmiş? neye dayanarak söylüyor..Way be neler var ve bunları Alevi gençlerinin beynine yerleştiriyorlar..
Umarım "yeni yetişen neslin alevileri" mantıklarını , kendilerine lider diye gördükleri o dönemlerden ta buzaman kadar getiren
saçma sapan idollerini değilde kendi mantıklarıyla bireysel çözümler aramalarını dilerdim..
Örnek;Ben Atatürkcüyüm ama Atatürkü sorgulayabilirim..
Sami abi iyiki bu konuyu paylaştın çok tşkler bende öğrenmek istiyorum..
...........Çıksın şuraya harbi biri..Anlatsın..
Bende şahsım adına vâkıf olmak istiyorum.
sean tarafından 11/7/2014 8:42:41 PM zamanında düzenlenmiştir.
sami biberoğulları
Bütün bu yazdıklarımın ne kadarına alevilerin ne kadarı inanır bilmiyorum ama ortada yabana atılamayacak iddialar var. Gelecek bölümde nasip olursa okuyacağın bir şiir ver ki evlere şenlik.
Amaaaaaa....
Ama bütün o şiirlerin ( şu an itibariyle ne kadar mantıksız gelirse gelsin ) ve söylemlerin inan bana mantıklı bir sebebi var. Yazacağım inşallah.
Annen doğru söylemiş...Atatürk, İsmet İnönü ve Celal Bayar dönemleri ancak Dersim olayının Katliam boyutunu alması ( eğer bir katliamsa ) konusuna sıra gelince işler karışıyor. 1938 de Atatürk çok hasta olduğu için onun yapılan katliamla alakası yok deniliyor. Ben de gelecek bölümde buna cevap vermeye çalıştım.
İlgin için teşekkür ederim.
Selam ve sevgilerimle.
Sami Kardeşim,
O kadar güzel bir yazı okuttun ki bana, yürekten teşekkür ederim.
Yazı tarafsız ve bilinçli olunca tadına doyum olmuyor üstelik.
Gözlerinden öperim.
sami biberoğulları
Keşke herkes böyle yorumlayabilse bu yazı dizisini.
Selam ve sevgilerimle.
Sayın hocam sizinde bildiğiniz gibi devlet soyut bir kavramdır. Bu soyut kavramı devlet denilen somut kavrama dönüştüren ( insan faktörüdür) yani halkın oluşturduğu sosyal mekanizmanın ‘’hukuk ve yasalarla ‘’ şekilenmiş yapının sistematik işleyiş biçimine verilen adıdır.’’(Devlet)
Eğer devlet'in tanımı buysa ki budur, kaldı ki bu bilgileri öğrencilik yıllarımızda okul kitaplarında da yazan şekliyle ve siz hocalarımızın da öğretilerinden öğrendiğimiz tanımlamasıyla buydu.
O halde devlet denilen yapının idari yönetiminde olan kişi yâda kişilerin (kişisel hırs ve ihtirasları, vs gibi) bireysel düşüncelerinden kaynaklanan hukuku ve yasaları tanımaksızın hangi şart ve koşulda olursa olsun bu otoriter yapının aykırı uygulamalarını neye ve hangi verilere göre devletin yani halkın çıkarına olduğunu savunacağız?. Bu noktada âcizane benim itirazım sizin de gönülden söylediğinizi düşünmediğim şu sözlerinizedir.
‘’ Bana göre Dersim’de devlete karşı bir başkaldırı olmuştur ve Atatürk de devlete karşı kalkan başı bir şekiide almıştır. Yapılması gereken odur ve gereği yapılmıştır. Lakin bu gereğini yerine getirme olayı sırasında kurunun yanında yaş da yanmıştır ki bu durum isyanların da ihtilallerin de, devrimlerin de doğasında olan bir şeydir ve maalesef kaçınılmazdır.’’
Neye göre? Kime göre? İsyandır. Öyle ya! farklı bir bakış açısıyla dinini yaşamaması ve hatta inkâr etmesi istenilen insan topluluklarının buna direnç göstermesi yâda bir etnik yapının mensubu olduğu halde kendi etnik kökenini yok sayması başka bir etnik kökenin himayesine girmeye zorlanmasına direnç göstermesi bir isyanımıdır. O insanların safından olaylara bakıldığında zulme ve haksızlığa karşı ellerinden alınmak istenen insani ve demokratik haklarını savunma iradesi ve refleksinin haklı bir direnişi olarak görülemez mi?
Siz tarihçilerin bile üzerinde tam bir mutabakat’a varamadığınız konularda dahi tarihte yaşanmış olayların sosyolojik nedenlerine bakmazsızın bir kesimi (isyancı) diğer bir kesimi de devleti savunucusu gibi gösterip böyle bir algı oluşturmak doğrumudur? Kim yâda kimler tarafından yapılmış olursa olsun. Yapılmış hukuk dışı ve yasalara aykırı uygulamaları meşru gösterirsek, o zaman şöyle bir tehlikeli sonuç çıkmaz mı? Hitlerin Yahudileri katletmesini de, musolini’nin ve Stalin’in vs tarihteki diğer diktatörlerin de halklarına yaptığı katliamları da, meşrulaştırmış olmaz mıyız?
Sonuçta; Mustafa Kemal Atatürk’te İsmet İnönü de Celal Bayar da bu ülkenin sahip olduğu önemli şahsiyetlerdir bu özel durum bu şahsiyetlerin de yanlış yapmış olacağı gerçeğini değiştirmez. Ha o günün şartları o dönemin insanının demokratik kültür seviyesi vs gibi etkenler yanlışı görebilmelerini zorlaştıracağı gibi bir değerlendirme yapılabilinir. Eyvallah kaldı ki o şahsiyetlerin yapmış oldukları yanlışa yanlış demek doğru yaptıkları işlere de gölge düşürmez ama kalkıp ta her anti demokratik uygulamalarına da onalar neylerse güzel eyler türünden bir anlayışla yaklaşmak bana göre sakat bir yaklaşımdır. Kaldı ki böyle bir yaklaşım bu çağın insanına uyan bir anlayış ve değerlendirme de olmaz zaten.
Bir devlet'in geçmişiyle yüzleşmesi o devlet'in demokratik gücünü gösterir. Geçmişteki Yanlış uygulamalarına, maruz kalan insanlarından özür dilemesi de siyasal gücünü gösterir.
Böyle bir uygar yaklaşım haliyle toplumsal barışı da sağlar
Biz yetişkinlerin takıntılı ruh haline rağmen yeni nesilde gördüğüm ve mutlu olduğum şey bir birlerinin etnik kökenine bakmazsızın hor görmeden küçümsemeden arkadaş olup dostluk kurabilmeleridir.
Yazınızın katılmadığım bölümü olsa da genel anlamda tartışmaya açık güzel bir yazı emeğinize kaleminize sağlık değerli hocam
Saygı sevgilerimle.
sami biberoğulları
Sana uzun bir cevap yazmak isterdim ama inan bana çok yorgunum.
O yüzden bu seferlik '' Yazıma gösterdiğin ligi için çok teşekkür ederim '' Diyeceğim.
Selam ve sevgilerimle.
okuyunca şaşırıyorum,
Ara sıra kafamı kaşıyorum...
Tebrik ederim hocam saygılarımla.
sami biberoğulları
O kadar az bildiğimiz bir konu ki maalesef.
Selam ve sevgilerimle.