İyi Pazar'lar alıntı tarih ve Maria Antionette
İyi Pazar’lar
Alıntı bir gerçek hikaye...
Edebiyatta Marie Antoinette
1845’de Alexandre Dumas tarafından yayınlanan "Le Chevalier de Maison-Rouge" isimli romanda Marie Antoinette, narin ve nazik bir kadın olarak resmedilir ve yargılanması esnasında, asaletini ve zerafetini muhafaza ettiği belirtilir. Roman ayrıca, genç bir cumhuriyetçi iken kendisini kraliçeyi hapisten kurtarmaya çalışan kraliyet yanlısı bir senaryonun ortasında bulan, Maurice Lindey’in maceralarınını da anlatır. Romandaki olaylar, daha önce bahsi geçen "karanfil olayı"ndan esinlenmiştir.
Bunun dışında çeşitli modern romanlar da kraliçenin yaşamından esinlenilerek yazılmıştır; popüler edebiyatın "Marie Antoinette’in Gizli Günlüğü"nden (The Secret Diary of Marie Antoinette) tutun da, Katolik kilisesinin etkisinin hissedildiği "Trianon" romanına kadar. Fransız tarihçi Chantal Thomas’ın romanı "Les Adieux á la Reine" Marie Antoinette’in Versay Sarayı’ndaki son üç gününü oldukça gerçeğe uygun bir şekilde yansıtır.
Marie Antoinette’in ilk gençlik yıllarını anlatan "Kraliyet Günlükleri" serisi, küçük çocuklara Marie Antoinette’i basit ve eğlendirici bir şekilde öğretmeyi amaçlamıştır.
Sinemada Marie Antoinette[değiştir | kaynağı değiştir]
Norma Shearer’in Marie Antoinette’i canlandırdığı, 1938 yapımı Oscar’a aday olmuş film.
Tarihi bir ikon haline gelen Marie Antoinette’i konu edinen birçok sinema filmi yapılmıştır. En meşhuru, 1938 yapımı Marie Antoinette’dir. Stefan Zweig’in Marie Antoinette biyografisi baz alınarak MGM stüdyolarında hazırlanan film, milyonlarca dolara mal olmuştur. Üç saatten biraz uzun olan film, dekorları ve kostümleri sayesinde, kısa sürede büyük bir hit olmuştur.
Başroldeki aktris Norma Shearer, Marie Antoinette’in hayatını her yönüyle araştırmış ve rolüyle adeta özdeşleşmiştir. Bugün bile onun canlandırdığı Marie Antoinette portresi canlılığını ve doğallığını korumaktadır. Bu rolüyle Oskar’a aday gösterilmiş ancak Oskar’ı, Jezebel filmindeki rolüyle, Bette Davis’e kaptırmıştır. Hala birçok kişi, Norma Shearer’in sinemada Marie Antoinette karakterine son noktayı koyduğunu düşünmektedir. Film Arjantin’de Eva Perón’un öyle çok beğenisini kazanmıştır ki, Perón saçlarını sarıya boyatmıştır.
Marie Antoinette karakteri Madame du Barry ve Napoléon Bonaparte’ı konu alan birkaç Fransız filminde de kullanılmıştır.
Daha önce bahsi geçen "elmas gerdanlık olayı" iki filme konu olmuştur. Bunlardan ikincisi 2001 yapımı "The Affair of the Necklace"dır. Kontesin lehine gerçekleri saptıran aşırı romantik film, eleştiri yağmuruna tutulmuştur. Joely Richardson’ın Marie Antoinette’i canlandırdığı filmde ayrıca Hilary Swank, Jonathan Pryce, Adrien Brody, Brian Cox ve Christopher Walken rol almıştır.
Ettore Scola’nın "La Nuit de Varennes"i (1982) XVI. Louis ve Marie Antoinette’nin başarısız kaçma teşebbüsünü işler.
1989’da Fransız tarihçi André Castelot "L’Autrichienne" (Avusturya’lı) adlı filmin senaryosunu yazmıştır. Fransız Devrimi esnasında Marie Antoinette’in devrimciler tarafından "Avusturya’lı kaltak" olarak adlandırılmasından esinlenen film Pierre Granier-Deferre tarafından yönetilmiştir. Başrolünü Alman şantöz Ute Lemper’in oyandığı film 1793’teki mahkeme kayıtlarına dayandırılmıştır.
1995’de James Ivory tarafından yapılan, "Jefferson in Paris" (Jefferson Paris’te) adlı film, Fransız Devriminden önceki dönemde Amerika’nın Fransa büyükelçisi Thomas Jefferson’un başından geçenleri anlatır. Başrolünü Nick Nolte’in oynadığı filmde Marie Antoinette Charlotte de Turckheim tarafından ve XVI. Louis Michael Lonsdale tarafından canlandırılmıştır.
Amerika’lı yönetmen Sofia Coppola’nın Antonia Fraser’ın biyografisinden uyarladığı "Marie Antoinette" adlı filmin çekimlerine 2005 yılında başlanmış ve bazı sahneler Versay Sarayı’nda çekilmiştir. Kirsten Dunst Marie Antoinette’i, Jason Schwartzman XVI. Louis’yi, Asia Argento Madame du Barry’yi, Rip Torn XV. Louis’yi ve Marianne Faithfull, Marie Antoinette’in annesi İmparatoriçe Maria Theresa’yı canlandırmıştır. Film ilk kez Cannes Film Festivali’nde gösterilmiş (2006), seyircilerin kuvvetli alkışını almış ve bir grup izleyici tarafından yuhalanmıştır.[12] En iyi kostüm dalında Oscar ödülünü almıştır.
Bu yazıyı paylaşmamın hikayesi: İnsan aklı bir tuhaf hiç konusu yokken Versailes sarayı Avusturya’da mı diye merak sonucu araştırdım ve bu günkü Pazar konusu çıktı.Belki ne alaka, kel alaka diyeceğimiz bir durum ama hepimizin ekmek bulamıyorsanız pasta yiyin dediğini sandığımız, aslının da öyle olmadığını ve on dört yaşında evlendiğini bu yazıyla öğrendiğim Maira Antoniyette’nin kaderi bir kez daha dünyadaki savaşların, acıların unvanların boşluğunun kanıtı olarak her şeye nasıl da sığ bir pencereden baktığımızı farketmenin teessürü içinde kaldım. Bu bahtsız kraliçenin ibret dersi alınacak hayat hikayesini okumanızı salık veriyor, güzel bir gün geçirmenizi diliyorum sevgilerimle...
Yüksel Nimet Apel
2/Kasım/2014/Pazar/Bodrum
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.