Kavramak için görmek, görmek için de dikkatle bakmak gerek! - pitigrilli
levent taner
levent taner

-MÜZİKTE EVRENSELLİK NEDİR, NE DEĞİLDİR?-

Yorum

-MÜZİKTE EVRENSELLİK NEDİR, NE DEĞİLDİR?-

6

Yorum

1

Beğeni

0,0

Puan

2675

Okunma

-MÜZİKTE EVRENSELLİK NEDİR, NE DEĞİLDİR?-

-MÜZİKTE EVRENSELLİK NEDİR, NE DEĞİLDİR?-

Sıkça rast geldiğimiz bir ifadedir. “Müzik Evrenseldir” Böylesi bir tanımlama nasıl bir değerlendirme yapmamızı gerektirir? Kıstasları neler olmalıdır? Açıkçası herhangi bir müzik türüyle sınırlandırmaksızın ve yöresel-bölgesel boyutlarda kültürel farklılaşmayı göz ardı etmeksizin yaklaşmak kaydıyla, müziğin kendisi evrensel, ancak türleri evrensel değildir denebilir. Şöyle de diyebiliriz, sözel boyuta bağlı olmaksızın melodi ve ritim dünyanın her yerindeki insanlara hitap edebilmekte, ancak aynı melodi ve ritim her sosyal kesime ya da her insana hitap etmemektedir.

Birçok alanda dil engeli bulunmaktadır. Söz gelimi Almanca bilmeden o dilde yazılmış bir romanı, şiiri veya gazete yazısını okuyup anlayamayız. Şüphesiz, görsel sanatlarda anlama derecesi yükselmektedir. Gerçekten de bilmediğimiz bir dilde konuşmalarla yüklü bir yabancı filmi alt yazı olmaksızın izlemek ve bir ölçüde tat almak mümkün olmaktadır. Burada anlamaktan ziyade anlamlandırmak boyutu öne çıkmaktadır. Açıkçası film boyunca sergilenen vücut dili örneklerine göre anlam vermekteyiz. Elbette filmin türü de önemlidir. Bir macera ya da aksiyon filmini söylenenlerden hiçbir şey anlamadan görsel boyutta izlemek ve zevk almak imkânsız olmasa gerek. Ancak felsefi ve kültürel örgüsü yoğun bir film için de aynı şey söylenebilir mi acaba? Aynı şekilde resim alanında karşılaştığımız farklı bir kültüre ait bir tabloya, o kültür hakkında hiçbir bilgiye sahip olmaksızın bakmak ve bir ölçüde anlam vermek mümkündür.

Müzikte ise diğer sanatlardan farklı olarak bir dilde üretilmiş müzikal bir eseri o dili bilmeksizin dinlemek ve beğenmek mümkünden öteye çok daha belirgin bir boyut kazanmaktadır. Daha önce söz ettiğimiz gibi melodi ve ritim boyutunda sunulandan tat alabiliriz.

Bir diğer boyut müziğin türleri olmaktadır. Herhangi bir müzik türünün dünyanın her yerinde anlaşılması, beğenilmesi ya da ilgi görmesi mümkün görünmemektedir. Burada bir itiraz klasik müziğin evrensel değer taşıdığı yönünde gelebilir. Ancak bu yaklaşımı doğru bulduğumu söyleyemem. Çünkü klasik müziğin evrensel bir norm oluşturduğu yönündeki görüşler çok önemli bir noktayı gözden kaçırmaktadır. Kültür emperyalizmi, evet kültür emperyalizmi. Son yüzyıllarda Avrupa’dan kaynağını alıp dalga dalga kuzey yarım küre boyunca yayılan emperyalizmin dünya üzerindeki etkileri iktisadi, siyasi, sosyal ve kültürel alanda kendini göstermektedir. Bu durumun sonuçlarını müzik alanında da izleyebiliriz. Her alanda olduğu gibi müzikal alanda da batılı değerler empoze edilmektedir.

Bu o kadar böyledir ki, İngilizce şarkılar dünyanın her yerinde dinlenmekte, beğenilmekte, popüler müzik kültürünün hit parçaları olabilmektedir. Ancak bu durumun temel dayanağı, İngilizcenin emperyalizmin evrensel dili olmasıdır. Yabancı müziğin parçaları içerisinde İngilizce-Fransızca örnekler arasında müzikal değer açısından bir mukayese yaptığımızda acaba ağırlık hangi tarafta kalmaktadır? Batı dünyasının sanat kültür altyapısında Fransızca temelli bir birikimin ağırlığını düşündüğümüzde İngilizce müzikal eserlerin dünyanın dört bir yanında daha çok reyting alması önemini yitirdiği gibi, nedenleri üzerinde de durmak gerekir.

Tekrar klasik müziğe dönecek olursam, nasıl ki bizim bir sanat musikimiz olduğu gibi Viyana klasiklerini de özelde Avusturya, genelde de Avrupa’ya ait sanat müziği olarak düşünürüm. Diğer kıtalar üzerinde de yankıları olsa bile aynı tınıyı yakalamak mümkün olmaz kanımca. Çünkü klasik müziğin kültürel ve tarihi altyapısını Avrupa toplumları oluşturmaktadır.

Söz gelimi şu sorulabilir. Amerika’da klasik müzik Avrupa’daki gibi ilgi odağı oluşturmakta mıdır? Bu soruya bir örnekle yaklaşmak isterim. Yıllar önce ünlü komedyen Danny Kaye Amerikalı çocuklara ve gençlere yönelik gösteriler yapmaktadır. Bir orkestra şefi konumunda yaptığı gösterilerin amacı çocuklara klasik müziği tanıtmaktır bir bakıma. Ve bu amaçla şov yapmaktadır. Bizde de bu gösteriler "Pazar Konseri" programında birkaç defa gösterilir. Hatta şimdi hayatta olmayan Şef Hikmet Şimşek bu konu ile ilgili bir anısını nakleder bir defasında. Bir gün Diyarbakır ilimize giden Hikmet Şimşek burada bir vatandaşımızla sohbet etmektedir. Vatandaşımız yöresel şivesi dahilinde sorar. Siz Hekmet Şemşek’siniz değil mi? Evet cevabını alınca da bir programınızda izlediğimiz bir Frenk sanatçısı vardı, onu seyrederken çok güldüm, o bölümü tekrar göstermez misiniz der. Burada dünyanın diğer ucundaki bir komedyenin şovudur vatandaşımızı etkileyen, yoksa klasik müziğin bizatihi kendisi değil.

Dolayısıyla notalardan ve seslerden meydana geldiği için müzik, melodik ve ritmik boyutta dünyanın her yerindeki insanları etkileyebilir ancak herhangi bir müzik türünün dünyanın tamamında, kültürel derinliğiyle birlikte izlenmesi ve hatta ilgi uyandırması kültür emperyalizmi boyutu göz ardı edilerek ele alınamaz.


L.T.


















Paylaş:
1 Beğeni
(c) Bu yazının her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir. Yazının izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
Yazıyı Değerlendirin
 
-müzikte evrensellik nedir, ne değildir?- Yazısına Yorum Yap
Okuduğunuz -müzikte evrensellik nedir, ne değildir?- yazı ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
-MÜZİKTE EVRENSELLİK NEDİR, NE DEĞİLDİR?- yazısına yorum yapabilmek için üye olmalısınız.

Üyelik Girişi Yap Üye Ol
Yorumlar
Şaban  Kalyoncu İskeçevi
Şaban Kalyoncu İskeçevi, @saban-kalyoncu-iskecevi
27.9.2017 20:33:07
İnsan hayatı seslerin en güzeli Kaülu Bela hitabı yla başlamıştır. Bu hitabın ruh boyutuna vakıf olanlar ruhi neşeyi nefs boyutunda kalanlar da bu boyutun coşkusunu yaşamaktadır. Müziğin evrensel olabilmesi için ruhun gıdası seviyesine ulaşmış olması gerekir, esenlikler dileklerimle...

Dr Şaban Kalyoncu tarafından 9/27/2017 8:39:52 PM zamanında düzenlenmiştir.
levent taner
levent taner, @leventtaner
23.10.2014 22:09:48
Paylaşmış bulunduğum yazımı günün yazısı olarak belirleyen değerli kurul başkan ve üyelerine ayrı ayrı teşekkür ediyorum.
Fırat Bal
Fırat Bal, @firat-bal
23.10.2014 18:26:00
Çok sade ve her kesimin anlayabileceği şekilde irdelenmiş müzik.

Dolayısıyla yorum yapabilmek de kolaylaşıyor.

Emperyalizm bence gruplaşmanın ve birlikteliğin sonucu olarak ortaya çıkmış.

Dünya savaşlarının sonucu oluşan yıkımların bir etki-tepkisi de diyebiliriz.

Nedir ki bir müzik bunu başaramasın. Dediğiniz gibi görsellik, ritim becerisi ve paylaşımcılık; özellikle Avrupa'da kendini gösteren, daha sonra dillendirdiğiniz Amerika'da yayılan, yaygınlaşan bir bağ'dır.

Böylesi bir yazıya ihtiyaç vardı. Olmasaydı güne düşmez ve de ilgi görmezdi zaten.

Girizgahta söze geldiğiniz; müziğin kendisi evrenseldir; fakat türleri evrensel değildir ifadenize katılarak, daha nice değerli yazılarını okumayı ümit eder aynı zamanda başarılarınızın devamını dilerim.

Bu arada babamın da ismi Levent :)

Saygılar, sevgiler, selamlar ...
Etkili Yorum
Şükrü Beşiktaş
Şükrü Beşiktaş, @sukrubesiktas
23.10.2014 09:43:23


Merhaba,
Son derece güncel bir konu son derece seviyeli bir dille okura ulaştırılmış. Her okuyan mutlaka
kendisini bu konunun içinde bulabilir Çünkü "müziksiz" yaşam ,müziksiz doğa olamaz ki1
Ha bu arada klasik müziğin evrenselliği hakkındaki görüşün dikkate değer doğrusu...
Teşekkür ederim saygılar.
Etkili Yorum
İpekyildiz
İpekyildiz, @ipekyildiz
22.10.2014 15:27:46

Güzel ve farklı bir sunum olmuş yazınız ki öncelikle belirtmek isterim.

Bence müzik,her şeyden her şekilde yaratılabilecek olan; enstrümanla veya enstrümansız ruha ses olan; ritmi ve çekici edasıyla her duygu yoğunluğunu ifade edebilecek güçte olandır, olmalıdır.

Her üzerine yazılan söz'ün, her türlü ideolojinin dışındadır, üzerindedir gerçek müzik. Onun için her yazılan sözün müziği de aynı kişi tarafından yapılmalıdır diye düşünüyorum açıkçası. Öyle melodiler duyuyoruz ki sözü üzerinde çok dolu kalmış; öyle sözler duyuyoruz ki müziğin güzelliğini yok etmiş.

Ben klasik müziğin kesinlikle evrensel olduğunu düşünenlerdenim.Duymak, hissetmek için ne kültürel birikim ne de kendini koşullandırmayı kabul edemeyen etmeyen tek müzik türü çünkü. Yoksa saplantılı hale sokulmuş ve masumiyeti yok edilmiş günümüzdeki çoğu standart melodilerin üzerine yazılmış şarkı sözlerinin durumuyla ilgili sizinle hemfikirim. Çünkü yazanların çoğu da ya da okuyanların gerçekte ne söylediklerini bilmedikleri gibi , toplumunda algılama gücünü veya kültürel birikimin seviyesine göre birşeyler yaptıklarını düşünerek kendilerini avuttukları; sadece ticari düşünülen bir duygu sömürüsüne ne yazık ki tanık olmaktayız.

Teşekkürler
Saygılarımla

Etkili Yorum
ccelayir
ccelayir, @ccelayir
22.10.2014 14:54:35
Müziksiz hayat hata olurdu. Niçe'den.
Okunması zevkli bir yazı kaleme almışsınız. Birçok konuda size katıldığım halde, birkaç konuda katılmıyorum. Müzik ve emperyalizm... Müziğin ana felsefesine yönelirsek ideolojik duruşlar olmaz sanırım.

Dilinin anlaşılmaması olayı ise, müzik dil üstüdür, kendisi zaten bir dil, iletişim aracıdır. Doğa, insan, Tanrı ile iletişim aracıdır. İfade etmek istediğiniz sözlü müziklerdir tabii ki. Yine de dil önemli değildir.
Daha geniş çerçeveden bakıp pop, klasik, rock müziğin dışındaki melodilere, belli bir ritmi olan seslere bakmakta fayda var.
© 2025 Copyright Edebiyat Defteri
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.

Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.