Yuvamız
Sabah kahvaltı yaparken bir haber kanalında konut yorumu yapılıyor..Avrupalılar Amerikalılar sırada deniliyor haberde..En iyi en gözde yatırım,parayı en iyi değerlendirmenin yolu diyor.. Bir koyup beş kazanmanın yolu deniliyor..
Anlatılana göre ülkemizde sudan ucuzmuş konut, hiç fiyatınaymış o nedenle kapatmak istiyorlarmış..Ne kadar satılık daire iş yeri,han hamam varsa yabancılar almak istiyorlarmış.. Peşindelermiş bu işin..
Uzunca bir süre işlendi konu..Uzun uzun..Anlaşılan bir şeyler hedefleniyordu..Boşuna değildi yorumlar..Belliki bir kafa karışıklığı yaratılmak isteniyor ve konuta hücum edilsin isteniyordu..
Konut ki insanımızın en önemli meselesi.. Meskenimiz.. Barınağımız.. Sıcak Yuvamız.. En öncelikli olanımız...Birinci işimiz.. Ne yapıp edip ev edinmeliyiz.. Tüm birikimlerimizi eve seferber etmeliyiz..
Türk insanının ömrü evde geçer..Evde dinlenir,evde huzur bulur..Evinde yer içer..Evinde misafir ağırlar..Yani dünyası evidir..Hele hele kadınlarımızın..Onlar evsiz yapamazlar..Ev onların her şeyi..Yaşamları evlerinde geçer..
Birinci önceliğimiz konut tabii..Evimiz olsun isteriz,kendi mülkümüz,kendi barınağımız..Tüm imkanlarımızı seferber ederiz onun için..Neyimiz var neyimiz yok konuta aktarırız..Hatta geleceğimizi bile ona vakfederiz..Ev uğruna borca gireriz..Riske atarız kendimizi..Bir kooperatife girer yıllarca sürünürüz..Mesele kiradan kurtulmak,ev sahibinden kurtulmaktır..
İşte biliniyor bu yönü insanımızın ve bir güzel işleniyor konu..Konuta hücum deniliyor..Kazanmanın yolu bu, sudan ucuz deniliyor..
Ucuzluğun ölçüsü nedir bilemiyoruz tabii..Bir ömürde kazanabileceğiniz tüm parayı konuta veriyorsunuz memleketimizde..Hesabı yapın görürsünüz..İşte çalışıyor çabalıyoruz ama bir ev edinemiyoruz..Bir ömür geçiyor bir evimiz olmuyor yine de..Kimilerine göre ucuz olabilir ama kendi gelirimizle mukayese ettiğimizde hiç de öyle değil..
Son yıllarda rahatladı biraz..İmkanı olan, ödeme gücü olan, düzenli işi ve geliri olan krediye girerek ev sahibi olur oldu ama o da ipotekli..Yani bir aksadığında ödemeniz ya banka el koyacak ya da satışa çıkacak eviniz..Yani ödeme bitinceye kadar ev sizin değil, kredi kullandığınız bankanın..Yine de eskisinden iyi..Kooperatiflerden iyi..O yollu ev edinmekten iyi..En azından baştan girip oturuyorsunuz,kiradan kurtuluyorsunuz..
Bir yatırım aracı olduğu doğru yalnız konutun..Kimileri para yatırarak giriyor bu işe ve iyi de kazanıyor..Firma sağlamsa baştan henüz inşaatken girip sonunda iyi rakamlarla pazarlıyor..Bunun da riski yok değil yalnız..Maket üzerinden alımlar bazen can yakabiliyor..
Sıkça karşılaşıyoruz ya konut yorumlarıyla..Zaten bu konuda her gazetenin bir sayfası her kanalın bir programı var..Geçenlerde bir haber..Japonya’da reel olarak yüzde 168 değerlenmiş sonra da yüzde 72 kaybettirmiş..Çin’deki durum daha ilginç..Orada yüzde 586 değer kazanmış ve hiç kaybettirmemiş..İlginç cidden..Konut çok öncelikli bir yatırım aracı anlaşılan..Bizde henüz o noktada değil..Reel artıştan bahsediliyor..Japonya’da yüzde yüze yakın,Çin’de ise yüzde beş yüzün üzerinde..
Bizde derin bir boşluk var bu konuda..Daha çok yol alınacak..Daha çok konut yapılacak..Daha çok kişi para kazanacak..Sektör kazanmaya da kazandırmaya da müsait.Kazananı daha çok konutun..O ayrı bir yazı konusu..Yani kaça mal ediliyor kaça pazarlanıyor o ayrı bir yazı konusu..Maliyetler ortada ama siz kaça alıyorsunuz o farklı bir konu..Fakat şu var ki bu bir ihtiyaç..O nedenle talep de bitmez,konut yapımı da..
İhtiyacımız yedi milyon konut deniliyordu bundan yıllar önce..Şimdi katlamıştır mutlaka..Çünkü bir taraftan yaparken bir taratan yıpranıyor eskiyor..Bir insan ömürde iki ya da üç konut ediniyor..Çünkü bizdeki ortalama ömür otuz yıl,hatta daha da az..Dönüşüme giden evlere bakıyorum yirmi, çok çok otuz yıllık..Yani yapılarımızın ömrü bu maalesef..Avrupa’da kaçıncı kuşaktan torun oturuyor büyük atasının yaptığı evde..Bizde ise evlat bile barınmıyor.. O nedenle bir ömürde iki ya da üç ev..Binanın ömrü yirmi bilemedin otuz..Hesabı siz yapın bir ömürde kaç eve ihtiyaç duyulur..
Karışık konu konut..Çetrefilli bir konu..Açmazları olan bir konu..
Alırken satarken çok itina gerektiren bir husus konut..Hiç beklenmedik şeylerle karşılaşırsınız..Hiç umulmadık şeyler karşınıza çıkar..
Aldanır aldatılırsınız..Mülk ediniyorum derken her şeyinizi kaybedersiniz..Başkasına pazarlanan daire ekstradan size satılmaya çalışılır..Anlayamazsınız hiç..
O nedenle konut işi akıl işi.. Akıl ve irade işi.. Sabır işi..
Kemal GÜL
15.09.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.