Gerçeklerden Kaçış
Yakında bir yazarımız önemli olan yaşadığınız yer değil, mahallesidir o şehrin diye yazdı..Yani statünüzü belirleyen şehir değil mahalle anlamında..Yeni bir sınıflama..Eskiden falanca şehirliyim demeniz yetiyordu..Anlaşılan bundan böyle falanca mahalledenim demeniz gerekecek..İlerde belki site kavramı da girecek bu sınıflamaya..Meslek gruplarına göre,gelir grubuna göre,aile nüfuz grubuna göre..
Toplum maalesef sınıf sınıf..Siz istemeseniz de ayrılıyorsunuz daha doğrusu ayırıyorlar..Başkalarına özgü bir durum değil bu..Hepimizle ilgili..Her zümreden şahıslarla..Biz de azade değiliz bu durumdan..Biz de kendimizi ayırmaya çalışıyoruz başkalarından..Farklılaşmaya çalışıyoruz kimilerinden..
Yeni değil,eskiden beri var olan bir şey bu..Kırsal kentsel,köylü şehirli,elit sıradan,eşraftan avamdan diye sayılır sıralanırdı ahali..
Bir başka sınıflama tarzı ise aristokrasi,burjuvazi tarzındaydı..Kimi zaman da emekçi memur,asker üst bürokrasi diye tanımlanır oldu halk..
En nihayetinde iş mahalleye dönüştü şimdi..Yani sorulacak; siz hangi mahalledensiniz diye..İstanbul’danım ya da İstanbulluyum demeniz yetmeyecek.. Hangi mahalle, hangi semt, hangi site diye sorulacak..
İş oraya kadar gidiyor..Bir başka ayrılma şekli toplumun..Sınıflanma şekli..Sosyal statü meselesi..Yani oturduğunuz muhit sizin sosyal statünüzü belirliyor..Bu sadece varlıkla,varlıklı aile olma ile ölçülen bir şey değil..Yani bir yönüyle bilinir ve tanınır olmak gerekiyor.. İmkan sahibi olmanız,siyasal ve sosyal alanda söz sahibi olmanız,hatırı sayılır insan olmanız gerekiyor bunun için...
Bu bir tercih meselesi..Ancak zorlayıcı faktörler var..İsteseniz de bunun dışında kalamazsınız..Kimi hususlar sizi zorla bu yola iter..İstemeye istemeye de olsa mahalle ve semt tercihinde bulunmak durumunda kalabilirsiniz..
Bu ayrılma ve kopuş içten içe toplum derinliklerine yansır ve bir yerlere kaydedilir..Hafızalara nakşedilir..Derinliklere işler..Siz ve diğeri olma konumuna gelir..Ben ve o..Biz ve onlar..Tehlikeli bir durum bu..Furya bir başladı mı devam eder..Sizden sonrakilere sirayet eder..Ayrılıklar nükseder en yakınlar arasında..Ayrı düşersiniz kadim dostlarınızdan arkadaşlarınızdan..
Aslında bu bir kopuş ve savrulmalıdır.Savunulur ve özenilir tarafı yok bunun..Ne uğruna peki bu..Kendinizi başkalarından yüksek görme uğruna..
Ben diyorsunuz onunla aynı ortamda olamam, birlikte yaşayamam,aynı şeyleri paylaşamam, hissedemem..
Bir zaaf noktası aslında bu, bir zayıflık ya da bir kaçış, bir uzaklaşma başkalarından ve kendinden..Gerçeklerden kaçış ve uzaklaşma..
Kendi gerçeğinizden..Yüzleşememe meselesi bu..Kendinize bir pay çıkarma meselesi bu..Birilerinden üstün görme..Üstten ve tepeden bakma meselesi..Sözle ifade edemediğinizi eylemle ifade etme şekli..Fiiliyata dökme işi..
Çok yönlü mahsurlu aslında..Hem maddi hem manevi..Hem dini hem dünyevi..
Duvarlar örmüş oluyorsunuz böylelikle insanlar arasına ..Aşılması zor duvarlar..Bir set örüyorsunuz..İnsanlık olarak duvarları ve engelleri yıkmamız gerekirken siz yeni duvarlar inşa ediyorsunuz..
İnsanı insandan ayırıyoruz..Koparıyoruz birbirinden..Kendimizi başkalarından..
Elle tutulur, gözle görülür nedeni de yok bunun..
Basit şeylerden..
Anlamsız kuruntulardan..
Böbürlenmelerden..
Belirleyici olan biraz imkana kavuşmuş olmak..Eğer kazanmış, varlık edinmişsem,okumuş iş edinmişsem,gezmiş çevre edinmişsem, makam mevki,konum edinmişsem farklıyım demeye ve kendimizi diğerlerinden üstün görmeye başlıyoruz..
İyiye işaret değil bu durum..İyiye gidiş değil..Bir yere varılmaz,buradan bir sonuç çıkmaz, bir şey elde edilemez..
Bugün bu türlü bir ayırım yarın başka türlü bir ayırıma kapı aralar..
Biraz dirençli olmalıyız..İş bize düşüyor..Direnç göstermeli ve kapılmamalıyız bu duruma, sürüklenmemeli savrulmamalıyız..
Nafile bir dilek gerçi benimki..
Nafile bir temenni..
Hemen çözüm görünmüyor maalesef ufukta..Derinleşiyor insanlar arasındaki ayırım..Uçurumlar oluşuyor..
Sevgisiz bir topluma dönüşüyoruz..
Sadece kendisini ve kendinden olanı seven bir topluma..
İyiye gidiş değil bu..
Hayra alamet değil bu…
Kemal GÜL
30.08.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.