- 948 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Temel psikoloji seminerimden (bölüm 3)
NEOKORTEKS:BİZLERİ İLKEL OLAN CANLILARDAN AYIRAN EN ÖNEMLİ ÖZELLİĞİMİZDİR.
Düşünme faaliyetinin gerçekleştiği alandır.Zeka seviyesi düşünme kapasitesi arttıkça neokorteksin kalınlığıda buna bağlı olarak artar.Hayvanlarda neokorteks yoktur.
OMURİLİK: Vicudumuzun heryeri sinir ucları ile sarılıdır.Dünyanın cevresini 8 kez dolaşabilecek kadar uzunluktadırlar.Elimizden ayağımızdan kolumuz ve bacağımızdan gövdemizden gelen sinir uclarının birleştiği ve beyin sapına doğru ilerlediği kısma omurilik denir.
ÇEVRESEL SİNİR SİSTEMİ: beş duyu organlarımız ile algılayıp beyne gönderdiğimiz algı algı sinyallerini toplayan oradan omuriliğe yollayanve tekrar beyne gönderen sistemdir.
Örnek: soguk ve sıcağa verdiğimiz tepkiler ismimiz söylendiğinde verdiğimiz tepkiler buna örnektir.
Beyni işlevsel yönden ikiye ayırıyoruz.Sağ ve sol lob olmaz üzere.
SAĞ lop: beynin sol tarafını SOL lop ise sağ tarafını kontol eder.Eğer bir insan sağ eli ile yazı yazıyorsa beynini sol tarafı,sol eli ile yazıyorsa sağ tarafı gelişir.Her iki eliyle yazı yazabilen kişinin ise beyninin sağ ve sol tarafını kullanarak geliştit ve psikolojide bu tür insanlara DAHİ denir.
BEYNİN ZİHİN YASALARI
Sebeb sonuç ilişkisi: şimdiki zamanda bulunduğumuz hal ne ise iyi yada kötü doğru yada yanlış geçmiş zamanda almış olduğumuz kararların neticesinde var olmuştur.Dolayısı ile şimdiki zamanda alacağımız kararlar da gelecek zamanda içinde bulunacağımız iyi kötü halin sebebi olacaktır.
Bedensellik yasası: bir düşünce mutlaka bedeni etkiler.seviniriz ve vicut bu sevinme faaliyetini dışa yansıtır.Kötü hissedersiniz,yine aynı şekilde dışa yansıma olur.Eğer kötü iken insan ellerini yukarı kaldırır ben iyiyim mutluyum diye beyne sinyal gönderirse kısa zamanda o kötü halden kurtulur.çünkü düşünceye beden ayak uydurur.
Beklenti yasası: bir insan algılarını hangi yönde açıyor ise o yönde sorularına merak duydugu konulara cevap alır.
Bilişsel uyumsuzluk yasası : Eğer kafanızda olumlu bir düşünce var ise,olumsuz bir düşünceye yer yoktur.Olumsuz düşünce varsa olumlu düşünce gelemez yani aynı anda aynı yerde (+ - ) düşünce barındırmak mümkün değildşir.
Tersine dönme yasası : Değiştirmek istediğiniz bir duydu yada davranışa yapılan verilen bir telkindir.
Dilemsizlik yasası: bir duyguyu davranışı değiştirmek istediğimizde dışarıdan bir müdahele ve etken şarttır.Değişime kapalı olan birinin duygu ve davranışlarını değiştirmek pek mümkün olmamaktadır.Bu durumda önce o insanı değişime açık hale getirmeliyiz..
Israr yasası: Bir duygu ve davranışı değiştirmek istiyor isek ısrarcı olmalıyız.
BİLİNÇ VE BİLİNÇ ALTI ( psikolojinin temelini oluşturur)
BİLİNÇ: Şu anda,bulunduğumuz yaşadığımız zamanda kullanmış olduğumuz bir süreçtir.örneğin:
Şuan temel psikoloji ödevine yoğunlaşmış olmam biliçli bir faaliyet içine girmiş olmamdandır.
Bilinci basakmalara ayıracak olursak:
Bilincsiz yetersiz basamak : bir şeyin varlığını bilmemek ve bilmediği şeyin kullanımını gerçekleştirememek
Bilinçli yetersiz basamak : bir şeyin varlığından haberdar ancak,haberdar olduğu şeyi kullanamamak
Bilinçli yeterli basamak : bir şeyin varlığından haberdar ve haberdar olduğu şeyi kullanmakta ancak,kullanırken ince detayına kadar düşünmek sonra yeterli olduğunda kullanmak
Bilincsiz yeterli basamak : bir şeyin varlığından haberdar ve haberdar olduğu şeyin her şeyini a dan z ye öğrenmiş zihni artık yormayan bir pozisyon gelişmiş rahatlıkla haberdar olduğu şeyi kullana bilirlilik …
Edeb-i Devam Edecek..
YORUMLAR
Neokorteks, neopalyum , izokorteks, memeli beyin parçasıdır.Evrende sadece insana özel var olan bu mükemmel yaradılış karşısında insan, evrende en rezil durumda. Bence hayvanlar alemi 1/0 önde. Akıl ve duyguların eşliğinde düşünebilen insan,hem kendini,hem de dünyayı ne hale koyuyor. İnsan insana kendini anlatırken korku duyulacak işlerin içinde hayatını bakalım kaç dönem daha sürdürebilecek.
Kim bilir belki beynin her iki bölümünü kullanarak,kendi yakın tarihini ,ilkel tarihle eşleştirerek değiştirir :)
hayal işte !
Kendimizi tanıdıkça daha insancıl olabilme umuduyla.
Saygılar,Sevgiler
her iki eliyle yazı yazan kişinin,beynini sağ ve sol çalıştığı "dahi" olduğunumu gösteriyormuş
bilmiyordum iyide oldu öğrendiğim..
ama çok rastlanır bişey değil sanırım. ikisine hükmedebilmek.
şuda var çalışırsanız başarılı olur.. iki el kullanabilinir..bu imkansız değil. bu çalışmalar sonucu "dahi "olana ne demeli yani geçersizmi kaliyor bu teori.
güzel paylaşım için Tşklerrr..
Edeb-i Şiirsel
Çocuğunuza erken yaşlarda kullanmadığı diğer elini kullanması için her gün bilinliçli bir 15 dakikalık yazı çalışması yaptırın...Zamanla düşüncelerinde zekasında konulara bakış açısında farklılık yarattığını takiben göreceksiniz..sevgi ve saygılarımla..