- 1152 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
Temel Psikoloji seminerimden ( bölüm-1)
Psikoloji Nedir ? insan davranışlarını ve düşüncelerini inceleyen sürece psikoloji denir.
Altı ana başlık altında psikolojinin dallarını incelemek mümkündür.
1-Gelişim psikolojisi: anne karnındaki halimizden tutunki,çocukluk,erkenlik,gençlik,orta yaş ve yaşlılık süreclerinde insanların davranış ve düşünce gelişimlerini konu alır.
2-Fizyolojik psikoloji: davranışların insan fizyolojisindeki etkisini konu alır.
3-Deneysel psikoloji: Öğrenme,algı,bellekgibi konuları deneysel ele alır.
4-Kişilik psikolojisi: öz saygı,saygınlık,saldırganlık gibi kişiden kişide değişim gösterem davranışları konu alır.
5-Klinik psikolojisi: bir hastalığın tesbiti, nedenleri ve iyileşme sürecini ele alır.
6-Sosyal psikoloji: İnsanların birbirleri ile olan etkileşimlerinin birbirleri üzerlerindeki etkilerin temelini konu alır.
Psikolojinin araştırma alanları vardır.Kişileri ve etkileşimlerini,rahatsızlıklarını inceleyen pek çok farklı alanlar. Bunları sıralamak gereklirse;
VAKA ÇALIŞMALARI : Diğer adı tek denekli araştırmadır.bir kişi yada birkaç kişi üzerindeyapılan araştırmadır.
DOĞAL GÖZLEM ÇALIŞMALARI : Bir vaka üzerinde,doğal şartlar ve doğal hal ortamında inceleme yapar.
ANKET ÇALIŞMALARI : Ya yüz yüze yada yazılı olarak bir konu üzerinde toplanan veri istetistiklerinin ortak yönlerini tesbit etme yönünde inceleme yapar.
KOROLASYONA DAYALI ÇALIŞMALAR : İki olay yada iki vaka arasında yapılan araştırmadır.
DENEYSEL ARAŞTIRMALAR : Labaratuar ortamında yapılır.Eşit şartlar altında aynı özelliklere sahip kişiler yada canlılar üzerinde araştırma yapar.
ÇOK YÖNLÜ ARAŞTIRMALAR : Hemen hemen bu bütün araştırmaları bünyesinde barındırabilen bir araştırma yöntemidir.
Psikolojinin eski bir geçmişi fakat yenide bir tarihi vardır.
Psikolojinin ilim olarak gelişiminde pek çok felsefeci,norolog, yaptıkları araştırmalar ile psikolojinin birçok temelinde gelişim sağlamışlardır.Fikirleri araştırmaları ile ortaya kuramlar atmış ve bunu kabul görmüşlerdir.
Bu isimlerden bazıları şöyledir…
Wilhelm wunt,öğrencisi Edward brad titchener
William James,Sismund Freud ,Tohn Watson,Gestal (max werthemier-Köhler kofa
Skinner,Dean poul sortre (varoluşcu pisikoloji)
Bu felsefecilerden Köhler kofa ve max werthemier gestal psikolojisinin kurucularıdır.
GESTAL Psikolojisi nedir? : Bütünlük anlamına gelir.Yönlendirme ile eylem algısıdır.Bu psikolojide önemli olan sorunun parcası değil bütünü önem taşır. Örnek:
Eğer ortada sorunlu bir çocuk var ise,sadece çocuğu değil çocuğun ailesinide incelemeye alır.Ve bütünden sorunlu parcaya yönelir.
Yine bu felsefeci psikologlardan Dean poul sortre varoluşcu psikoloji kuramını ortaya koymuştur.
Nedir varoluşcu bu psikoloji ? : Psikoloji,bozulan ortama ayak uydurmak isterken bozulur. Örnek:
Vücütta kanserli hüçre yoktur ama Sağlıklı hüçre gerekli besinleri alamadığından ötürü bulunduğu yapıya ayak uydururken şekli ve yapısı değişerek bozulur kanserli hasta hücreye dönüşür.
Devam edecek ... Edeb-i
YORUMLAR
Fakat bir şey dikkatimi çekti,psikolojinin ana başlıkları kısmında bilişsel psikolojiyi unutmuşsunuz.Günümüzde bilişsel psikoloji psikolojinin alt dalları yani sizin ana başlık kısmınızın ayrılmaz bir bütünü,geri kalan yazınızı sabırsızlıkla bekliyorum. :)