Ramsar Alan
Biliyorum başlıktaki sözcük yabancı ama açacağım birazdan..Ben de bilmiyordum yeni öğrendim..Bir toplantı esnasında..Bir komisyonda görevliyken..
Son etap dahil edilmişiz toplantıya ve konumuz dışında bir alan.. Ön hazırlık yapma fırsatımız da olmamış..Aslında iyi bir konu..Hele yabancısı olduğunuz bir husussa bu sizin için ayrı bir kazanım..
Mülkiyeliler ağırlıklı toplantıda..Sivil toplumcular var..Üniversiteden,kurumlardan derken otuz kırk kişilik bir grupla bir mevzu ele alınıyor..Konuşulan husus sulak alanlar.. Yani bitkiler ve hayvanlar aleminden değişik türlerin olduğu bir alan..Dört farklı sulak alandan bahsediliyor sunuda.. Biri uluslararası ölçekte diğerleri mahalli..Zaten toplantının amacı mahalli olanların ulusal sulak alan ilan edilmesi hususunda görüş ve öneriler..
Uluslaraarası yani ramsar,ulusal ve mahalli olmak üzere üç kategori olarak veriliyor sulak alanlar…Ramsar ilan edilebilmesi için bir alanın belirlenmiş olan en az beş kriteri sağlamış olması gerekiyormuş..Beşin altına düştüğünde ise ancak ulusal sulak alan olabiliyormuş..
Sultan Sazlığı Uluslaraarası Milli Parkı ve Ramsar Sulak Alanı olarak ifade ediliyor ve detaylar veriliyor..Bir ben değil sözcüğe yabancı olan, birkaç kişi hariç katılımcıların neredeyse tamamı.. Açmak zorunda kalınıyor ne anlama geldiği ve öğrenmiş oluyoruz böylelikle.. Uluslararası anlamı taşıyormuş bizim için bu muamma olan bu sözcük..
Ülkemizde on dört Uluslararası Sulak alandan birisiymiş Sultan Sazlığı Milli Parkı..İlimiz açısından oldukça önemli olsa gerek böyle bir varlığa sahip olmak..Müthiş bir zenginlik..Hoşnut oldum işittiğimde..Cidden güzel bir şey..Bir hazine…Sayısız bitki çeşitliliğinin olduğu bir alan..250 kuş türünün flamingoların yaşadığı bir alan..Adından da anlaşıldığı gibi sazlıkların boy gösterdiği farklı bir alan..
Hıncal Uluç’un bir yazısında okumuştum;kurudu Sultan Sazlığı,yazık oldu uçup gitti yok oldu kuşlar, otlar, çimler çimenler diye.. Sızlanıyordu belli ki içi yanıyordu..Kendine has üslupla bir güzel ele almıştı konuyu..İlgililere sesleniyordu..Ne olur şu konuya el atın biraz diye..
Yazarımıza ve tüm halkımıza buradan müjde.. Gelişmeler iyi.. Çalışmalar sonuç vermiş..Alan 2009 da kurumuş.. Yağış yağmaz,dereler akmaz olmuş,nehirlerin göllerin su seviyesi düşmüş..Sultan Sazlığı can çekişir olmuş..Cidden tüm canlılar yok olma sürecine girmiş..Yıl 2014..Aradan beş yıl geçmiş..Tekrar eski dönemine dönmüş sazlık..Beslenmiş sağdan soldan..İlgilenilmiş..Suyun dirhemi bile boşa verilmemiş..İfade edilen bu..Gidip görmedim ama sayıca verildi..Sazlık eski günlerinde yeniden denildi..En son 250 kuş türü sayılmış..Bitkiler tekrar canlandı tekrar yeşerdi denildi..5000 flamingo kanat çırpıyor her gün sazlığın üzerinde denildi..
Bir mutluluk kaynağıydı benim için..İçim sevinçle doldu..Bir mili varlığımız tekrar korunmuş oluyordu böylelikle..Emek verilmiş ve bugüne gelinmişti..Güzel bir şeydi cidden..
Sazlık kritik eşikte yalnız..Beş kriterle Uluslararası Sulak Alan..Eğer birini kaybedecek olsa bir kategori düşecek..Bu önemli işte..Onun muhafazası önemli..
Toplantıda da konuşuldu..Bundan böyle belki su tehlikesinin olmayacağı ama su kalitesiyle ilgili sorunlar yaşanabileceği ve bunun da canlılar için bir tehdit oluşturabileceğinden bahsedildi..
Kimyasal atıklar,gübreler ve ilaçlar yıkanarak, sızarak ulaşabiliyor bu gibi yerlere..Üzerinde durulması ve çalışma yapılması gereken bir konu..Tüm bunlar insan sağlığını tehdit etmekle kalmıyor canlıların her türden olanını olumsuz etkileyebiliyor.. Belirtileri hemen ortaya çıkmasa da ilerde görülebiliyor..
Sağdan soldan, dereden tepeden gelecek sular dilerim böyle bir tehlike oluşturmaz sazlığımız için..
İyi korumalı iyi bakmalıyız oraya,gözümüz gibi..Sazlar boy atmalı orada, her dem yeşil kalmalı otlar çimler çimenler.. Flamingolar kanat çırpmalı her gün..
Yerlilere ve yabancılara açmalıyız..Tesisler kurmalıyız yanıbaşında..İnsanlar gelip görmeli..Hangi kuş türleri yaşıyor bilmeli.. Erciyes’in serinliğinde bir gece geçirmeli..
Adı Üzerinde Milli Park..Sadece Kayserililer’in değil tüm milletin, hatta tüm insanlığın ortak malı..
Gelmeli ve çevresinde bir turlamalılar insanlar..İzlemeliler flamingoları, izlemeliler kanat çırpan kuşları ve doğal güzelliği..
Erciyes’in hemen eteğinde bir hafta sonu geçirmeliler..
Serin bir hafta sonu..
Kemal GÜL
07.08.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.