Elin Dili
Yeni bir sözcük, ilk kez işitiyorum.Ne anlama geldiğini bilmiyorum.Cehaletimiz ortaya çıkmasın diye de üzerinde pek durmuyorum..Biliyormuş numarasına yatıyorum..Ne zamandır tedavüldedir, eskimi yoksa yakın zamanın ürünümü bilemiyorum.. İlgisiz ve duyarsız kalmışım anlaşılan, atlamışım konuyu..
Bir hastalığımız bu..Toplum olarak önemli bir hastalığımız..Şu zengin dilimizi kullanmama ve başkalarına özenme hastalığımız..Bir türlü uzaklaşamıyoruz da bundan.. Bizzat adı değil de anlamı ifade edilse yani sektör analizi dense daha iyi olmaz mı hem ne kaybederiz bundan..
Hatta daha da açılabilir sözcük.. Bir faaliyet alanıyla alakalı olumlu ve olumsuz yönlerin fırsat ve tehditlerin ele alındığı bir şey denilse çok daha iyi olur sanırım.. Ancak işin şekli başka, adına SWOT dendiğinde daha farklı bir çağrışım yapıyor ve söyleyeni dinleyenlerin gözünde daha önemli bir kişi yapıyor ve bizim gibiler de kendisini cahil cühela sanıyor..
Bir toplantı esnasında konu edilmişti ve işe döndüğümde ilk kez işittiğim bu sözcüğün ne anlama geldiğini öğrenmeye çalışmıştım..İlk işim bu olmuştu ve bilgisayarımın başına geçmiştim hemen..
Araştırdım..
Sağdan saldan bolca bilgi derledim..
Epey detay biliyordum artık..Ahkam kesebilirdim bu konuda..Not da almıştım.
Aradan çok geçmedi toplantıya benimle birlikte iştirak eden bir arkadaşım:
Arkadaşlar bu SWOT ne anlama geliyor, bileniniz var mı, kusura bakmayın bu konuda biraz cahilim de dedi.
Güya o cahil bizse bilgili..
Fırsatçı..
Fırsatı ganimete çeviren kişi yani..
Masamdayım ve bilgisayarım açık ve konu tam karşımda..Yazılanlar önümde..Ciddi anlamda bilgilenmişim..Ahkam keser, bilgiçlik taslayabilirim artık bu konuda
Ortaya soruyor arkadaş..Bir fikri olan var mı diyor..Aydınlatın beni biraz diyor.
Genç bir arkadaşımız izahata çalışıyor ama yerli yerince değil,yeterince açıklayıcı ve doyurucu değil..Devreye giriyor ve sıralıyorum..SWOT kendi dillerinde kısaltılmış olanı olsa gerek diyorum.Yani her harf bir kelimenin karşılığı olmalı..Bizdeki yazılımı GZFT yani SWOT’un Türkçe harflerle yazılımı diyorum. Ne ifade ettiği ise bir sektörde güçlü ve zayıf yönlerin, fırsat ve tehditlerin ortaya konularak bir analizinin yapılmasını ihtiva ediyor diyorum..Arkadaşım hayretini gizleyemiyor..
Maşallahın var Kemal bey,her konuda bir fikrin var diyor..Oysa o anlık.. Bir anda gelişen hadise..Öncesi yok.. Öncesinden edinilmiş bir fikir yok.. Zihin boş..Bilgi taze ve ekran açık.. Sıralıyorum arka arkaya..Doyurucu bilgi sunuyorum arkadaşıma ve şaşkınlığını gizleyemiyor, ağzı açık kalıyor..
Cidden bende biraz hastalık..Sözcüğe hakim olmalıyım,bilmediğimi hemen öğrenmeliyim diye düşünürüm.. İyi de olur..Zaten bu yollu epey bir zaman geçiririm internette..
Çok mu lüzumlu tartışılır orası..
Biraz gereksiz bir şey aslında..Zamanımızı ve enerjimizi anlamsız yere bu gibi şeylere harcamış olursunuz..
Niçin elin diliyle uğraşalım..Bizim dilimizle,bizim sözcüklerimizle,bizim alfabemizle,duru Türkçemiz’le ifade etsek olmaz mı?
Olur elbette..Olur olmasına da önce bizim geliştirmemiz gerekiyor tüm bunları..Önce geliştireceğiz sonra ifade edeceğiz..
Ancak geliştirme çabamız yok..Bir şeyi ele alıp ileri noktalara taşıma düşüncemiz yok..
Hazırcıyız..
Almış başkasının dilinden ve bir karşılık vermişiz..
Nitekim Türkçeleştirmişiz..SWOT’a GZFT demişiz ama orijinali değil bu.
Orijinali onlara ait ve biz sonradan kullanmaya başlamışız..
Zaten hep yabancı sözcük istilasına uğramamızın nedeni bu..Bu nedenle sağımız solumuz her tarafımız yabancı kelimelerden oluşan yazılarla dolu..
Etrafa bakın bir..
Markalara modellere..
İlanlara reklamlara..
Sırf ilgi çeksin,sırf farklı olsun diye..
Pazarlanabilsin,
Kazanılabilsin diye..
Bazen de bize ait olana bir ekleme yapıyor ve yabancıymış gibi sunuyoruz..
Uyanıklık yapıyoruz yani burda..
Fırsat kolluyor,
Ön alıyoruz..
Bizim olanı yabancı markaymış gibi sunmaya çalışıyoruz..
Haksızlık yapıyoruz diğerlerine..
Haksız olarak öne çıkmış oluyoruz..
Hem dilimize, hem başkalarına..
Kirlilik ve çirkinlik de oluşturuyor aynı zamanda bu durum..
Görüntü kirliliği..
İstemediğimiz, hoşnut olmadığımız;
Gözümüzü tırmalayan, göze batan bir kirlilik…
Kemal GÜL
11.08.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.