- 373 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ÜTOPİK SOSYALİST MORELLY (1)
Morelly: XVIII. yüzyıl Fransız ütopyacı sosyalistidir.1755’de yazdığı Le code de la nature adlı eseri,kollektif mülkiyetin hakim bulunduğu bir toplumun ilkelerini temellendiren bir eserdir. Morelly, ortaya koyduğu teoride rasyonel sosyal düzenle irrasyonel sosyal düzen arasında bir karşılaştırma yaparak, rasyonalizm’den hareket eder. Morelly’ye göre, çağdaş sistem irrasyonel bir sistemdi ve bütün aksaklıklar buradan ileri geliyordu. İnsan tabiatına uygun düşen yeni bir rasyonel düzeni ’bulacak’ ve bu düzenin ilkelerini halka bildirecek bir teoriye ihtiyaç vardı. Morelly’nin tasavvur ettiği rasyonel sistem, mal üretimi ve dağılımıı organize eden tek bir ekonomik plana göre iş gören merkezi bir ekonomik topluluk idi. Morelly, tabiatın ve aklın gereklerini yerine getirecek üç temel toplum kanunu formüle etmiştir;bunlar 1)özel mülkiyetin ortadan kaldırılması, 2)’yaşama hakkı’ve ’hayat hakkı’, 3)bütün vatandaşların çalışma ile yükümlü olması kanunları idi. Morelly’i rasyonalist ve Vulger eşitlikçi sosyalizmin tipik bir temsilcisi idi. Aşırı tüketimin ve lüks eşyalarının kullanılmasının yasak edilmesini ileri sürüyordu.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.