Hukuk Herkese
Senelerdir konuşuruz ama ulaşamayız bir türlü.. Üstünlüğünü savunuruz, gerekliliğine inanırız ama yakınlaşamayız yaklaşamayız hiç ona.. Soyut bir şey.. Gözle görülmez elle tutulmaz.. Yenilen içilen bir şey değildir ancak hemen herkes ihtiyaç duyar başı sıkıştığında, onsuz olmaz, onsuz yapılamaz.. Hava gibidir su gibidir, aş ekmek gibidir.. Hissedersiniz hemen.. Olumlu olumsuz tarafı.. Hele size dokunulduğunda, siz ihtiyaç duyduğunuzda, sizi etkilediğinde daha bir farklı olursunuz..
Hukuk bahsettiğim.. Hukukumuz.. Bizim, hepimizin, tüm insanımızın hukuku.. Durup dururken hiç önemsemediğimiz ama içimiz yandığında, canımız acıdığında neye uğradığımızı bilemediğimiz hukukumuz..
En temel meselelerden biridir sanırım hukuk..Hani bir memleketin esaslı işleri sıralandığında denilir ya başta adalet, sonra asayiş ve arkasından eğitim..
İşte adaletin sağlanması hukuk eliyledir.. Adalet hukuk eliyle dağıtılır.. Tüm insanınıza adil olarak uygulanır.. Ancak böyle olduğunda hukuk hukuk ve siz Hukuk Devleti olursunuz.. Yoksa güce göre, şartlara göre, döneme ve konjonktüre göre bir farklılık varsa hukuktan Hukuk Devleti olmaktan bahsedilemez.
Dedim ya bize dokunulduğunda,bir boyutlu olumsuz etkilendiğimizde ancak önemini fark ederiz hukukun..Durup dururken göremeyiz anlayamayız..İnsanlar ne yapıyor nasıl ediyor farkında olamayız..
……………………………….
Yanılırız da kimi zaman..Yasa varsa hukuk var sanırız..Yasayla hukuku bir sayarız..Oysa yasa kuru bir şeydir, kupkuru bir metin.. İnsan elinde şekillenir..
Yeni değil, binlerce yıldır var yasalar anayasalar ama hukuk yenidir, henüz yakın zamana özgüdür..
Yani yasayla hukuk olmuyor..Bir şeylerin yazılı olması yetmiyor..Uygulanması yorumlanması önemli oluyor..
Yasadan ne anladığınıza bağlı..Ben farklı sen farklı anlayabiliyorsun kimi zaman..İşte o zaman da aynı mevzuyla alakalı farklı bir uygulama çıkıyor ortaya..
Bu işin bir yönü.. En safiyane ve katkıntısız yönü..Yani sadece hukuk adamının kendi düşünce ve vicdanının ürünü..
Ya bir de başka faktörler devredeyse..Hukuk döneme ve şartlara göre uygulanıyorsa.. Eğilip bükülüyorsa..Bugün bana yarın sana göre şekilleniyorsa..Yani gücü elinde bulunduranın niyetine göre tatbik ediliyorsa.. Onların eline ve vicdanına kalmışsanız..
………………………………..
Olmuyor değil, dönem dönem zaman zaman.. Hukuk, gücü elinde bulunduranların istediği şekilde uyguladığı bir şeye dönüşüyor kimi zaman.. İşte o zaman hukuk hukuk olmuyor..Uygulayan da hukuk adamı olmuyor..
Hukuk adamlığı önemli bir iş..O sadece bir meslek değil..O sadece para kazanılan geçim çıkarılan bir iş değildir..O vicdanı ve hür iradesi ile hiçbir baskıya alet olmadan karar ve hüküm veren kişidir.
Denilebilir ki kolay mı bu..Evet kolay bir şey değil..Kolayına bir iş değil..Şu var ki hukuk adamlığı zor bir iş..
Baştan bilinmeli zorluğu..
Mesele yalnız hukuk adamlığı meselesi değil bilelim bunu..Onlara bu ağır yükü yüklemeyelim..Mesele derin.. Sorun büyük..Zaten gerçek Hukuk Devleti’nde uygulayıcılar da sorunsuz sıkıntısızdır.. Rahattırlar yani.. Onlar sadece vicdanı ile baş başadır..
Ölçü herkese hukuk..Hukuk her ihtiyacı olana..Her sıkışana..Her darda ve zorda kalana..
Yani bugün bana yarın sana değil..Her zaman her dönem herkese..
Bir toplumun dayanağı hukuk.. Temel taşı, direği..
Toplumu toplum yapan en önemli değer.. İnsanları sulh ve barış içerisinde yaşatmanın yolu..Huzurun ve saadetin yolu..Gelişmenin ilerlemenin kalkınmanın yolu..
Ne zaman ki hukuk var,tüm toplum kesimlerine ve herkese eşit uygulanıyor işte o zaman gelişmiş bir toplumuz.. Gerçek bir Hukuk Devletiyiz o zaman..
………………………..
Ümitli olmak gerek bunun için..Karamsarlığa yer yok..Gün gelecek toplum,tüm insanımız iliklerine kadar hissedecek hukuku..Tüm hücrelerine kadar..Ne zaman ki kılcal damarlara kadar işlemiş olur hukuk; işte ancak o zaman çağdaş ve medeni bir toplum oluruz..
………………………….
Hukuk herkese..
Onun varlığında özgürlük yeşerir..
Onunla insanlar kaynaşır..
Nefes alınır..
Temiz hava solunur..
Kemal GÜL
13.07.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.