- 955 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ALIŞTIRMALARA AİT CEVAP ANAHTARI
BERSIVÊN ÇARESERKIRÎ(ÇÖZÜMLÜ CEVAPLAR)
P.1)Aşağıdakilerden hangisi Kurdî’nin lehçesi değildir?
a) Kurmancî,
b) Soranî,
c) Farisî
d) Dumilî(Zazakî)
e) Kelhûrî (Goranî-Loranî)
B.1) Bersiv(Cevap): C şıkkıdır, nitekim Farisî, lehçe değil, İran’ın resmi dilidir.
P.2)Kurdî Alfabesi’inde kaç harf vardır?
a) 28
b) 29
c) 30
d) 31
e) 32
B.) Bersiv(Cevap): D şıkkıdır. Kurdî’de 8 sesli, 23 sessiz olmak üzere 31 harf bulunmaktadır.
P.3) Kürtlerin Latin Alfabesi’ne geçişi hangi tarih olarak kabul edilir?
a) 15 Mart 1932
b) 15 Mayıs 1931
c) 15 Mayıs 1930
d) 15 Mayıs 1934
e) 15 Mayıs 1932
B.) Bersiv(Cevap): E şıkkıdır. Nitekim “15 Mayıs 1932” aynı zamanda Hawar Dergisi’nin de ilk yayımlandığı tarihtir ayrıca bu tarih, “Kürt Dil Bayramı” olarak da kabul edilir.
P.4)Aşağıdaki şahıs cînavk(zamir)lerinden hangisi; bükümlü(tewang)dür?
a) ez
b) te
c) ew
d) em
e) hûn
B.) Bersiv(Cevap): B şıkkıdır. “Cînavkên kesane yên Tewangî”(bükümlü kişi zamirleri): min, te, we, me, we wan’dır. Cînavkên kesane yên xwerû(şahıs zamirlerinin sade olanları) ise; ez, tu, ew, em, hûn, ew’dır.
P.5)Kurdî hangi dil ailesinin, hangi grubuna bağlıdır?
a) Ural-Altay dil grubunun, Ural grubuna
b) Hint-Avrupa dil grubunun, Avrupa grubuna
c) Ural-Altay dil grubunun, Altay koluna
d) Hami-Sami dil grubunun, Sami koluna
e) Hint-Avrupa dil grubunun, Hint koluna
B.) Bersiv(Cevap) E şıkkıdır. Ayrıca Kurdî Hint kolunun, İranî diller kategorisinde yer alır.
P.6) “harf”ın Kurdî karşılığı nedir?
a) xal
b) harf ya da kîte
c) bêhnok ya da kirde
d) tîp ya da herf
e) pênûs
B.) Bersiv(Cevap) D şıkkıdır. Bu konuyu 2. Dersimizde uzun uzadıya işlemiştik.
P.7) Kürt Edebiyat tarihinde; “ilk Kürtçe edebiyat dergisi” olarak kabul edilen dergi hangisidir?
a) Nûdem
b) jîn
c) Hawar
d) Nûpelda
e) Nûbihar
B.) Bersiv(Cevap) C şıkkıdır. Nitekim Hawar Dergisi’nin Kürt Edebiyatı için önemi 3. Sorunun cevabında da belirtilmiştir.
P.8) Aşağıdaki kelimelerden hangisinde, Kurdî Alfabesi’inde bulunmayan bir harf kullanılarak, yanlışlık yapılmıştır.
a) Ağa
b) Paşa
c) Şah
d) Beg
e) Mîr
B.) Bersiv(Cevap) A şıkkıdır. Nitekim Kurdî Alfabesi’inde yumuşak g diye tabir edilen “ğ” harfi yoktur.
P.9) Hakkârî ilinin asıl(Kurdî) adı nedir?
a) Gever
b) Êlih
c) Dîlok
d) Westan
e) Colemêrg
B.) Bersiv(Cevap) E şıkkıdır. Diğer şıkların karşılığı ise; Gever: Yüksekova, Elih: Batman, Dîlok: G.Antep, Westan: Gevaş/Wan
P.10) Aşağıdaki şıklarda, Türkçe yazılan ve Kurdî karşılıkları verilen, kelimelerden hangisinin Kurdî karşılığı yanlış verimiştir?
a) Adar: Mart
b) Agir: Ateş
c) Baran: Yağmur
d) Bizin: Koyun
e) Bager: Rüzgâr
B.) Bersiv(Cevap): D şıkkıdır; çünkü Bizin, Türkçe’de keçi’dir. Koyun ise Kurdî’de “mih” denir.
ji bo waneyan agahiyên berfireh:
Dersler hakkında geniş bilgi için:
e-mail: [email protected]
twitter: Bedreddînê WANî
facebook: Kürtdili Edebiyatı
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.