Almanya-Arjantin Final
Belki de okumuşunuzdur, daha önce Menotti başlıklı bir futbol yazısı yazmış,bu yazıda Arjantin’in 1978 dünya kupasını kazanışını konu etmiştim. İzlediğim ilk dünya kupasıydı ve televizyon siyah beyazdı o zaman. 74 dünya kupasını ise yayınlar henüz kısıtlı olduğu için seyredememiş, gazetelerden okumuş radyodan, dinlemiştim.
İşte Arjantin yine finalist aradan tam otuz altı yıl sonra..O zamanki rakibi yine bir Avrupa takımı olan Hollanda’ydı ve uzatmalarda ancak iki bir yenebilmişti. Bu kupada da yarı finalde rakip yine Hollanda’ydı. Bu kez penaltılarla devre dışı bırakmış durumda eski rakibini..Anlaşılan Arjantin’e karşı şansı tutmuyor Hollanda’nın..
Futbolda bir ekol Hollanda ama,sonuç alınamıyor işte kimi zaman..Sayısız kez final oynamış bir takım olarak bugüne dek hep ikincilikle yetinmiş, hiç şampiyonluk elde edememiş,ancak bir kez Avrupa şampiyonu olmuş bir takım..Şanssızlık onlarınki. Yoksa bunu hak eden bir takım. Bir kez olsun şampiyonluğu kucaklaması gereken bir takım..
Sanırım en çok şampiyon olan takımlar Brezilya,İtalya ve Almanya’dır. Her biri ayrı bir ekol..İşte Almanya yine finalist..Hem de hakederek..Yene yene gelerek..Gerektiğinde yarım düzine atarak..Fiziğe ve güce dayalı futboluna akıl ve zeka katarak..
Almanların tarzı tüm özelliklerinin yanında ısrarlı ve disiplinli bir takım olmaları..hep denilir ya Almanya tam bir turnuva takımıdır diye..En zayıf oldukları dönemlerde bile adım adım finale kadar gelir kazanamasa da rakibinin korkulu rüyası olur diye..
Her işleri gibi futbolu da sağlamdır Almanlar’ın..Sağlamcıdırlar..Yere sağlam basarlar..Skor ne olursa olsun yetinmezler son dakikaya kadar gol arayışını sürdürürler...
İşte Brezilya örneği.Maç bitmek üzere, aradaki farkın kapanması bir mucize ama Almanlar hala gol peşinde..Fırsatı yakalamışken rakibi ezmenin peşinde..Brezilya gibi bir takıma yedi de yetmiyor bir düzine atmanın peşinde..
.........................................
Bu kez rakip Arjantin..
Hiç birini izlemedim kupa maçlarının..Sadece yarı finalistlerin ve finalistlerin kim olduklarını biliyorum ve onun üzerinden bir değerlendirmeye gidiyorum..
Yarı finalde dört takım ki ikisi Güney Amerika’dan,diğer ikisi Avrupa’dan..
Böylesi iyi..Finalistler aynı kıtadan çıktıklarında fazla tadı tuzu olmuyor şampiyonanın..Daha iyi daha hoş bu durum. Güzel de bir maç olacak sanırım..
Eskinin aksine oyuncular kimler,teknik adamlar kimler,kalede kim var hiç bilmiyorum bunları..Yani son on yıldır hiç maç izlemedim desem yeridir..Yarın ki maçı da seyretmeyeceğim..
Ben ekoller üzerinden yorumlamak istiyorum bu maçı..
Favori Almanya..
Herkes hem fikir bu konuda..
Arjantin’e pek şans tanıyan yok..Ama futbol bu..Futbolda her şey mümkün..Tüm sürprizlere açık bir oyun futbol...
Favori olmak baştan eksi puan..
Kaybederse çok şey kaybetmenin verdiği gerilim ki maça ister istemez yansır bu durum..
Arjantin daha rahat çıkacak maça.. Her ikisinin de ülkesi değil..Ev sahibi Brezilya belki de bu nedenle kaybetti maçı..Ev sahibi olmak kimi zaman dezevantaj..Avantaj gibi görünür ama dezavantajdır..
Kıta Güney Amerika olunca Arjantin’in yine de seyirci desteği olacak hiç şüphesiz..
Rahat oynayacak ve ihtiyaç duyduğunda seyirciyi arkasında hissedecek...Hem bir Avrupa takımını yani Hollanda’yı yarı finalde devre dışı bırakmanın psikolojik üstünlüğü olacak..
Alman ve Brezilya ekolü biri birine az çok benzer ama Arjantin daha farklıdır..Almanlar ve Brezilyalılar geriden yan paslarla rakip kaleye gelmeye çalışır ve topu ayağında fazla tutma yoluna giderler, Arjantin ise biraz daha dikine oynar..Daha sonuç odaklıdır.. Kısa paslarla orta alanı biraz daha rahat geçerler..
Kaleci faktörü açısından düşünülürse de bir artısı var Arjantin’in..Nitekim yarı finalde penaltı atışlarıyla turu geçen takım Arjantin..
İlk dakikalar önemli..Sabır ve irade önemli..Bu olduğu taktirde Almanlar’ı zorlayacaklardır..Zaman ilerledikçe hata yapmalarına neden olacaklardır..
Kısa ve dikine paslarla Alman savunmasını açmaya,kale önüne gelindiğinde ise golü bulmaya çalışacaklardır..Almanlar daha deneyimli ama Arjantin’ de ondan pek geri kalmaz..Elde edilmiş iki şampiyonluk var..Ülkede iyi bir futbol alt yapısı,yerleşik bir futbol kültürü var..
Yine bir şahlanış onlar için..On bir adam bir gece sessizliğinde şahlanarak bir geçiti aşmaya çalışacaklar..Surda bir gedik açmaya, Almanlar’ı devirmeye çalışacaklar..
Kolay değil..
Zoru başarabilirler mi bilemiyorum..
Alman zırhını delip içeri girebilirler mi bilemiyorum ama istiyorum..
Burada hak edenden değil yoksuldan ve güçsüzden yanayım..
İstiyorum ki yoksul Arjantin halkı bir mutluluk yaşasın..
Futbol sayesinde günlük sıkıntısından ıstırabından bir an olsun uzaklaşsın ve ülkelerinde sabaha kadar bir coşku seli yaşasınlar...
Unutsunlar kederlerini acılarını..
Kısa süreliğine de olsa, bir geceliğine de olsa..
İsteğim ve dileğim bu..
İstiyorum…
Arjantin şampiyon olsun…
………………………………
Ertesi gün,
Sonuç; üzgünüm maçı Almanlar kazanmış..
Kemal GÜL
13.07.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.